Adidas en Nike strijden om hoofdprijs EK Voetbal
- Sponsoring
- 14 jun 2016 @ 10:52
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - MarketingMerkenSponsoringVoetbal
- 14 jun 2016 @ 10:52
- Redactie Sponsoring
Niet alleen de nationale elftallen strijden om het Europees Kampioenschap Voetbal, ook de sponsors zijn in een heftige strijd verwikkeld. Als vanouds zijn de belangen het grootst voor de sportmerken Nike en Adidas, die elkaar als sinds jaar en dag naar het leven staan. Repucom heeft deze tweestrijd in kaart gebracht in het nieuwe European Football Report.
Adidas leidt de 'Battle of the Brands' al zo'n twintig jaar als het gaat om het aantal gesponsorde teams. Dit jaar spelen negen van de 24 teams (37%) in een shirt van de Duitse fabrikant. Voor Nike zijn dat er zes (25%) en voor Puma vijf (21%), terwijl vier landen (17%) een andere kledingsponsor wisten te strikken. Niet alleen is Adidas al koploper sinds Euro 96, maar bovendien sponsorde het altijd de winnaar (vijf keer op rij).
Repucom heeft de waarde berekend van de belangrijkste speler-endorsements. Voor Adidas zijn dat Paul Pogba (+€4m), Gareth Bale (+€4m) en Mesut Özil (+€3m). Voor Nike steekt superster Cristiano Ronaldo er ver bovenuit (+€19m), maar laten ook Wayne Rooney (+€3m) en Zlatan Ibrahimović (+€1.5m) zich niet onbetuigd.
Digitale activaties
Tegenwoordig is het voor merken als Adidas en Nike minstens zo belangrijk om tijdens grote sportwedstrijden zichtbaar te zijn op social media en met digitale activaties. Daarin overklaste Nike zijn concurrent dit jaar genadeloos. Neem alleen al het aantal Twitter-volgers: 4,5 miljoen versus 2,9 miljoen. Op Facebook is het verschil nog groter: 42,2 miljoen volgers versus 21,8 miljoen. Overigens zegt dat nog niet alles over het betrekken en activeren van de eigen fans.
Max Barnett, Head of Digital van Repucom, benadrukt dat fan engagement pas echt op gang komt in de laatste 48 uur voor het begin van een sportevenement. 'For brands to maximise their organic reach and to optimise their media spends, this is the time to activate Hero content.'
Een goed voorbeeld was te zien bij de Rugby World Cup van vorig jaar, toen Beats By Dre met slimme online activatie acht keer zoveel social mediawaarde genereerde dan de bekende rugby-sponsor Guinness. Beats’ activatie rond de openingswedstrijd leidde tot 50 miljoen views, terwijl Guinness bleef steken op 13 miljoen views.
Engagement op Facebook
Het aantal Adidas-volgers op Facebook is in 2016 twee keer zo snel gegroeid dan dat van Nike, met veel grotere engagement-rates op basis van eigen content. Adidas plaatste dit jaar gemiddeld vier posts per week (67% video, 33% foto's), terwijl Nike drie posts per week plaatste, grotendeels foto's (93%).
Max Barnett: 'Video content delivers much higher engagement rates. What will be interesting is to see is how the two utilise platforms such as YouTube, Instagram and Snapchat to engage audiences and drive brand awareness and affinity in the opening stages of the tournament and beyond.'
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- Nike
- Adidas
- marketing
- EK 2016
- onderzoek
- merken
- European Football Report
- sponsor
- voetbal
- Repcum
- sport
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing