Nestlé stopt per direct als sponsor IAAF
- Sponsoring
- 10 feb 2016 @ 23:13
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - MerkenPolitiekSponsoringSport
- 10 feb 2016 @ 23:13
- Redactie Sponsoring
Nestlé heeft met onmiddellijke ingang het sponsorcontract met de internationale atletiekfederatie IAAF opgezegd. Het levensmiddelenbedrijf laat in een verklaring weten dat de opeenstapeling van doping- en corruptieschandalen van de laatste tijd aanleiding zijn om met de atletiekfederatie te breken.
Volgens Nestlé kan alle negatieve publiciteit rond de IAAF 'onze reputatie schaden'. Daarom verbreekt het bedrijf de sponsorovereenkomst die nog een jaar zou doorlopen. De IAAF laat weten nog in gesprek te zijn met Nestlé 'over het laatste jaar van de vijfjarige overeenkomst'.
Het is de vraag of het hier voor de IAAF bij blijft, want naar verluidt zou ook Adidas de atletiekbond de rug willen toekeren. De BBC meldde een paar weken geleden dat het Duitse sportmerk zou willen breken als sponsor. Adidas heeft dit nieuws nooit bevestigd, maar ook niet ontkend.
Van Adidas is bekend dat het strikte anti-dopingclausules in sponsorcontracten vastlegt. 'Daarom staan we in nauw contact met de IAAF om meer te weten te komen over hun hervormingsplannen', aldus Adidas na de BBC-scoop. Adidas heeft een doorlopend sponsorcontract tot 2019, wat de IAAF zo'n zeven à acht miljoen per jaar oplevert.
Waarom ligt IAAF onder vuur?
Wat speelt er allemaal? De IAAF ligt onder vuur vanwege verschillende schandalen. Die hebben te maken met twee onderzoeken van het mondiale doping-agentschap WADA. Daarbij bleek dat in Rusland op grote schaal en met steun van de staat doping wordt verstrekt. Bovendien werden atleten afgeperst en zouden positieve dopingtesten worden verdoezeld.
De voormalige top van de IAAF wist hier volgens het WADA van, deed er niets aan of verdiende er zelfs persoonlijk geld mee. De nieuwe IAAF-voorzitter Sebastien Coe heeft de opdracht de geloofwaardigheid van de atletiek te herstellen. Daarbij hoort natuurlijk ook het behoud van sponsors. Het afhaken van Nestlé en mogelijk ook Adidas is dus voor hem slecht nieuws.
Nestle has ended its IAAF sponsorship amid the athletics doping crisis.https://t.co/7VIDRchxVT pic.twitter.com/4yR4fLZ2nU
— BBC Sport (@BBCSport) February 10, 2016
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
- Heineken hoofdsponsor Amsterdam 750... 27-02-2024
- Emirates start partnerschap met... 26-02-2024
- Exact sponsor WK shorttrack 2024 23-02-2024
- EasyJet komende drie jaar officiële... 21-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing