Kritiek Heineken: 'Te veel Olympische sponsors'

Kritiek Heineken: 'Te veel Olympische sponsors'
  • Sponsoring
  • 15 aug 2016 @ 11:06
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Olympische SpelenMerkenSponsoringRio2016

Er zijn op de Olympische Spelen in Rio veel te veel sponsors die het logo met de vijf ringen mogen gebruiken. Deze kritiek is afkomstig van bierbrouwer Heineken, zelf sponsor van NOC*NSF. Het IOC vindt dat het allemaal wel meevalt, ook al gaat het in totaal om maar liefst zestig sponsors.

Heineken heeft zijn kritiek gedeeld met persbureau Bloomberg. Hans Erik Tuijt, hoofd globale sponsoring, zegt in een interview dat de huidige Olympische Spelen zo veel sponsors kent dat de grote nauwelijks van de kleine zijn te onderscheiden. 'Al die sponsors, groot en klein, gebruiken nu het logo met de vijf ringen en de mensen zien het onderscheid niet. Ik denk dat ze een punt hebben.'

Sponsorgeld vormt 20% van de totale inkomsten van de Spelen. Juist daarom vindt Tuijt dat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) moet oppassen dat al die kleinere sponsors de impact van grote sponsors niet ondergraven.

Zelfs winkelcentrum als sponsor

Het Braziliaanse organiserend comité had veel sponsors ter compensatie van de kosten voor de organisatie, die de 2 miljard dollar overstijgen. Daarbij komt nog dat Brazilië in een diepe crisis verkeert. In Rio mogen zestig sponsors het logo met de Olympische ringen gebruiken. Dat zijn zowel multinationals als Panasonic en Coca-Cola als kleinere bedrijven die lokaal een bijdrage leveren. Zo is er een winkelcentrum dat zich het officiële winkelcentrum van de Spelen mag noemen omdat het zijn parkeerplaats beschikbaar heeft gesteld.

Heineken krijgt bijval van Tim Crow, bestuurder van het Londense sportadviesbureau Synergy. 'Er komt een punt waarop je moet zeggen: genoeg is genoeg', zegt Crow in het FD. 'Het IOC moet eens goed naar de sponsoring kijken. Ik ben er zeker van dat er nu merken zijn die zich afvragen of ze wel met de sponsoring moeten doorgaan. Als er niets verandert kunnen de Spelen in Tokio over vier jaar uitkomen op zeventig of tachtig sponsors. Hoe moet je je dan nog onderscheiden van al die anderen?'

Het IOC reageert luchtig. De organisatie laat via een persverklaring weten in staat te zijn 'om een balans te vinden tussen het binnenhalen van de nodige sponsorgelden en het beschermen van ons unieke Olympische merk'.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken