Sponsorjaar 2016 (deel 1): doping, schaatsen en Unibet
- Sponsoring
- 27 dec 2016 @ 11:21
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TrendsSportmarketingSponsoring
- 27 dec 2016 @ 11:21
- Jeroen Mirck
Het jaar 2016 zit er weer bijna op. Een bewogen jaar, ook op het terrein van sponsoring. In deze laatste week van het jaar blikt MarketingTribune terug op de belangrijkste nieuwsfeiten. Vandaag het eerste deel: een voorjaar met doping, afzwaaiende schaatssponsors en de veelbesproken sponsordeal tussen KNWU en Unibet.
28 januari 2016
KNWU sluit omstreden sponsordeal met Unibet
Wielerbond KNWU heeft een verrassende nieuwe hoofdsponsor gevonden in gokbedrijf Unibet. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt over een contract voor vier jaren dat ingaat op 1 januari 2017 en een totale waarde van 7 miljoen euro vertegenwoordigt. Voorwaarde is wel dat Unibet een licentie krijgt en de Nederlandse politiek akkoord gaat met een werkbaar belastingtarief voor buitenlandse online gokbedrijven. De sponsordeal leverde direct kritiek op van belangrijke stakeholders: sportkoepel NOC*NSF is 'verbaasd', grote sportsponsor De Lotto zelfs 'teleurgesteld'.
29 januari 2016
Sponsors Corendon, Stressless en Beslist stappen uit schaatssport
Vlak na elkaar maken Corendon en Stressless in januari bekend te stoppen als ploegsponsor in het langebaanschaatsen. Meervoudig Olympisch kampioene Ireen Wüst vindt pas op de valreep een hoofdsponsor in Justlease.nl. Later, in april, zal ook Beslist.nl bekendmaken de schaatssport vaarwel te zeggen, mede omdat 'er geen goede balans is tussen de zichtbaarheid en rechten van teamsponsoren en hun investering in de schaatssport'. Schaatsploegen en de KNSB steggelen hier nog heel lang over door.
4 februari 2016
BankGiro Loterij schenkt 1,7 miljoen aan Monumentendag
De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van Open Monumentendag. Met een schenking van 1,7 miljoen euro is het voortbestaan van één van de grootste culturele evenementen van Nederland gered. In totaal schonk de cultuurloterij op het Goed Geld Gala 62,8 miljoen euro aan 69 culturele organisaties.
10 februari 2016
Nestlé stopt vanwege doping en corruptie als sponsor IAAF
Nestlé heeft met onmiddellijke ingang het sponsorcontract met de internationale atletiekfederatie IAAF opgezegd. Het levensmiddelenbedrijf laat in een verklaring weten dat de opeenstapeling van doping- en corruptieschandalen van de laatste tijd aanleiding zijn om met de atletiekfederatie te breken. Volgens Nestlé kan alle negatieve publiciteit rond de IAAF 'onze reputatie schaden'.
3 maart 2016
Nederlandse deejays zijn snel stijgende cultuurmerken
Veel vertrouwde namen in het Cultuursector Merkenonderzoek Nederland, maar toch lijkt met Armin van Buuren, DJ Tiësto en Afrojack een nieuwe generatie volkshelden in opkomst die zich steeds steviger nestelen tussen de Nederlandse muziekelite. Bovenaan de lijst van Hendrik Beerda Brand Consultancy staan traditiegetrouw Guus Meeuwis en Marco Borsato. Het Metropole Orkest is het gesubsidieerde gezelschap met de sterkste reputatie.
8 maart 2016
Sponsors overvallen door doping bij Sharapova en schaatsers
De positieve dopingtest bij tennisster Maria Sharapova heeft niet alleen haarzelf, maar ook haar sponsors in verlegenheid gebracht. Drie van hen schorten per direct de samenwerking op: Nike, Tag Heuer en Porsche. Tegelijk raken meer Russische sporters in opspraak vanwege het gebruik van hetzelfde dopingmiddel, meldonium. Naast veel atleten worden ook de ijskampioenen Kulizhnikov (schaatsen) en Elistratov (shorttrack) betrapt.
31 maart 2016
Onna-Onna sponsort eerste 'all-female' rallyteam
Aan de Libya Rally van medio april doet voor het eerst in de geschiedenis een 'all-female' rallyteam mee. Niet alleen de rijders zijn vrouw, maar ook de monteurs en het management. Hoofdsponsor van dit bijzondere project is Onna-Onna, de verzekeraar die zich specifiek richt op vrouwen. MarketingTribune wijdde een uitgebreid interview aan deze opmerkelijke sponsorcase.
Samenstelling: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.
Morgen het tweede deel van ons overzicht van het sponsorjaar 2016.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Lotto
- 2016
- KNWU
- doping
- schaatsen
- IAAF
- cultuur
- Sponsorjaar
- BankGiro Loterij
- Onna-Onna
- Corendon
- Unibet
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing