Influencermarketing: klassieke marketing in nieuw jasje

Influencermarketing: klassieke marketing in nieuw jasje
  • Sponsoring
  • 31 mei 2016 @ 13:17
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentDigitaalTrendsVideoCommunitySocial media

Met influencers wordt over het algemeen verwezen naar ‘echte’ personen zoals jij en ik, die veel volgers hebben op social media en invloedrijk zijn op een bepaald gebied, bijvoorbeeld kleding, eten of technologie. Door hun expertise, populariteit of reputatie beïnvloeden zij hun volgers in hun productkeuze. Influencers kunnen bloggers met veel volgers zijn, maar ook beroemdheden en zelfs merken. Influencermarketing is eigenlijk niets meer dan klassieke word of mouth-reclame, die met de opkomst van social media een nieuwe dynamiek heeft gekregen.

Hiccups

Influencer marketing is bezig aan een opmars, zo blijkt uit onderzoek van Augure in samenwerking met onderzoeksbureau Schlesinger Associate. Augure deed onderzoek naar het gebruik van influencers in marketingcampagnes. Uit het onderzoek onder 967 marketeers wereldwijd in verschillende functies en uit verschillende branches blijkt dat veel van hen het nut inzien van het inzetten van influencers in hun marketingcampagnes. Zij doen dit vooral om hun merkbekendheid te vergroten, leads te genereren of hun klantloyaliteit te vergroten. Maar liefst 84% van de respondenten gaf aan influencers te zullen betrekken in hun marketingstrategie. Ook het vertrouwen onder marketeers in het succes van influencermarketing is vrij groot. Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan dat de strategie waarbij influencers worden betrokken zeer effectief is en iets meer dan 30% geeft aan dat deze effectief is. De branches waar influencermarketing zich het best voor leent, zijn volgens de ondervraagden de gezondheidsbranche, modebranche, cosmeticabranche, energiebranche, toeristenbranche, educatiesector en de non-profitsector.

‘Influencermarketing heeft met de opkomst van social media een nieuwe dynamiek gekregen’

Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven nog wat hiccups ondervinden bij het opzetten van een goede influencercampagne. Zo is het leggen van contact met de influencers niet altijd even eenvoudig, waarbij met name de crux zit in het vinden van de juiste influencers. Ook de tools om bedrijven met influencers te verbinden, blijken niet altijd even effectief. Daarnaast is ook de manier van meten van het succes van een influencercampagne nog een work in progress. Dit houdt bedrijven echter niet tegen om influencers te betrekken in hun marketingstrategie. Reclamecampagnes verliezen aan kracht en mensen zijn eerder geneigd een keuze voor een merk of een bepaald product te maken wanneer iemand die ze geloofwaardig vinden het product aan hen aanbeveelt. Dat kunnen familieleden of vrienden zijn, maar ook de influencer die ze volgen op Instagram. Uit onderzoek van McKinsey kwam naar voren dat in tweederde van de gevallen aanbevelingen van doorslaggevende betekenis waren bij de aankoop van een product. Bij eenderde van de ondervraagden speelden aanbevelingen op social media een belangrijke rol, waarbij influencers consumenten bewust maakten van het product of het product vergeleken. Bedrijven zien dit ook. Wanneer zij zorgen dat er over hun merk of product gepraat wordt door een influencer – buzz - creëren zij een unieke voorsprong op hun concurrenten.

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat influencermarketing succesvol inzet is KLM. Zij gebruikten eerder al bloggers om hun nieuwe dienstregeling naar Miami te promoton en zetten nu bekende Nederlanders en weekbladen Linda en Vogue in bij de productlancering van hun nieuwe nachtlampje.

Vijf stappen

Hoe zet je als bedrijf een succesvolle influencercampagne op? Volg deze vijf stappen:

  1. Stel een meetbaar doel: wil je je sales verhogen of alleen een buzz creëren?
  2. Identificeer je influencers: heb je hier nog geen zicht op? Google eens op je productcategorie en kijk welke bloggers je tegenkomt. Ook Facebook, Twitter en Instagram zijn handige media om influencers te identificeren.
  3. Selecteer de influencer(s) die het beste bij je campagnedoel en merk passen.
  4. Leg contact met je beoogde influencer(s): bedenk dat je met mensen te maken hebt. Het doel van het contact moet dan ook niet zijn pure sales. Door echt een relatie op te bouwen met de beoogde influencer creëer je een meer geloofwaardige ambassadeur.
  5. Meet je succes en evalueer: de laatste stap is het meten van het succes van je campagne. Heb je je eerder gestelde doel behaald of heb je misschien nieuwe influencer(s) nodig of ga je juist verder met een influencer?

 

Door Leonie Reuvers, consultant bij VODW

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken