Johan Cruyff Foundation succesvol met 14K Run

Johan Cruyff Foundation succesvol met 14K Run
  • Sponsoring
  • 26 apr 2017 @ 00:57
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EndorsementEvenementMaatschappijSport

De Johan Cruyff Foundation kijkt terug op een zeer succesvolle editie van de Cruyff Foundation 14K Run, die zij samen organiseerde met Ajax. Aan deze Social Run, die plaatsvond op de dag dat Johan Cruijff 70 zou zijn geworden, deden verspreid over de Runs ruim 6500 lopers mee.

De Run, ooit bedacht door hardloopsite Losse Veter (maar die samenwerking is na een conflict beëindigd), startte bij het Olympisch Stadion. Daarna gingen de lopers via een route van 14 kilometer langs memorabele plekken uit het leven van Johan Cruijff en finishten in de Amsterdam ArenA. Daar werd bekendgemaakt  dat trainer Pep Guardiola zijn onvoorwaardelijke steun zal verbinden aan de Cruyff Foundation, die dit jaar haar 20-jarig bestaan viert.

Ook werd een intentieverklaring getekend met de Gemeente Amsterdam, waarin afspraken staan over een toekomstige samenwerking.  Vlak voor de start werd bekend gemaakt dat de Amsterdam Arena de Johan Cruijff Arena gaat heten.

Ruim drie ton opgehaald

Naast de 14K Run werd ook een 5K Run en een Kids Run georganiseerd, die startten en finishten in de Amsterdam ArenA. Bij alle afstanden stonden tevens sporters met een beperking aan de start. De opbrengsten van de diverse Runs en bijbehorende sponsoracties komen ten goede aan de projecten van de Cruyff Foundation. Er werd in totaal een bedrag van 321.356 euro opgehaald, zo bleek na afloop tijdens de uitreiking van een cheque door onder meer Sjaak Swart aan de Cruyff  Foundation.

Niels Meijer, directeur van de Cruyff Foundation: 'Met deze Social  Run houden we  het gedachtegoed van Johan Cruijff levend. Johan heeft zich altijd ingezet om kinderen – met of zonder beperking –  vooruit te brengen door beweging.  Deze missie  zetten we met de Cruyff Foundation voort. Het is geweldig om te zien wat een prachtig bedrag er door de 6500 deelnemers is opgehaald om ons te steunen. Dat geeft aan hoe gek mensen nog zijn op Johan en hoeveel mensen de Foundation een warm hart toedragen.  We zijn zeker van plan hier een jaarlijks evenement van te maken.'

Cruyff Legacy

De Cruyff Foundation heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de voorbereidingen voor de Run, die zij samen met Ajax en Le Champion organiseerde. Er werd aandacht besteed aan het werk van de Cruyff Foundation, het Cruyff Institute en Cruijff als voetballer. Zo voerde de 14K Run naast het Olympisch Stadion en de Amsterdam ArenA langs zijn ouderlijk huis in Betondorp, het Cruyff Court Betondorp en het Cruyff College.  Op die manier kwam de gehele legacy van Johan Cruijff aanbod, tegenwoordig onder gebracht in The World of Johan Cruyff.

Nadat de  laatste lopers binnen waren in de Amsterdam ArenA en de cheque met het opgehaalde bedrag was overhandigd, kwam de Cruyff Foundation met bijzonder nieuws. Door middel van een filmpje dat op de grote schermen werd vertoond, kondigde voormalig profvoetballer en trainer Pep Guardiola zijn onvoorwaardelijke steun aan de Foundation aan. 

Ambassadeurs en sponsors

Onder de deelnemers van de Cruyff Foundation Runs bevonden zich ook ambassadeurs van de Foundation en Ajax prominenten. Zij zetten zich in voor de promotie voor de Run, liepen mee of zorgden voor support langs het parcours. Onder andere Marlou van Rhijn, John Heitinga en Erben Wennemars waren aanwezig bij het succesvolle evenement.

De Cruyff Foundation 14K Run werd mede mogelijk gemaakt door Ajax, Akzo Nobel, TenneT en de Nationale Postcode Loterij. Ook werd vandaag een intentieverklaring getekend met de Gemeente Amsterdam, waarin afspraken staan over een toekomstige samenwerking.

De eerste editie van de Cruyff Foundation 14K Run vond plaats in 2016, naar een idee van hardloopplatform Losse Veter. Deze kleinschalige Run werd op initiatief van vrijwilliger Maurice Hollaar van de Cruyff Foundation georganiseerd,  in samenwerking met de Cruyff Foundation, hardloopplatform Losse Veter, atletiekvereniging Phanos en het Cruyff Institute, om Johan Cruijff op sportieve wijze te eren. Na een conflict eindigde de saenwerking met Losse Veter. In januari 2018 kan men zich weer opgeven voor de 14K Run in 2018. De 14K Run zal een jaarlijks terugkerend evenement zijn.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken