Qurrent hand in hand met Feyenoord naar 500.000 klanten

Qurrent hand in hand met Feyenoord naar 500.000 klanten
  • Sponsoring
  • 19 mei 2017 @ 10:31
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MVOVoetbalSponsorshipInterview

Feyenoord is kampioen van Nederland. Komend jaar prijkt een nieuwe naam op de borst van de Rotterdamse voetbalers: Qurrent. Het energiebedrijf Qurrent wil zo een grotere naamsbekendheid genereren en de komende vier jaar doorgroeien naar 500.000 klanten. Onderliggende doelstelling is om Nederland te ‘verduurzamen’, want met ons milieubewustzijn is het volgens algemeen directeur Richard Klatten dramatisch gesteld.

Toen de kans zich voordeed om de huidige landskampioen te sponsoren, twijfelde Klatten dan ook geen moment. ‘Het is een iconisch merk en de club met veruit de grootste en trouwste supportersschare, naar schatting zo’n 3 miljoen mensen. De kans om jezelf aan zo’n merk te verbinden, komt hooguit één keer voorbij, daarom hebben we geen moment getwijfeld en besloten om een verbintenis van vier jaar aan te gaan met Feyenoord.’

Boudewijn Poelmann, oprichter en eigenaar van de Postcodeloterij (en hartstochtelijk Feyenoord-supporter), fungeerde als ‘postillon d’amour’ in de onderhandelingen tussen Feyenoord en Qurrent. Saillant detail: Qurrent is een volledige dochter van de Stichting Doen, de investeringsmaatschappij van de Postcodeloterij. ‘Boudewijn heeft zijn liefdes voor Feyenoord en duurzame energie goed met elkaar gecombineerd’, zo constateert Klatten tevreden.

Twee hemelbestormers

Het doel van de sponsoring van Feyenoord is in eerste instantie vergroting van de naamsbekendheid van Qurrent die moet leiden tot een toename van het aantal klanten. Dat aantal ligt nu rond de 120.000 en moet de komende vier jaar stijgen naar 500.000. Dat is volgens Klatten geen kwestie van ‘hemelbestormen’, maar wel degelijk haalbare kaart. ‘In 2014 begonnen we met 0 klanten, nu hebben we er al 120.000. Reach for the stars is ons uitgangspunt.’

De verschijningsvormen van de sponsoring kennen mogelijk vele gedaantes. Ze variëren van de aanleg van windmolens in woonwijken in samenwerking met bewoners en woningcorporaties tot ‘Feyenoord-stroom’ generen via zonnepanelen in de Rotterdamse Haven, als ook via de vele sportverenigingen waar de stadionclub een samenwerking mee heeft een zonnepaneelpropositie onder de aandacht brengen.

‘De mogelijkheden zijn legio', zegt Klatten. 'Bewoners van een woonwijk kunnen bijvoorbeeld besluiten tot energievoorziening door de bouw van windmolens. Zij worden daar dan mede-eigenaar van. Verder heeft Feyenoord veel supporters binnen de top van de Rotterdamse Haven. Wellicht kunnen we via die contacten daar in de toekomst zonnepanelen aanleggen en op die manier Feyenoord-stroom aanbieden. Daarnaast krijgen we toegang tot een veelvoud aan sportverenigingen die samenwerken met Feyenoord. Bij hun leden brengen we uiteraard graag zonne-energie onder de aandacht. Hetzelfde geldt voor de jaarlijkse Open Dag, ook daar presenteren we onze groene producten en diensten uiteraard graag. Want Nederland doet het ten opzichte van andere Europese landen beroerd in de staatjes over duurzaamheid. Het is de hoogste tijd om de groene transitie te maken.'

Duurzame doelgroep?

De suggestie dat Feyenoord-supporters wellicht nou niet direct de doelgroep zijn om duurzame energie aan te verkopen, werpt Klatten verre van zich. ‘Dat is een vooroordeel. Ik zou niet weten waarom mensen die Feyenoord een warm hart toedragen zich niet voor groene energie zouden interesseren? Vergeet trouwens niet dat wij ons niet alleen richten op supporters die naar het stadion gaan, maar zeker ook op de mensen die de club op tv volgen. Dat zijn dus al met al zo’n 3 miljoen mensen.’

Ook de tegenwerping dat supporters van andere clubs nu juist niet geneigd zullen zijn om met Qurrent in zee te gaan, pareert Klatten. ‘Uit onderzoek blijkt dat dit helemaal geen rol speelt. Ziggo is bijvoorbeeld de hoofdsponsor van Ajax, terwijl deze provider juist populair is onder Feyenoord-supporters.’

Liberalisering energiemarkt

De reden dat maar liefst zes energieaanbieders zich begeven in sponsoring van eredivisieclubs is volgens Klatten gelegen in het feit dat de concurrentie extreem hevig is binnen de energiemarkt. ‘De energiemarkt is pas in 2005 geliberaliseerd en sinds die tijd is het aantal aanbieders enorm toegenomen. De concurrentie om de klant is groot en sponsoring helpt natuurlijk om zijn gunst te winnen.’

Qurrent stapt in ieder geval op een goed moment in. Feyenoord is kampioen van de Eredivisie en speelt volgend jaar Champions League. ‘Het is de club met het grootste en meest trouwe legioen. Om aan die club verbonden te zijn de komende vier jaar is een voorrecht’, zo besluit Klatten.

Interview: Wout Maas, redacteur MarketingTribune. 

Reactie Feyenoord: 'Samen middenin samenleving'

Commercieel directeur Mark Koevermans: ‘We zijn erg blij met Qurrent als nieuwe hoofdpartner. Allereerst omdat we samen door kunnen bouwen aan de toekomst van Feyenoord en daarnaast vinden we het belangrijk om als club midden in de samenleving te staan. Dat doen we nu al met verschillende sociaal maatschappelijke projecten, en daar voegen we nu groene en duurzame projecten aan toe.’

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken