Heeft Qurrent last van sponsordeal met Feyenoord?

Heeft Qurrent last van sponsordeal met Feyenoord?
  • Sponsoring
  • 12 apr 2017 @ 09:36
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MVOMaatschappijSponsorshipVoetbalMerken

Qurrent, de nieuwe shirtsponsor van Feyenoord, houdt de gemoederen flink bezig. Past een coöperatieve groene energieleverancier wel bij de het grote geld van de voetbalwereld? En zitten voetbalfans uit Amsterdam of Eindhoven wel te wachten om zaken te doen met een Feyenoord-sponsor?

Er is natuurlijk altijd wel wat te doen rond nieuwe voetbalsponsors. Toen Ziggo zich verbond aan Ajax, regende het opzeggingen in Rotterdam. En laat die nieuwe sponsor van Feyenoord nou net een Amsterdams bedrijf zijn...

Direct na de bekendmaking kreeg Qurrent kritiek vanuit de eigen community van 120.000 coöperatieleden. Daarbij gaat het trouwens niet eens zozeer over Feyenoord, maar vooral over de duurzaamheid van de voetbalwereld als geheel.

'Groene principes verloochend!'

'Een duurzaam energiebedrijf heeft niks te maken met voetbal', luidt een reactie op het klantenforum van Qurrent. 'Dikke auto's en ver vliegen voor een trainingskamp is juist het omgekeerde van wat jullie zouden moeten betogen.' Nog een reactie: 'De grasmat daargelaten heeft een voetbalclub geen enkele groene uitstraling. Er zijn veel manieren om naamsbekendheid te verwerven zonder je principes te verloochenen.'

Toch is dat laatste de verklaring van Qurrent. 'Heel Nederland moet aan de groene energie en daarvoor hebben wij meer naamsbekendheid nodig', aldus directeur Richard Klatten van Qurrent. 'De deal met Feyenoord is van belang voor onze groeistrategie. We willen impact maken. Dit betekent dat je onder een heel groot publiek in Nederland bekend wil zijn.'

Honderden nieuwe leden

Qurrent hoopt in 2019 voor het eerst winst te maken. De energieleverancier is eigendom van de Stichting Doen, dat opereert met geld van de Nationale Postcode Loterij, de Vrienden Loterij en de Bank Giro Loterij. Groei naar zo'n 400.000 à 500.000 leden is het doel. Het aantal opzeggingen vanwege de sponsordeal is marginaal: een twintigtal. Daar staan honderden nieuwe aanmeldingen tegenover in minder dag een week tijd.

De vraag is dus: in hoeverre heeft Qurrent last van de kritiek op z'n sponsordeal? De media-aandacht lijkt primair bij te dragen aan het merk. Bovendien sloot Qurrent een goede deal: 4,5 miljoen euro per jaar, daar waar Ziggo aan Ajax zo'n 8 miljoen euro betaalt om shirtsponsor te zijn. Goeie groene deal dus?

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken