KLM sponsort Hollandse meesters in Hermitage

KLM sponsort Hollandse meesters in Hermitage
  • Sponsoring
  • 11 jul 2017 @ 00:24
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsorshipMerkenStorytellingKunst & Cultuur

KLM heeft een sponsordeal gesloten met de Hermitage in Amsterdam, waarin de tentoonstelling 'Hollandse Meesters uit de Hermitage' centraal staat. In deze expositie schitteren 63 schilderijen uit de Gouden Eeuw, afkomstig uit de Hermitage in St.-Petersburg.

Als 'Hollandse Meester in de lucht' brengt KLM de topschilderijen voor het eerst weer even naar huis. De meeste doeken zijn na aankoop niet meer in Nederland geweest.

Pieter Elbers: ‘Het is voor KLM een eer om na een periode van ruim driehonderd jaar deze geweldige kunstwerken, waaronder Jonge vrouw met oorbellen, terug naar Nederland te vervoeren. Het vervoer van de bijzondere werken uit de Hermitage wordt met de grootst mogelijk zorg uitgevoerd door onze gespecialiseerde medewerkers van KLM Cargo. Vanuit de gehele wereld komen mensen met KLM naar Amsterdam om deze tentoonstelling te bekijken’.

Oogappels van de tsaren

Cathelijne Broers: ‘De beroemde Hollandse Meesters uit de Hermitage werden honderden jaren geleden na hun aankoop veelal per boot afgeleverd bij het Winterpaleis in St.-Petersburg. Nu komen zij met het vliegtuig voor het eerst weer naar Nederland. Dat we dat kunnen doen, in samenwerking met KLM, vervult mij met enorme trots.’

Het is een van de opzienbarendste schatten van de Hermitage in St.-Petersburg: de collectie Hollandse Meesters. Met ruim 1500 schilderijen de belangrijkste verzameling Hollandse schilderkunst buiten Nederland. Voor de tentoonstelling zijn 63 werken van 50 meesters geselecteerd, waaronder zes schilderijen van Rembrandt. Zo goed als alle grote namen zijn vertegenwoordigd. Deze ongekend rijke selectie is een feest van herkenning en ontdekking, met wereldberoemde schilderijen als Rembrandts Flora en Jonge vrouw met oorbellen, een van Frans Hals’ befaamde mannenportretten en De Nieuwmarkt in Amsterdam van Bartholomeus van der Helst. Maar ook werken van tegenwoordig minder bekende schilders. Dit zijn ware eye-openers. De ruime meerderheid van de werken heeft een vaste plek in de Hollandse zalen in de Hermitage en de meeste schilderijen zijn na aankoop – vaak eeuwen geleden – nooit eerder teruggekeerd in Nederland. De Hollandse Meesters: grote liefde van de tsaren en blijvende pronkjuwelen van de Hermitage. Te zien van 7 oktober tot en met 27 mei 2018.

De Hermitage Amsterdam is een particulier initiatief. Het museum wordt geleid door cultureel ondernemers pur sang, en dat wordt vooral mogelijk gemaakt door sponsors. 

Pieter Elbers, president-directeur van KLM, en Hermitage-directeur Cathelijne Broers. (Foto: Janiek Dam)

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken