Giro d'Italia goed voor 30 mln euro PR-waarde in Nederland

Giro d'Italia goed voor 30 mln euro PR-waarde in Nederland
  • Sponsoring
  • 10 mei 2016 @ 00:26
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaSportSocial mediaPR

Het Nederlandse succes in de Giro d’Italia heeft de eerste dagen op Hollandse bodem voor een PR-waarde van ruim 30 miljoen euro gezorgd. Dit blijkt uit metingen van Clipit, dat alle Nederlandse berichtgeving in online-, social en printmedia rondom de Giro analyseerde tijdens het evenement en de week die eraan vooraf ging.

Het afgelopen weekend stond Nederland volledig in het teken van de Giro d’Italia. Drie dagen lang raceten 198 renners door de in roze gehulde steden en dorpen. Met een begroting van 13 miljoen Euro hoopte de provincie Gelderland de regio goed op de kaart te zetten. Citymarketeers wachtten – met de goede weersvoorspelling in het vooruitzicht – in spanning af.

De proloog op vrijdag 6 mei – startend in Apeldoorn en eindigend in Arnhem – leverde gelijk Nederlands succes op. Tom Dumoulin won de tijdrit met een ruime voorsprong en pakte daarmee de roze trui. Dit liet Nederland niet onberoerd.

Rond de finish schreven ruim 1.500 mensen over Tom Dumoulin. Zo blij als een klein kind werd Koning Willem-Alexander samen met de Nederlandse winnaar op de gevoelige plaat vastgelegd door de NOS.

Twitter belangrijkste PR-bron

De PR-waarde van de berichten over Tom Dumoulin op die dag bereikte een hoogte van € 2,8 miljoen. Grootste aandeel hierin hadden de mensen die over Tom tweetten, zo blijkt uit onderstaande grafiek.

Dat Nederland echte bergen mist voor een spannende bergetappe weten we allemaal. Toch braken de heuveltjes op dag 2 en 3 sommige renners op. Tijdens de tweede etapperit in de glooiingen van het Berg en Dalse landschap haalde Omar Fraile de Nederlandse troef Maarten Tjallingii in. Hij pakte hiermee de eerste blauwe trui van de Giro en dus niet de Nederlander. In de massasprint aan het einde van het parcours bleken de ploegen gezamenlijk te sterk voor de individualist. Op één seconde bleef Dumoulin Roze-truidrager.

Dag 3 zorgde voor wat opschudding. Tom Dumoulin onttrok zich voor de start even aan zijn verplichtingen om zijn moeder op Moederdag een dikke knuffel te geven. Dit gebeurde onder het oog van bijna 30.000 toeschouwers.

In de daarop volgende kilometers en massasprint wisselde de Roze trui van eigenaar en was er wederom Nederlands succes. Waar het Tjallingii niet lukte de Bergtrui te pakken in Berg en Dal, pakte hij deze wel na de beklimming in Rheden. Een sportief succesvol einde van de Giro in Nederland.

Lucratief voor Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen?

Met het Nederlandse succes van de Tour de France (Utrecht, 2015) nog vers in het geheugen wisten de Gelderse gemeentes Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen niet hoe snel ze medeorganisator wilden zijn van de eerste Giro in Gelderland. Met de injectie van de provincie en eigen budgetten werd een spektakel op poten gezet dat ruim 575.000 bezoekers naar de parcours trok. Met een begroot aantal bezoekers van 460.000 bezoekers werd deze doelstelling al behaald. Maar in hoeverre werd het geïnvesteerde geld terugverdiend? 

Met de ploegenpresentatie en de start van de proloog wist Apeldoorn de meeste PR-waarde te verwerven. In een nek-aan-nekrace wist Arnhem het qua PR-waarde van Nijmegen te winnen met een (zoals in de wielersport gebruikelijk) marginaal verschil van € 70.000,-.

Afgezet tegen de algemene berichtgeving over de Giro d’Italia kunnen de volgende vergelijkingen gemaakt worden. In onderstaande grafieken is de PR-waarde te zien van de steden versus de PR-waarde van de Giro in het algemeen.

*PR-waarde over de periode van 1 mei tot en met 9 mei

'Met het mooie weer, de sportieve successen, de bezoekersaantallen en de behaalde PR-waarde  zullen de citymarketeers met een tevreden gezicht terugkijken op de Giro d’Italia in Nederland', aldus Clipit. 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken