Nederlandse Eredivisie mist slag om buitenlandse sponsorinvesteringen

Nederlandse Eredivisie mist slag om buitenlandse sponsorinvesteringen
  • Sponsoring
  • 23 mrt 2016 @ 10:35
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportmarketingVoetbal

Het afgelopen seizoen zijn de investeringen in shirtsponsoring in zes topcompetities van het Europese voetbal met 13 procent toegenomen, zo blijkt uit Repucoms ‘European Football Jersey Report, 2015/2016’. Die groei gaat niet op voor de Nederlandse Eredivisie, er is zelfs sprake van een lichte daling van 3 procent.

In het ‘European Football Jersey Report’ analyseert Repucom de markt van shirtsponsoring in zes Europese voetbalcompetities: de Engelse Premier League, de Duitse Bundesliga, de Spaanse Primera División, de Franse Ligue 1, de Italiaanse Serie A en de Nederlandse Eredivisie. In deze landen wordt dit jaar 830 miljoen euro geïnvesteerd in shirtsponsoring, een flinke stijging ten opzichte van de 736 miljoen euro in het seizoen 2014/15.

Die groei komt voornamelijk voor rekening van de Premier League. De inkomsten zijn daar met 35 procent gestegen, van 244 miljoen naar 330 miljoen euro, liefst 40 procent van het totaalbedrag.

Sebastiaan Westerhout, Managing Director van Repucom Nederland: ‘Met de huidige groeicijfers zal de waarde van de shirtsponsormarkt de komende seizoenen meer dan een miljard euro bedragen. Met name de stijging in de Premier League is indrukwekkend, het gat met andere competities wordt steeds groter.’

Buitenlandse investeringen maken een steeds belangrijker deel uit van de markt voor shirtsponsoring. 62 procent van de inkomsten komt tegenwoordig van buitenlandse bedrijven, een seizoen eerder was dit nog 59 procent. De Spaanse en Engelse competitie verkrijgen het grootste deel van hun opbrengsten uit shirtsponsoring uit andere landen (respectievelijk 87 en 82 procent). In Nederland blijven die buitenlandse investeringen achter. De Eredivisie leunt vooral op lokale sponsoring, slechts 25 procent van de inkomsten komt van niet-Nederlandse bedrijven.

Gokbedrijven zijn de laatste jaren weer meer gaan investeren in shirtsponsoring. Dit seizoen zijn de bestedingen uit die industrie met 180 procent gestegen tot 42 miljoen euro. Hiermee is de gokindustrie de zesde belangrijkste investeerder (vorig jaar nog op plek elf).

Volgens Westerhout liggen hier kansen voor de Eredivisie: ‘Vele Nederlandse clubs zijn de komende jaren op zoek naar nieuwe shirtsponsors, onder meer Feyenoord en PSV. De versoepeling rondom online gokken kan zorgen voor nieuwe inkomstenbronnen. In het buitenland zien we dat gokbedrijven als Betway, bet-at-home, Dafabet en Mansion de investeringen vanuit die sector flink hebben opgeschroefd. Het zou een mooie ontwikkeling zijn als dat soort bedrijven kans kregen om de Nederlandse markt te betreden.’  

Bedrijven uit de Verenigde Arabische Emiraten investeren het meeste geld in shirtsponsoring: 163 miljoen euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van vorig seizoen. Duitsland (136 miljoen euro) en de VS (87 miljoen euro) zijn nummer twee en drie, voornamelijk dankzij investeringen vanuit de autobranche.

  • Waarde van shirtsponsoring in Europa’s top-6 competities groeit met 13%
  • Totaal aan investeringen in Europa’s top-6 competities is inmiddels 830 miljoen euro
  • 512 miljoen euro komt voort uit buitenlandse investeringen (62% van het totaal)
  • 25% van de sponsorinvesteringen  in Nederland komt uit het buitenland
  • Shirtsponsoring in de Engelse Premier League groeit met 35%
  • De Premier League is goed voor 40% van de totale sponsorinkomsten

www.repucom.net

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken