Beslist.nl stopt als schaatssponsor

Beslist.nl stopt als schaatssponsor
  • Sponsoring
  • 15 apr 2016 @ 12:59
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebwinkelSponsoringSport

Beslist.nl stopt per 1 mei als schaatssponsor. De webwinkel stond vier jaar geleden samen met schaatsorganisatie iSkate aan de basis van sprintformatie Team Beslist.nl. De schaatsers van coach Gerard van Velde vierden grote successen, onder meer op de afgelopen Olympische Spelen. Bij iSkate is de toekomst van de schaatsploeg gewaarborgd, zo meldt eigenaar Kees Verpalen. Die partij zou al in gesprek zijn met Plantina om hoofdsponsor te worden van het team, samen met de vrouwenploeg van Continu.

Beslist.nl is een vertrouwd gezicht in de schaatswereld. In 2012 startte het e-commercebedrijf samen met iSkate het eerste commerciële Nederlandse team met volledige focus op de sprintafstanden. Met succes: hoogtepunt was het eerste Nederlandse goud ooit op een olympische 500 meter behaald door Michel Mulder in Sotsji. Beslist.nl ondersteunde sinds 2014 met een eigen 'development team' ook het aanstormend sprinttalent in Nederland. Kai Verbij (21) en Thomas Krol (23) lieten afgelopen seizoen zien serieuze kandidaten te zijn voor de Olympische Spelen van 2018.

'We zijn gestart vanuit de sportieve missie om de Nederlandse sprinttop bij de mannen naar een hoger niveau te brengen', zegt Kees Verpalen, oprichter en eigenaar van Beslist.nl. 'Hier zijn we in geslaagd, samen met iSkate hebben we het sprinten veel gebracht. Team Beslist.nl heeft kampioenen opgeleid, onze sprinters strijden structureel mee in de wereldtop. In commercieel opzicht hebben wij als oer-Hollands bedrijf geprofiteerd van de bekendheid van het schaatsen. We kunnen terugkijken op een succesvol sponsortraject en we zijn trots op onze bijdrage aan de Nederlandse schaatssport.'

'Plafond bereikt van huidige sponsormodel'

Verpalen: 'We hebben overwogen om door te gaan, maar we worden geremd doordat er geen enkele balans is tussen de zichtbaarheid en rechten van teamsponsoren en hun investering in de schaatssport. Na het succes in Sotsji is met de KNSB afgesproken om ten faveure van de sport te werken aan een houdbaar sponsormodel, met een win-win voor alle betrokken partijen. Hiervoor heeft de KNSB alle ruimte gekregen. Maar, het nieuwe model is zelfs meer uit balans dan het vorige. We moeten concluderen dat wij ons plafond hebben bereikt als schaatssponsor binnen de huidige opzet.'

Beslist.nl heeft in 2012 bewust gekozen voor iSkate. 'Met de huidige structuur heeft iSkate in onze ogen de rol van de bond volledig overgenomen', aldus Kees Verpalen. 'Deze organisatie laat onderwijs, talent en topsport samengaan. Hierdoor hebben we samen kunnen bouwen aan een goed georganiseerd fundament die het Nederlandse sprinten de garantie biedt voor structureel succes in de toekomst.'

Dat deze basis goed staat blijkt volgens Verpalen ook 'uit het feit dat een nieuwe sponsor geïnteresseerd is om het team van Beslist.nl over te nemen'. Wie die sponsor is, laat hij in het midden. Daarover zal mogelijk binnenkort meer duidelijkheid komen. 

Meer afhakende schaatssponsors

Meer schaatssponsors maakten de afgelopen maanden bekend zich terug te trekken uit de schaatssport. Ook Corendon ('We zijn klaar met het geruzie!'), Continu en Stressless stoppen als hoofdsponsor. Aangezien een nieuwe sponsor zich niet aandient, maakte Team Stressless deze week zelfs de eigen opheffing bekend.

Volgens de NOS gaan de Beslist-sprintploeg van Van Velde en het vrouwenteam van Continu, waar hoofdtrainer Marianne Timmer deze week stopte, mogelijk samen verder met Plantina als hoofdsponsor. Continu zou wel als co-sponsor actief blijven. 

Lees ook: Dossier Schaatssponsoring 2016 van Jeroen Mirck (MarketingTribune).



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken