Sponsorcongres 6 september: sponsor of partner?

Sponsorcongres 6 september: sponsor of partner?
  • Sponsoring
  • 26 aug 2016 @ 17:42
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • ActivatieSponsoring

Gesponsorden ervaren dat het steeds lastiger wordt om geld te krijgen als er geen goed businessplan aan de sponsoring ten grondslag ligt. Een plan dat niet uitgaat van de gesponsorde, maar van de visie van de sponsor. Daarom praten veel sponsors tegenwoordig liever niet meer over kortstondige en opportunistische sponsoring, maar over langdurige, betekenisvolle en wederzijdse partnerships. Op 6 september delen onder meer Heineken (sinds kort in de Formule 1), Mojo (Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz), Coca-Cola (Olympische Spelen) en de Eredivisie hun inzichten over partner zijn in sponsoring.

Coca-Cola is als sponsor al sinds 1928 verbonden met de Olympische Spelen. Hoe vertaalt die partnership zich in Nederland in sportief opzicht? Hoe gebruik je de kracht van je merk en hoe waarborg je daarin lokale relevantie? Aan de hand van voorbeelden in het domein van sport en bewegen geeft Therese Noorlander van Coca-Cola Nederland inzicht in de dilemma’s en de gekozen inzet.

Heineken en Formule 1

Voor veel mensen kwam de aankondiging dat Heineken en Formule 1 een partnership beginnen onverwacht, want Heineken en motorsport, dat was toch altijd een no-go area vanwege de associatie met alcohol en autorijden. Waarom juist dat een kracht kan zijn en waarom de keuze voor Formule 1 is gemaakt? Hoe gaat Heineken dit partnership activeren en waar komt de focus te liggen? Er is nog veel onontgonnen terrein binnen het F1 domein waar juist Heineken waarde wil gaan toevoegen en relevant kan en wil zijn voor de fans. Welke domeinen dat zijn? Op deze en alle andere vragen geeft Mark Bogaerts van Heineken International overtuigend antwoord.

Sponsoring of partnership? Volgens Marcel Surendonk van Mojo is deze semantische discussie van minder belang, de essentie van de relatie tussen sponsor en gesponsorde is dat er een wederzijds voordeel ontstaat en beide partijen hebben er baat bij dat voordeel voor elkaar zo groot mogelijk te maken. Marcel Surendonk zal aan de hand van praktijkvoorbeelden van partnerships met festivals als Pinkpop, Lowlands en North Sea Jazz inzicht geven op welke wijze Mojo samen met haar partners waardevolle samenwerkingen ontwikkelt. En dat er een simpele formule is voor het succes van deze partnerships.

Hoe bouw je succesvolle partnerships?

Eredivisie Media & Marketing CV (EMM) is het mediabedrijf van FOX Networks Group, de 18 Eredivisieclubs, Endemol en de KNVB. Binnen de onderneming worden de collectieve media- en sponsorrechten geëxploiteerd namens, en ten behoeve van, de 18 Eredivisie Clubs. Kernactiviteiten van EMM zijn de exploitatie van de (inter)nationale collectieve Eredivisie uitzendrechten (live en samenvattingen), exploitatie van de premium tv zenders van FOX Sports en de digitale tv-zender FOX, overige mediarechten, collectieve sponsoring Eredivisie en Public Viewing. Hoe bouw je als groot sport- en marketingplatform succesvolle partnerships? John van Lottum, director brand partnerships, geeft een interessant kijkje in de keuken.

Op 6 september in Muiden komen ook aan de orde: de effecten – ook financieel – van strategische partnerships en de resultaten van de Olympische Barometer in Rio, de vrouwelijke touch van verzekeraar Onna Onna, de partners van de 100-jarige 4Daagse en kunnen merken steden maken en financieren?

Kortom, een fantastische line up uit het hedendaagse sponsorlandschap. Kom luisteren en meepraten over de stand van de sponsoring anno 2016 in Muiden op 6 september.

 http://sponsorcongres.nl/aanmelden

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken