Samsung haakt het best in op Rio
- Sponsoring
- 25 aug 2016 @ 16:05
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ReclameDagbladuitgeversOlympische SpelenRio2016
- 25 aug 2016 @ 16:05
- Jeroen Mirck
Inhaken op Rio 2016 bleek niet altijd even eenvoudig. Toch zijn er ook zeer geslaagde inhakers. De beste is van Samsung, dat sponsor is van zeilkampioen Dorian van Rijsselburghe. Dit blijkt uit TMG-onderzoek waarbij alle inhaakadvertenties in De Telegraaf en Metro zijn beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en koppeling met de Olympische Spelen. Opmerkelijk is dat het onderzoek geen aandacht besteedt aan de kritiek die verschillende inhakers op 'Yuri-gate' vergaarden.
Alle inhakers op de Olympische Spelen in De Telegraaf en Metro zijn gedurende de Olympische Spelen onderzocht. Onder een steekproef van ruim 1.000 Nederlanders is het succes van de inhaakadvertentie gemeten met behulp van een online enquête. Adverteerders van Telegraaf Media Groep krijgen zo inzicht in de manier waarop hun inhaakadvertentie is ontvangen.
Samsung slaagde er tijdens de Olympische Spelen het beste in om in te haken op de Olympische Spelen op een manier die de meeste sympathie opriep. Het electronicamerk sponsort Van Rijsselberghe en optimaliseerde zijn training met technologie. Door middel van een interactieve virtual reality-ervaring is de setting van een windsurf-training op open zee in 360º nagebootst, inclusief windsnelheid en -richting. Leuke bijkomstigheid is dat deze ervaring voor iedereen toegankelijk is gemaakt: met de Samsung Gear VR ervaar je de thrill van de suizende plank en de wind in het zeil zoals Dorian.
Medailles zorgen voor adverteerderssucces
De gedeelde tweede plaats is voor de inhakers van de NS met Dafne Schippers en het eerbetoon van NOC*NSF aan Sanne Wevers. De NS is supporter van bewegen en dus van Dafne Schippers. De sprintster is ambassadrice van de NS KidsClub. Samen met de AtletiekUnie wil de NS kinderen op een speelse manier in beweging brengen en houden.
NOC*NSF wil sportfans dichterbij de sporters brengen. De campagne laat van dichtbij zien hoe het leven van topsporters nou écht is. Meer dan 150 Nederlandse sporters spelen een actieve rol in de campagne. De advertentie met Sanne Wevers behaalde in het inhakersonderzoek van TMG ook een tweede plaats. Het succes van deze drie medaillewinnaars Van Rijsselberghe, Wevers en Schippers bezorgt dus ook de adverteerders succes.
Succesvolle inhakers op social media
Op websites als De Beste Social Media worden eveneens overzichten gegeven van inhakers tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dat zouden er een veertigtal zijn, al haakten ook kleinere bedrijven in die soms wat onder de radar zijn gebleven. De Beste Social Media geeft een overzicht van inhakers van merken op hun eigen social media-kanalen. De inhaker van Hema leverde op de eigen Facebook-pagina (met ruim 320.000 volgers) 390 likes op en werd 55 keer gedeeld. Van de ruim 160.000 volgers van M&M’s Nederland vonden 425 de inhaker leuk en de inhaakpost werd zestien keer gedeeld.
De inhaker van Chocomel werd onder de ruim 91.000 volgers 11.000 keer geliket en 409 keer gedeeld. Dit bereik had versterkt kunnen worden door inzet van een aantal veelbezochte online kanalen van TMG, aldus TMG. De Telegraaf kent een totaalbereik van 7,1 miljoen via print en digitaal en voor Metro is dit 6,3 miljoen. Een doorplaatsing van een inhaker op Telesport met 109,6 miljoen pageviews per maand of GeenStijl met 2 miljoen unieke gebruikers per maand zorgt bijvoorbeeld voor een enorme extra boost in bereik waardoor het succes van een inhaker nog veel verder vergroot kan worden.
Geen aandacht voor kritiek op Yuri-inhakers
Een beetje jammer is wel dat het TMG-onderzoek totaal niet stilstaat bij de kritiek op inhakers van Grolsch en Chocomel op het wegsturen van turner Yuri van Gelder. Deze uitingen kregen veel likes, maar leidden ook tot kritisch commentaar. Van een inhaakonderzoek had je mogen verwachten dat dit ook was bevraagd. Zo constateerde MarketingTribune dat na al deze ophef het Olympisch inhaken iets minder gretig leek te worden ingezet.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Samsung
- NS
- Metro
- sport
- reclame
- Olympische Spelen
- dagbladen
- inhakers
- kranten
- Telegraaf
- NOC*NSF
- inhaken
- Rio
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing