Purpose centraal op Sponsorcongres

Purpose centraal op Sponsorcongres
  • Sponsoring
  • 14 jul 2017 @ 12:53
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • EvenementSponsorcongres

Sponsoring is steeds meer het morele kompas van de eigen organisatie. Hoe past sponsoring binnen de normen en waarden van het bedrijf? Hoe kan een merk vanuit een purpose handelen en daarmee het hart winnen van zoveel mogelijk klanten? Of beter gezegd: zoveel mogelijk mensen fan van het merk laten worden? Op het komende Sponsorcongres van 26 september geven een aantal topsprekers hun mening over dit fenomeen.

Naast klimaatjournalist Bernice Notenboom geven ook de nieuwe Feyenoordsponsor Qurrent, de nieuwe wielerploeg Earth, Het Fries Museum, Robeco en Het Concertgebouw, het Nationale Opera en Ballet en Wijzer Werven acte de precense op het Sponsorcongres in Muiden. Meer sprekers volgen nog.  

 Bernice Notenboom (Foto: Martin Hartley).

Bernice Notenboom is klimaat journalist, wetenschapsschrijver, filmmaker, keynote spreker en professionele avonturier. Haar expedities en lezingen staan altijd in het teken van klimaatverandering, bewustwording en verandering. Notenboom gaat op extreme expedities om het veranderende klimaat een gezicht te geven zoals ze heeft gedaan op de Noord- en Zuidpool, Groenlandse ijskap, Mount Everest, in Siberië en Afrika.

Duurzaam vastgoed

ING Real Estate Finance sponsort Bernice’s Noordpool Expeditie samen met een aantal van haar klanten en partners binnen de vastgoedbranche. De bijdrage van ING Real Estate Finance (ING REF) aan deze samenwerking is vooral gericht op commercieel vastgoed. Samen met 15 REF co-sponsoren wordt een concreet traject ingezet, inclusief actieplan, naar toekomstbestendig vastgoed.

Wielerploeg Earth

Het geldt waarschijnlijk als een ware revolutie in sponsoring en in de wielersport. Team Earth, een nieuw pro cycling team, dat straks moet gaan meerijden in de belangrijkste wielerkoersen, heeft onze eigen aarde als grootste sponsordoel. De partners, die Team Earth financieel gaan ondersteunen, zien in dit wielerproject een onderscheidend vehikel om hun duurzaamheidsdoelstellingen onder een breed publiek bekender te maken. ‘Wij lossen met Team Earth een businessprobleem op.’

 Daan Luijkx

Waar het in de ‘oude’ vorm van sponsoring nog vooral ging om een zo groot mogelijke exposure van de kapitaalverschaffers, zo terughoudend zullen de partners van Team Earth daarin zijn. Het gaat per slot van rekening om de aarde, en niet zozeer om hen. Zullen, want er zijn nog geen concrete namen te noemen. ‘De besprekingen zijn in volle gang. Bedrijven reageren enthousiast,’ aldus oud-profwielrenner en initiatiefnemer van Team Earth, Daan Luijkx, sinds 2000 mede-eigenaar van H&L accountants en belastingadviseurs in Sprundel. Hij werd in 2008 eigenaar van het Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team, dat in 2013 voor het laatste meereed in de grote wielerkoersen en vele successen vierde. Wielersport zit in de genen van Luijkx en hij wil met Team Earth niet alleen zijn sportieve ambities opnieuw waarmaken, maar vooral een podium bieden voor duurzame bedrijven om hun ‘groene’ verhaal te vertellen.

Businessprobleem

Vorig jaar ontstond het idee van Team Earth, een World Tour wielerploeg bouwen die duurzaam is. Luijkx: ‘Duurzaam gefinancierd met een duurzame boodschap: willen we de schoonheid van de aarde behouden voor de generaties na ons, dan zullen we er anders mee om moeten gaan. Team Earth wil niet zoals de meeste fietsploegen afhankelijk zijn van één of twee hoofdsponsors, maar zoekt maximaal 6 partners die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Team Earth is een platform dat partners gaan inzetten om hun verhaal over duurzaamheid te vertellen.’

Berry van Nes, managing partner van bureau GR8 Industries dat het concept bedacht, is door Luijkx vanaf het begin betrokken. ‘Het is echt een wezenlijk andere benadering dan reguliere sponsorship trajecten. We doen zaken in de boardroom. Dit betreft een hoger doel van het bedrijf, namelijk hoe zij hun verhaal over duurzaamheid kwijt kunnen. Want dat is vaak het probleem: hoe weten de mensen dat zij het goede met de aarde voor hebben en dat zij daaraan graag een bijdrage leveren? We zitten aan tafel met de mensen die zeggen: jullie gaan eindelijk ons businessprobleem oplossen. Wij bieden ze een gelegenheid om hun ideeën en doelstellingen op het gebied van sustainability op een aansprekende en inspirerende manier te delen met het grote publiek.’

Volgens Luijkx kunnen partners met Team Earth miljarden wieler- én duurzaamheidsfans in de wereld bereiken. De wielersport is in vergelijking met voetbal nog een betaalbare vorm van sponsoring en heeft ondanks de dopingperikelen uit het verleden nog immer een ongekende aantrekkingskracht. Belangrijke voorwaarde vindt Luijkx dat de totale organisatie van Team Earth, dus inclusief wagenpark, suppliers en alles eromheen, duurzaam is.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken