Mastercard en World Food Programma verstrekken 100 miljoen maaltijden

Mastercard en World Food Programma verstrekken 100 miljoen maaltijden
  • Sponsoring
  • 11 jul 2017 @ 11:21
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Partnership

Tijdens het Global Citizen Festival Hamburg maakten Mastercard en het World Food Programma (WFP) bekend een nieuwe stap te zetten in hun gezamenlijke streven de vicieuze cirkel van honger en armoede te doorbreken. De nieuwe belofte bundelt de kennis van Mastercard op het vlak van technologie en digitale innovatie met de hands-on expertise van WFP in levensreddende voedselhulp en ondersteuningsprogramma’s voor kwetsbare gemeenschappen. “100 Million Meals” is een wereldwijd initiatief dat fondsen en voedsel wil ophalen voor hongerlijdende mensen over de hele wereld.

Het ambitieuze initiatief zet in op een wereld zonder honger, en is de eerste mondiale verbintenis tussen Mastercard en WFP die zich richt op het doorbreken van de armoedespiraal. Het programma ondersteunt vier van de ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties: Geen armoede, Geen honger, Kwaliteitsonderwijs en Gendergelijkheid. Mastercard en WFP maken hun ambities concreet door het komende jaar zoveel mogelijk maaltijden te verstrekken.

Digitaal voedsel
In gemeenschappen met een stabiele voedselmarkt, maar een kwetsbare, noodlijdende bevolking werkt WFP steeds vaker met contant geld en waardebonnen in plaats van traditionele voedseluitreiking. De nieuwe aanpak kan tijd besparen en ondersteunt ook de lokale economie.
In 2012 hielp Mastercard WFP met de opzet van een project waarbij Syrische vluchtelingen in Libanon en Jordanië betaalpassen met een tegoed kregen uitgereikt. Sindsdien hebben 2,2 miljoen vluchtelingen van de kaarten gebruik gemaakt om goederen te kopen in lokale winkels. Zo konden ze zelf het eten voor hun gezinnen en families kiezen.
Rendement van schoolmaaltijden: In 2016 deden 18 medewerkers van Mastercard tijdelijke opdrachten op WFP-kantoren in een aantal landen. Met hun analytische expertise konden ze onderzoeksresultaten onderbouwen die uitwezen dat elke dollar die in schoolmaaltijden wordt geïnvesteerd een gemiddeld rendement van 6 dollar oplevert in de vorm van betere gezondheid en beter onderwijs voor kinderen.

Donatiecampagnes
Centraal in de diverse donatie-activiteiten staat het ‘Priceless Causes’ donatieplatform, dat giften aan WFP faciliteert via microdonaties met betaalkaarten. Dit partnership gebruikt de betaalvoorzieningen van Mastercard voor ondersteuning van een humanitair doel. Daarnaast biedt de samenwerking kansen om in contact te treden met het partnernetwerk van Mastercard, dat ook consumenten omvat, om zo een krachtige veranderingsgerichte community te ontwikkelen.

Mastercard en zijn partners willen doneren tot iets alledaags maken en hebben inmiddels fondsen opgehaald om wereldwijd meer dan 17 miljoen schoolmaaltijden te verstrekken. Dankzij meer dan 70 campagnes in 17 Europese landen kunnen kaarthouders nu door het principe van ‘vele kleintjes maken één grote’ een significante bijdrage leveren. In de loop van 2017 wordt het model verder uitgerold naar andere landen in de wereld.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken