Imagoschade Puma door scheurende EK-shirts

Imagoschade Puma door scheurende EK-shirts
  • Sponsoring
  • 23 jun 2016 @ 15:23
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingMerkenVoetbal

Kledingsponsor Puma ligt onder vuur vanwege de vele scheurende shirt van het Zwitserse elftal op het EK Voetbal. Het sportmerk heeft onderzoek naar het kwetsbare textiel aangekondigd om de storm aan kritiek in te dammen.

'Onze productexperts gaan het materiaal onderzoeken. Zodra we de oorzaak weten, komen we daarmee naar buiten', aldus een woordvoerder van Puma. Het bedrijf benadrukt dat de problemen zich alleen hebben voorgedaan in de wedstrijd Zwitserland-Frankrijk. In de tien andere EK-wedstrijden waarin de vijf door Puma gesponsorde landenteams speelden, heeft het probleem zich niet voorgedaan.

Op Twitter was de kwaliteit van de shirts van Zwitserland een van de meest besproken thema's zondagavond. Naast Puma was ook de kwaliteit van het materiaal van Adidas een thema, nadat de wedstrijdbal werd lekgetrapt in de inmiddels beruchte 'scheurwedstrijd'. 

Scheurtje in merk Puma 

De imagoschade is enorm omdat het op een groot voetbaltoernooi gebeurt, zegt merkexpert Paul Moers tegen de NOS. De columnist van MarketingTribune gelooft in dit geval niet in het credo dat slechte publiciteit ook publiciteit is. 'Hier ben je doodziek van als merk, dit is het laatste wat je wilt. Als het bij één speler gebeurt, is het geen probleem. Maar meerdere keren in een wedstrijd, dat valt wel op. De consument denkt dan misschien dat de kwaliteit van andere Puma-producten ook niet best is en zal nog wel een keer nadenken voor hij die koopt.'

Na afloop van de wedstrijd strooide de Zwitserse speler Xherdan Shaqiri nog wat extra zout in de wonden van de sponsor: 'Ik hoop niet dat Puma ook condooms maakt.' Moers is van mening dat Puma een PR-blunder heeft gemaakt door pas de volgende dag te reageren op alle ophef. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken