[Interview] Gokbedrijf Betsson stapt in Nederlands ijshockey

[Interview] Gokbedrijf Betsson stapt in Nederlands ijshockey
  • Sponsoring
  • 15 jul 2016 @ 11:55
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingInterviewSponsoringOnline gamingSport

De gokmarkt is enorm in beweging nu de Nederlandse wetgeving op dit vlak gaat veranderen. Na de KNWU kondigde ook de Nederlandse IJshockey Bond een gokbedrijf als hoofdsponsor aan: Kroon Casino, onderdeel van de grote mondiale speler Betsson. MarketingTribune sprak met beide partijen over deze spannende sponsordeal.

Na de veelbesproken deal van Unibet met de Koninklijke Nederlandse Wieler Unie is de NIJB de tweede sportbond in Nederland die met een buitenlands gokbedrijf in zee gaat. Het platform IJshockey Nederland van de NIJB wordt in september 2016 gelanceerd. Maar hoezeer hebben beide partijen hem geknepen toen het Nederlandse parlement afgelopen week over het wetsvoorstel 'Kansspelen op afstand' debatteerde. MarketingTribune-journalist Jeroen Mirck, tevens platform-manager Sponsoring, vroeg het aan Rob van Rijswijk, secretaris-generaal van de Nederlandse IJshockey Bond (links op foto), en Betsson-directeur Patrick Jonker.

Heeft u de uitkomst van het Kamerdebat over online kansspelen vorige week met rooie oortjes gevolgd?

'Het Kamerdebat was een alles bepalend onderdeel van de principe-overeenkomst tussen Kroon Casino (Betsson) en de Nederlandse IJshockey Bond', zeggen Jonker en Van Rijkswijk eensluidend. 'Dus was dit een zeer spannende tijd. Wij zijn dan ook blij dat het parlement heeft besloten niet achter te blijven bij de rest van Europa en de kansspelmarkt te openen voor buitenlandse online gokbedrijven.'

Kroon Casino wordt hoofdsponsor van IJshockey Nederland vanaf het moment dat de online kansspelmarkt in Nederland is gereguleerd. Dit zal echter pas op zijn vroegst vanaf medio 2017 het geval zijn. Wat betekent dit voor de samenwerking op dit moment?

Van Rijswijk: 'Zolang de regulering nog niet definitief is, is het implementeren van de samenwerkings- c.q. sponsorovereenkomst nog niet mogelijk. Dit betekent dat beide partijen momenteel de voorbereidingen treffen om het omzetten van de intenties zo goed mogelijk voor te bereiden. Dit gebeurt in een uitstekende samenwerking.'

De Eerste Kamer kan de ruimere gokwetgeving nog blokkeren. Is dit sponsorship dan helemaal van de baan?

Jonker: 'Indien de senaat de wetgeving zou blokkeren dan is het sluiten van een overeenkomst uitgesloten, omdat een dergelijke overeenkomst dan wettelijk helaas niet mogelijk is.'

De NIJB is de tweede sportbond in Nederland die met een buitenlands gokbedrijf in zee gaat. Hoe kwam deze deal tot stand?

Van Rijswijk: 'De deal kwam tot stand nadat Betsson contact had opgenomen met ons. De NIJB werd uitgenodigd om zijn branding-concept “IJshockey Nederland” voor te stellen. Zowel de sport als de ideeën van de NIJB en de affiniteit van het Zweedse moederbedrijf met de ijshockeysport gecombineerd met de strategie dat Betsson zich met name wil richten op “kleinere” sporten hebben uiteindelijk geleid tot deze overeenkomst. Verder bestond er direct al een goede klik tussen beide organisaties, wat natuurlijk enorm belangrijk is voor een succesvolle samenwerking.'

Heeft de onzekerheid over de gokwetgeving invloed op de toekomstplannen die de NIJB gaat maken?

Van Rijkswijk: 'De ondersteuning van Kroon Casino maakt het voor de NIJB mogelijk het branding-concept IJshockey Nederland en de daarbij noodzakelijke herstructurering om te zetten. Dit betekent een enorme impuls voor onze sport in Nederland. Alleen de aankondiging van onze samenwerking heeft al een positieve uitwerking in alle geledingen van onze organisatie. Zonder deze samenwerking met Kroon Casino was dit niet mogelijk geweest. Het is dus duidelijk dat het wegenemen van de onzekerheid voor de NIJB cruciaal is.'

Er is veel te doen over het belastingtarief: gokbedrijven willen 20%, politiek wil 29%. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is die 29% een barrière voor de gokbranche en dus ook voor goksponsoring?

Jonker: 'Het is duidelijk dat het hoge belastingtarief zijn uitwerking heeft op de exploitatie van de branche. Dit heeft natuurlijk ook zijn invloed op de bijdrage die de sport uit sponsoring zou kunnen ontvangen. Dat is natuurlijk jammer.'

Met het binnenkort te starten online platform IJshockey Nederland gaat de NIJB 'diverse nieuwe concepten en evenementen lanceren'. Kunt u daar al iets meer over vertellen? 

Van Rijswijk: 'Het online platform IJshockeyNederland.nl gaat eind september 2016 live en is een belangrijk onderdeel van het totale concept. De basisgedachte is dat de sport (het "spelletje") en de beleving centraal moeten staan. Mensen houden van sport en niet zozeer van de organisatie erachter. Wij willen de sport zo breed mogelijk aanbieden zodat een grote groep Nederlanders met de sport kan kennismaken, actief danwel als fan en toeschouwer.

Daarom willen wij een aantal evenementen organiseren zoals vierlandentoernooien (vrouwen en mannen) voor de nationale teams, een kampioensweekend, een all-star-wedstrijd, een bekerfinale, wereldkampioenschappen en tal van jeugdevenementen. Bovendien willen wij graag samenwerken met ijsbanen en de KNSB om nationale ijssportdagen te organiseren. Op die manier willen we zoveel mogelijk jeugd met ijssporten en dus ook met ijshockey in contact brengen. Het is gebleken dat ijshockey een zeer attractieve sport is die met name ook zeer gewaardeerd wordt door de jeugd. Dit biedt uitstekende mogelijkheden.'

Hoe staat het eigenlijk met ijshockey in Nederland? Welk ambitieniveau hebben NIJB en Betsson als het gaat om Nederlands ijshockey in de nabije toekomst?

Jonker en Van Rijswijk: 'Het ijshockey in Nederland heeft de laatste jaren moeilijke tijden gekend, maar het heeft zich inmiddels gestabiliseerd en in samenwerking met de clubs is een positieve trend op verschillende niveaus ingezet. Dit geeft ons, NIJB en Betsson, de mogelijkheid om gericht te werken aan een verbetering op het gebied van clubondersteuning, de kwaliteit van het aanbieden van de sport op elk niveau. Met andere woorden: werken aan de kwaliteit en imago van onze mooie sport.

Dit zou uiteindelijk moeten leiden tot een groei van het aantal ijshockeyspelers (mannen en vrouwen), het aantal ijshockeyfans en het stijgen op de internationale ladder. In concrete cijfers betekent dit voor de komende vijf tot acht jaar een groei van het aantal jeugdleden met 20% tot 25%, het groeien van de fan-base met 30 tot 40%, het bouwen van een online community van 50.000 personen en het stijgen op de wereldranglijst van de International Ice Hockey Federation voor mannen naar de top-16 en voor de vrouwen naar de top-12.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken