Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan 'Joy of Moving'

Ferrero en NOC*NSF lanceren actieplan 'Joy of Moving'
  • Sponsoring
  • 22 sep 2016 @ 10:16
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • ActivatieMVOMaatschappijSport

Ferrero en NOC*NSF gaan verder invulling geven aan het partnership tussen Kinder+Sport en de Nationale Sportweek. Hiervoor hebben ze woensdag het actieplan ‘Joy of moving’ gelanceerd. Dat gebeurde bij een 3D-straattekening door de Utrechtse kunstenaar Ruben Poncia die als thema ‘sportplezier’ heeft. Doel is vanuit de Nationale Sportweek initiatieven te ontplooien die op een duurzame manier bijdragen aan meer en beter bewegen door kinderen.

Gerda op het Veld, adviseur jeugd, sport en onderwijs bij NOC*NSF, en Olivier Zwolsman van Ferrero gaven vandaag bij de lancering een toelichting op het actieplan ‘Joy of moving’ en de verbinding tussen onderwijs en sport. Ze gingen ook nader in op de MQ Schooltest: een wetenschappelijk onderbouwde beweegtest die de mogelijkheid biedt om op laagdrempelige wijze – in 1 minuut per kind – de motorische ontwikkeling van kinderen te testen.

De 3D-streetart is een echte eyecatcher en zet letterlijk en figuurlijk beweging in gang. De Utrechtse kunstenaar Poncia begon afgelopen zaterdag aan dit kunstwerk van 40 m2 op het plein achter het oude Stadhuis. Vijftig kinderen uit diverse Utrechtse wijken sloten de voltooiing ervan gisteren af met een streetart-workshop. De 3D straattekening blijft ongeveer twee maanden liggen.

Kennis delen en bevorderen van beweging

Als kinderen plezier hebben in sporten en bewegen, is de kans groter dat ze dit hun hele leven lang blijven doen. Dat is de kerngedachte van het actieplan ‘Joy of moving’. En plezier in bewegen, begint bij goed bewegen. Ferrero wil met ondersteuning van NOC*NSF een impuls geven door kennis beschikbaar te stellen en te bevorderen. Dit gebeurt door het aanbieden van een beweegtest aan basisscholen én bestaande schoolsportprogramma’s wetenschappelijk te onderbouwen.

Olivier Zwolsman, MVO manager Ferrero Nederland: 'De Nationale Sportweek is een heel sterk platform om kinderen te bereiken en in beweging te brengen. Zeker nu de Sportweek is verhuisd naar september. Dat is de start van het sportjaar én van het schooljaar. Het idee is activiteiten tijdens de Nationale Sportweek te starten en vervolgens het hele jaar door te trekken. Bij het ontwikkelen van het actieplan hebben we samen met NOC*NSF goed gekeken waar we echt toegevoegde waarde kunnen creëren. Er gebeurt namelijk al heel veel in Nederland op het gebied van sport en bewegen voor kinderen. We zijn ervan overtuigd dat we daarin zijn geslaagd en zijn heel trots op het actieplan dat er nu ligt.'

Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling van NOC*NSF: 'Dit initiatief van Ferrero is een mooie aanvulling op het bestaande lange termijn partnership dat er al is tussen hun programma Kinder+Sport en de Nationale Sportweek van NOC*NSF. Met de kennis die we opdoen uit het actieplan ‘Joy of moving’ kunnen we scholen ondersteunen in het verder optimaliseren van de bestaande schoolsportprogramma’s, zodat ze daadwerkelijk bijdragen aan meer sportplezier.'

Wat is de MQ SchoolTest?

Voor de wetenschappelijke onderbouwing werken Ferrero en NOC*NSF samen met de Italiaanse wetenschapper Caterina Pesce, verbonden aan de ‘Foro Italico’ Universiteit van Rome. Zij is expert op het gebied van lichamelijke opvoeding en heeft de ‘Joy of moving’ methode ontwikkeld. Een holistische aanpak gericht op de motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen die al enkele jaren wordt toegepast en wetenschappelijk gemonitord op diverse Italiaanse basisscholen. 

Uit cijfers blijkt dat de motoriek van kinderen slechter is geworden doordat ze minder bewegen. Om de kennis over de motorische vaardigheden te vergroten, bieden Ferrero en NOC*NSF scholen gratis de MQ SchoolTest aan. Deze wetenschappelijk onderbouwde beweegtest is ontwikkeld door Athletic Skills Model in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam. Het biedt docenten lichamelijke opvoeding of buurtsportcoaches de mogelijkheid om op laagdrempelige wijze – in 1 minuut per kind – de motorische ontwikkeling van kinderen te testen. Door jaarlijks de beweegtest uit te voeren, kunnen scholen de motorische ontwikkeling van kinderen volgen en er gericht op inspelen met passend sport- en beweegaanbod in en rondom de school.

Dit schooljaar starten 50 basisscholen in de regio’s Utrecht en Breda met de beweegtest. Basisschool Willibrordus uit Breukelen had de primeur en voerde op dinsdag 20 september de test uit samen met sportpromotor van de Nationale Sportweek Mieke Cabout, winnares van het Olympisch waterpologoud in 2008 en onderzoekster bij de VU.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken