Ook Zilveren Kruis stopt als sponsor NOC*NSF

Ook Zilveren Kruis stopt als sponsor NOC*NSF
  • Sponsoring
  • 7 dec 2016 @ 00:14
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportSponsoringSportmarketingOlympische Spelen

Zilveren Kruis Achmea stopt als sponsor van NOC*NSF. Sponsors die vlak na een Olympisch eindtoernooi stoppen zijn geen unicum, maar opmerkelijk is natuurlijk wel dat dit alweer de vierde van de in totaal zes grote sponsors is die niet bijtekent bij de sportkoepel. Volkswagen, Randstad en EY gingen de verzekeraar namelijk voor. NOC*NSF loopt door al deze afhakers zo'n 20 miljoen euro mis en moet op zoek naar vervangers.

'Jaarlijks kijken wij kritisch naar onze eigen uitgaven, zowel naar personeelskosten, huisvestingskosten, sponsor- en reclamekosten. We blijven wel een samenwerkingspartner van NOC*NSF, maar op een andere manier', meldde een woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea vanavond aan actualiteitenprogramma Nieuwsuur

Zilveren Kruis gaat door met het aanbieden van een speciale verzekering voor Nederlandse topsporters. Het bedrijf was relatief kort verbonden aan NOC*NSF, want het nam vorig jaar het sponsorship over van moederbedrijf Achmea. 

Ook Randstad stopt eind dit jaar met de ondersteuning van NOC*NSF, na twee decennia van vaste (en veelgelauwerde) steun. Datzelfde gold voor accountantsbureau EY (na 18 jaar) en Volkswagen (na 15 jaar). De Duitse autofabrikant had trouwens geen keuze: het IOC heeft Toyota vastgelegd als exclusieve olympische autosponsor, waardoor nationale sportkoepels niet in zee mogen gaan met een concurrerend merk.

Zilveren Kruis is vierde afhaker

Het aangekondigde vertrek van Zilveren Kruis is een nieuwe tegenvaller voor NOC*NSF, dat driftig op zoek is naar nieuwe sponsors. Van de huidige grote partners blijft vooralsnog alleen de Nederlandse Loterij. Met Rabobank wordt nog onderhandeld. De sportkoepel is vol vertrouwens over 'gesprekken met andere potentiële partners', maar op een recente ledenvergadering klonk wel degelijk kritiek.  

De financiële commissie van de sportkoepel 'deelt de zorg over de onzekerheid rond de begrote sponsorbijdragen', klonkt het toen. 'Van de circa 10,2 miljoen euro is een bedrag van 1 miljoen getekend, zijn er besprekingen gaande over een bedrag van 5,7 miljoen, en is nog 3,6 miljoen volstrekt onzeker.'

Het aflopen van de sponsorcontracten leek rechtstreeks gevolgen te hebben voor de financiering van topsportprogramma’s, maar dat probleem is voorlopig opgelost dankzij een extra subsidie van 10 miljoen euro uit de koker van VWS-minister Edith Schippers. Dat geldt is echter niet bedoeld om gaten in de begroting te dichten. NOC*NSF moet dus snel nieuwe sponsors vinden. Wordt vervolgd. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken