Sponsorjaar 2016 (deel 1): doping, schaatsen en Unibet

Sponsorjaar 2016 (deel 1): doping, schaatsen en Unibet
  • Sponsoring
  • 27 dec 2016 @ 11:21
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TrendsSportmarketingSponsoring

Het jaar 2016 zit er weer bijna op. Een bewogen jaar, ook op het terrein van sponsoring. In deze laatste week van het jaar blikt MarketingTribune terug op de belangrijkste nieuwsfeiten. Vandaag het eerste deel: een voorjaar met doping, afzwaaiende schaatssponsors en de veelbesproken sponsordeal tussen KNWU en Unibet.

28 januari 2016

KNWU sluit omstreden sponsordeal met Unibet

Wielerbond KNWU heeft een verrassende nieuwe hoofdsponsor gevonden in gokbedrijf Unibet. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt over een contract voor vier jaren dat ingaat op 1 januari 2017 en een totale waarde van 7 miljoen euro vertegenwoordigt. Voorwaarde is wel dat Unibet een licentie krijgt en de Nederlandse politiek akkoord gaat met een werkbaar belastingtarief voor buitenlandse online gokbedrijven. De sponsordeal leverde direct kritiek op van belangrijke stakeholders: sportkoepel NOC*NSF is 'verbaasd', grote sportsponsor De Lotto zelfs 'teleurgesteld'.

29 januari 2016

Sponsors Corendon, Stressless en Beslist stappen uit schaatssport

Vlak na elkaar maken Corendon en Stressless in januari bekend te stoppen als ploegsponsor in het langebaanschaatsen. Meervoudig Olympisch kampioene Ireen Wüst vindt pas op de valreep een hoofdsponsor in Justlease.nl. Later, in april, zal ook Beslist.nl bekendmaken de schaatssport vaarwel te zeggen, mede omdat 'er geen goede balans is tussen de zichtbaarheid en rechten van teamsponsoren en hun investering in de schaatssport'. Schaatsploegen en de KNSB steggelen hier nog heel lang over door.

4 februari 2016

BankGiro Loterij schenkt 1,7 miljoen aan Monumentendag

De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van Open Monumentendag. Met een schenking van 1,7 miljoen euro is het voortbestaan van één van de grootste culturele evenementen van Nederland gered. In totaal schonk de cultuurloterij op het Goed Geld Gala 62,8 miljoen euro aan 69 culturele organisaties.

10 februari 2016

Nestlé stopt vanwege doping en corruptie als sponsor IAAF

Nestlé heeft met onmiddellijke ingang het sponsorcontract met de internationale atletiekfederatie IAAF opgezegd. Het levensmiddelenbedrijf laat in een verklaring weten dat de opeenstapeling van doping- en corruptieschandalen van de laatste tijd aanleiding zijn om met de atletiekfederatie te breken. Volgens Nestlé kan alle negatieve publiciteit rond de IAAF 'onze reputatie schaden'.

3 maart 2016

Nederlandse deejays zijn snel stijgende cultuurmerken

Veel vertrouwde namen in het Cultuursector Merkenonderzoek Nederland, maar toch lijkt met Armin van Buuren, DJ Tiësto en Afrojack een nieuwe generatie volkshelden in opkomst die zich steeds steviger nestelen tussen de Nederlandse muziekelite.  Bovenaan de lijst van Hendrik Beerda Brand Consultancy staan traditiegetrouw Guus Meeuwis en Marco Borsato. Het Metropole Orkest is het gesubsidieerde gezelschap met de sterkste reputatie. 

8 maart 2016

Sponsors overvallen door doping bij Sharapova en schaatsers

De positieve dopingtest bij tennisster Maria Sharapova heeft niet alleen haarzelf, maar ook haar sponsors in verlegenheid gebracht. Drie van hen schorten per direct de samenwerking op: Nike, Tag Heuer en Porsche. Tegelijk raken meer Russische sporters in opspraak vanwege het gebruik van hetzelfde dopingmiddel, meldonium. Naast veel atleten worden ook de ijskampioenen Kulizhnikov (schaatsen) en Elistratov (shorttrack) betrapt.

31 maart 2016

Onna-Onna sponsort eerste 'all-female' rallyteam

Aan de Libya Rally van medio april doet voor het eerst in de geschiedenis een 'all-female' rallyteam mee. Niet alleen de rijders zijn vrouw, maar ook de monteurs en het management. Hoofdsponsor van dit bijzondere project is Onna-Onna, de verzekeraar die zich specifiek richt op vrouwen. MarketingTribune wijdde een uitgebreid interview aan deze opmerkelijke sponsorcase. 

Samenstelling: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

Morgen het tweede deel van ons overzicht van het sponsorjaar 2016.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken