Neergestoken triatlete Sofie Goos verliest én vindt sponsor

Neergestoken triatlete Sofie Goos verliest én vindt sponsor
  • Sponsoring
  • 24 okt 2016 @ 09:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingMerkenSponsoringSport

Sponsoring kan soms keihard zijn. Dat merkte de Belgische triatlete Sofie Goos, die afgelopen voorjaar werd neergestoken door een verwarde man. Na maanden mentaal en fysiek herstel maakte ze in september een succesvolle rentree, maar een maand later liet haar sponsorploeg BMC-Etixx weten het contract niet te verlengen. De ophef hierover leverde haar echter binnen enkele dagen een eerste kleine sponsor op, plus publieke oproep tot nog meer financiële steun. 'Goos laten vallen als een baksteen is not done.'

Op 15 mei 2016 werd Goos tijdens een training neergestoken door een man met psychische problemen. Behalve haar fysieke herstel moest ze dit ook mentaal verwerken. Niet voortdurend in angst leven en achterdochtig naar mensen blijven kijken. Ook wilde ze zo haar carrière niet eindigen: 'Die kerel met het mes, is niet diegene die een punt achter mijn carrière mag zetten. Ik wil daar zélf over beslissen.' Op 7 september maakte ze haar comeback: niet in een toptijd, maar wel onder massale toejuichingen.

Comeback én afhakende sponsor

Een maand later komt het nieuws over haar beëindigde sponsorcontract. 'Een jaar van vallen en weer opstaan', zegt ze daar zelf over op Facebook. 'Ik kreeg net te horen dat er in het BMC-Etixx Team geen plaats meer is voor mij. Een team dat mij heel veel mogelijkheden heeft geboden, maar waarbij ik niet meer kan voldoen aan de verwachtingen.'

In een interview met Gazet van Antwerpen benadrukt Goos dat ze 'geen wrok koestert tegenover het team. Ik ben niet verbitterd. Ik heb zes mooie jaren gekend bij Uplace en Bart Verhaeghe heeft mij zes jaar geleden de kans gegeven om professioneel triatlete te worden. Zonder hem zou mij dat nooit gelukt zijn. Daar ben ik hem héél dankbaar voor. Ik weet dat hij mij nog altijd een warm hart toedraagt. Dit is dus zeker ook geen beslissing van hem of van Uplace. Ondertussen heet het team BMC-Etixx powerd by Uplace en is Verhaeghe naar de achtergrond verdwenen.'

'Andere doelen voor BMC-Etixx'

Ook BMC-Extixx reageert in de Vlaamse krant. 'Het team is Sofie erg dankbaar voor de bijdrage die ze doorheen de jaren heeft geleverd, als topatlete en als ambassadrice', aldus general manager Bob De Wolf van BMC-Etixx Team. 'We betreuren uiteraard enorm dat Sofie dit jaar haar kansen als atlete niet heeft kunnen verdedigen door een laffe daad van zinloos geweld. Het team heeft er dan ook alles aan gedaan haar doorheen de voorbije moeilijke maanden maximaal te blijven ondersteunen. De beslissing om de samenwerking niet te verlengen, staat dan ook volledig los van haar inactiviteit dit jaar.'

BMC-Etixx verlegt zijn doel van het winnen van regionale Ironman-wedstrijden naar een podiumplaats op het WK Ironman in Hawaï. 'Het is ons gevoel dat op basis van de voorbije zes seizoenen een topnotering in Hawaï voor Sofie niet langer een doelstelling is. Het team heeft dan ook besloten na zes jaar van volledige professionele ondersteuning aan Sofie Goos, de kans te bieden aan nieuwe talenten om die doelstelling na te streven.'

'Goos laten vallen is not done'

Niet iedereen gaat mee in het diplomatieke commentaar van BMC-Etixx. 'Sponsoren laten professionele triatlete Sofie Goos vallen als een baksteen in hetzelfde jaar dat ze werd neergestoken en voor haar leven vocht: dit is gewoon not done', zegt Ben Verburgt, zaakvoerder van Zhenith Unlimited. Daarom heeft hij besloten om Goos financieel te steunen tot 2019, meldt hij op LinkedIn. 'De bijdrage van Zhenith zal jammer genoeg niet volstaan om het budget rond te krijgen, maar er moeten binnen mijn netwerk nog mensen/bedrijven zijn die dit onrecht mee willen rechtzetten (en profiteren van de PR-waarde van dit verhaal en van Sofie). Bij serieuze interesse, graag een bericht.' Verschillende ondernemers reageren geïnteresseerd.

Zelf zegt Goos over haar zoektocht naar nieuwe sponsors: 'De goesting is te groot om er weer te staan. Met sponsors/partners die in mijn weg terug geloven en waarvoor ik een goeie en gedreven ambassadrice kan zijn. De zoektocht is bij deze begonnen!'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken