EK Atletiek levert Amsterdam 7,8 miljoen euro op

EK Atletiek levert Amsterdam 7,8 miljoen euro op
  • Sponsoring
  • 20 dec 2016 @ 09:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementSponsoringZakelijkSport

De Europese Kampioenschappen Atletiek in Amsterdam waren afgelopen zomer goed voor 7,8 miljoen euro aan directe bestedingen voor de gemeente Amsterdam. Dat blijkt uit de bevindingen van onderzoeken naar de economische impact en de maatschappelijke spin-off van de EK Atletiek 2016 die maandag is gepresenteerd in het Olympisch Stadion.

De resultaten zijn samengevat in een publicatie van het Mulier Instituut naar aanleiding van een viertal rapporten die rondom de EK Atletiek zijn samengesteld.

De EK Atletiek bleken financieel, organisatorisch en sportief  een groot succes. Mede dankzij de grote publieke belangstelling en de goede Nederlandse prestaties zijn de Europese Kampioenschappen Atletiek, die van 6 tot en met 10 juli in Amsterdam werden georganiseerd, uitgemond in een groot succes. Het evenement is, in samenwerking met TIG Sports, binnen het beschikbare budget gerealiseerd. Grote calamiteiten bleven uit en de samenwerking tussen de Stichting, de Gemeente Amsterdam en de Atletiekunie was voortvarend. Nooit eerder namen zoveel atleten, 1480 in totaal, deel aan de EK Atletiek. Bovendien schitterden niet alleen de topatleten, ook het team van vrijwilligers blonk uit en het aantal van ruim 126.000 verkochte tickets stemde tot tevredenheid. 

De EK Atletiek werd door bezoekers hoog gewaardeerd, het gros van de bezoekers beleefde plezier aan het evenement en keek er naar uit het evenement te bezoeken. Het evenement werd gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van een 8,2. De organisatie van de EK werd geroemd en de ambiance op de tribunes was - mede dankzij het zonnige weer – sfeervol. Vijfenzeventig procent van de bezoekers vond dat de EK een positieve bijdrage heeft geleverd aan de promotie van de stad Amsterdam.

Economische impact van EK Atletiek

De EK Atletiek leidden tot veel extra bezoeken aan Amsterdam en daarmee tot uitgaven. De EK waren dan ook goed voor een economische impact van 7,8 miljoen euro aan directe bestedingen voor de Gemeente Amsterdam. De meeste impact werd gegenereerd door de bezoekers (3,5 miljoen) en de projectorganisatie (3,2 miljoen). Daarnaast waren er additionele bestedingen ter waarde van 1,6 miljoen euro in de Gemeente Haarlemmermeer. Die impact is met name bepaald door atleten en begeleiders, die daar in hotels verbleven.

Met het organiseren van acht side-events en de ‘Je Kan Het’ breedtesport-campagne van de Gemeente Amsterdam werden sport en sportief gedrag in de Nederlandse samenleving en een gezonde leefstijl gestimuleerd. In Amsterdam zijn 56.700 kinderen bereikt met een kennismakingsaanbod atletiek. In de rest van Nederland zijn nog eens 31.000 kinderen bereikt door het organiseren van diverse atletiek activiteiten. Ruim een derde van deze groep kinderen gaf aan de atletieksport te willen beoefenen.

De samenwerking met de Johan Cruyff Foundation heeft eveneens bijgedragen aan het stimuleren van atletiekdeelname onder kinderen. En heeft concreet geleid tot het realiseren van negen ‘schoolplein14’ projecten in Nederland. 

Meer succesvolle side-events

Bijna dertienduizend deelnemers liepen mee met de Brooks 10K Champions Run, een recreatieve loop dwars door het centrum van Amsterdam. Ter voorbereiding van de run was het mogelijk om aan een trainingstraject deel te nemen. Een vijfde van deze groep lopers heeft ook de EK bezocht. Elf procent gaf aan lid te willen worden van een atletiekvereniging en negentig procent gaf aan in ieder geval te blijven hardlopen.

Het was voor het eerst dat de International Para-Athletics Challenge geïntegreerd werd in de EK en heeft daarmee bijgedragen aan de promotie van de sport voor mensen met een beperking.

Voorafgaand en tijdens de EK zijn er achttien congressen en seminars georganiseerd, die werden bezocht door 1.435 deelnemers. Deze activiteiten werden door de deelnemers met een ruim voldoende beoordeeld. Het congres ‘Effecten van bewegen op de psyche’ stak daar met een 8,1 bovenuit.

KNAU en gemeente borgen 'EK-legacy'

De Atletiekunie en de Gemeente Amsterdam hebben plannen om te blijven investeren in atletiek en daarmee de legacy van de EK Atletiek te borgen. Zo zal de Atletiekunie jaarlijkse open dagen van verenigingen stimuleren en de geworven EK verenigingsambassadeurs aan te houden als schakel tussen vereniging en bond. De gemeente ambieert jaarlijks terugkerende Athletics School Champs en een voortzetting van de trainersopleiding en bijscholingstrajecten. In ieder geval kunnen de duurzame investeringen van de gemeente – de nieuwe atletiekbaan in het Olympisch Stadion, de atletiekbaan Ookmeer en die op Schinkeleiland – nog jarenlang hun waarde voor de atletiek in Amsterdam bewijzen.

Wethouder Sport Eric van der Burg: 'Vanaf de opening op het Museumplein tot aan de laatste finales in het Olympisch Stadion was het een groot feest voor de bezoekers en sporters. Ik ben er trots op dat we als eerste stad alle wedstrijden van de aangepaste sporters in het programma hebben verwerkt. En we mogen ook zeker trots zijn op de sportieve prestaties van de Nederlandse atleten, met vier gouden, een zilveren en twee bronzen medailles. Met de ‘Je Kan Het’ campagne hebben veel kinderen kennis kunnen maken met de sport door een sprintje te trekken op een van de sprintbanen of door te oefenen in de verspringbakken. Daarmee stond heel de stad in het teken van de EK atletiek.'

Lees ook: MarketingTribune-interview met EK-directeur Rien van Haperen.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken