Nederlands Philharmonisch Orkest haalt in maand tijd al 11.000 euro op met crowdfunding

Nederlands Philharmonisch Orkest haalt in maand tijd al 11.000 euro op met crowdfunding
  • Sponsoring
  • 5 jan 2017 @ 10:17
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementCrowdfundingKunst & CultuurMuziek

Het Nederlands Philharmonisch Orkest is een crowdfunding-actie gestart om in november 2018 'Symfonie nr. 8' van Gustav Mahler uit te kunnen voeren in Concertgebouw Amsterdam. De teller van de crowdfunding voor het Mahler 8-project bereikte een maand na de start het bedrag van 11.630 euro. Het streefbedrag ligt op 100.000 euro.

Aangezien de productiekosten voor deze symfonie zeer hoog zijn – voor de uitvoering van de symfonie zijn 400 musici nodig – besloot het orkest een crowdfunding op te zetten om deze droom te realiseren. Dat na een maand al ruim 11% van het bedrag binnen is, onderstreept volgens chef-dirigent Marc Albrecht 'de behoefte van het publiek om deze prachtige symfonie live te bewonderen'. 

'Ultieme liefdesverklaring'

Gustav Mahler schreef Symfonie nr. 8 als ultieme liefdesverklaring aan zijn vrouw, in een vergeefse poging haar hart opnieuw te veroveren. Daarvoor haalde hij alles uit de kast. Het symfonische werk vraagt een bezetting van 123 orkestmusici, twee professionele koren, acht vocale solisten, een jongenskoor, groot slagwerk en orgel. Vanwege deze omvang zijn uitvoeringen van de symfonie wereldwijd zeer zeldzaam. Kaarten voor de concerten zijn vaak al een jaar van te voren uitverkocht. ‘Mahler 8 is de kroon van alle symfonieën. Het is echt een droom om het een keer uit te voeren’, aldus Albrecht.

Om het project te laten slagen is er in totaal 100.000 euro extra nodig. Dat bedrag wordt opgehaald via crowdfunding in het bedrijfsleven, bij fondsen en uiteraard bij het publiek. Met een donatie van 100 euro krijgen donateurs het recht om als eerste kaarten te bestellen. ‘Het zou zonde zijn als we dit niet voor elkaar zouden krijgen, het is echt een historische gebeurtenis’, aldus Vivianne Hepkema, ambassadeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest en initiatiefnemer van het Mahler 8-project.

Doneren kan nog steeds op www.orkest.nl/mahler8​.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken