Joost Bellaart over handbal-sponsor Cocoa from Ghana

Joost Bellaart over handbal-sponsor Cocoa from Ghana
  • Sponsoring
  • 2 jun 2016 @ 14:00
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Olympische SpelenSportmarketingSponsoringInterview

De Nederlandse handbalsters presteren beter dan ooit tevoren. Na de primeur van plaatsing voor de Olympische Spelen werd woensdag ook kwalificatie voor het EK afgedwongen. Logisch dus dat zich dit jaar een nieuwe hoofdsponsor aandiende. Een bijzondere bovendien: Cocoa from Ghana. Sponsoradviseur Joost Bellaart koppelde beide partijen aan elkaar. MarketingTribune sprak met de voormalig hockey-bondscoach over handbal en Ghana.

Hoe komt een hockeyman pur sang ineens als sponsorwerver in het handbal terecht?

Joost Bellaart: 'Als marketing-adviseur van Cocoa from Ghana kreeg ik de opdracht om een opvallende frisse succesvolle Nederlandse sport te zoeken om ons mee te associëren.'

Waarom kwam Cocoa from Ghana uitgerekend in Nederland uit bij de verwezenlijking van zijn sponsorplannen?

'Dat had te maken met het feit dat het Nederlands damesteam tweede was geworden bij de WK en dat dit helder op mijn netvlies stond. Naar kort onderzoek bleek dat er een interessant programma aan zat te komen tot aan de Olympische Spelen.'

Waarom is Cocoa from Ghana en vrouwenhandbal een goede match?

'In de eerste plaats omdat het parallellen heeft in de kernwaarden van het merk en van de sport: teamsport, women empowerment en zeer resultaatgericht.'

Wat verwacht het merk van deze sponsordeal? Wat zijn de doelstellingen?

'Het installeren en vergroten van de naamsbekendheid van Cocoa from Ghana in het bijzonder en Ghana in het algemeen bij de Nederlandse sportliefhebber. Daarnaast de associatie van de sympathieke eigenschappen van sport met het merk.'

Het Nederlandse dameshandbal zit momenteel in de lift, met een tweede plaats op het WK en kwalificatie voor de Olympische Spelen als unieke resultaten. Hoe is dit succes te verklaren?

'Door jarenlange inzet van bond en speelsters om hun hart te volgen en tophandbal in Nederland te realiseren is de sport gegroeid naar een internationaal niveau.'

Succesvol of niet, handbal is een relatief kleine sport. Wat zijn de sponsorkansen van handbal?

'De sponsorkansen van handbal liggen in een zeer interessant programma (EK in december en WK in 2017) waardoor het team met zijn opvolgers een belangrijke rol kunnen spelen in het uitdragen van Cocoa from Ghana in de wereld.'

Hoe gaat Cocoa from Ghana dit sponsorship activeren? Hoe gaat zij erin slagen dat Nederland het merk straks massaal kent?

'Activatie gebeurt al door een combinatie van exposure rondom de wedstrijden, een link met digitale en sociale media waar speciale campagnes worden gecommuniceerd. Daarnaast zal het handbalteam een rol gaan spelen in de communicatie van Cocoa from Ghana. En tenslotte is het de verwachting dat Cocoa from Ghana zich ook op andere sporten zal richten om het merk uit te dragen.'

Welke ontwikkeling ziet u in het (sport)sponsorvak?

'Exposure blijft altijd een basis van sponsoring, maar de nadruk komt steeds meer te liggen op het positief beïnvloeden van de business-case. Met andere woorden: sponsoring levert daadwerkelijk geld op.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken