Musea verdienen 26 miljoen euro aan sponsoring

Musea verdienen 26 miljoen euro aan sponsoring
  • Sponsoring
  • 24 nov 2016 @ 13:50
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkOnderzoekKunst & CultuurSponsoring

Nederlandse musea spreken een steeds groter publiek aan, afkomstig uit binnen- en buitenland. Maar middelgrote en kleine musea schrijven rode cijfers, net als voorgaande jaren. Dit blijkt uit Museumcijfers 2015, een jaarlijks onderzoek door de Museumvereniging onder ruim 400 musea. Sponsorgelden stijgen licht en bedragen voor alle Nederlandse musea samen 26 miljoen euro.

Musea hebben voor een gezonde bedrijfsvoering in de toekomst een positief exploitatiesaldo nodig, stelt de Museumvereniging. Van de gezamenlijke omzet van 1 miljard euro verdienen de musea bijna een half miljard euro zelf. Hun eigen inkomsten stegen afgelopen vijf jaar met 51%. De subsidies per bezoek daalden in diezelfde periode met 30%. 

Ook de Museumkaart draagt bij aan de groei van de eigen inkomsten. In 2015 waren er 1,2 miljoen kaarthouders, een stijging van 50% in vijf jaar. De vergoeding voor Museumkaart-bezoeken is in deze periode meer dan verdubbeld tot 52 miljoen euro in 2015.

Ondanks de kostenbesparingen in de afgelopen jaren realiseert de sector slechts een bescheiden overschot van 15 miljoen euro. 'Veel musea met een omzet tot 3 miljoen euro schrijven rode cijfers, net als voorgaande jaren. Dit stemt tot zorg', aldus de Museumvereniging. 

Siebe Weide, directeur van de Museumvereniging: 'Er dreigt verschraling van het tentoonstellingsaanbod, vooral buiten de Randstad. Ook de waardering voor musea door het publiek kan hierdoor onder druk komen te staan. Daarom gaan we actiever dan voorheen bouwen aan het publiek belang van musea.' 

Bekijk hier de publicatie Museumcijfers 2015

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken