Tabaksfabrikant sluit dubieuze sponsordeals met studentenverenigingen
- Sponsoring
- 5 jul 2017 @ 00:00
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - PolitiekSponsorshipSalesPromotie
- 5 jul 2017 @ 00:00
- Redactie Sponsoring
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt exclusieve contracten die sigarettenfabrikant Japan Tobacco Industries sluit met studentenverenigingen. JTI betaalde ten minste tien corpsen voor de exclusieve verkoop van haar sigarettenmerken Camel en Winston in automaten, terwijl dit officieel niet is toegestaan.
Dit beleid van JTI is ontdekt door onderzoeksjournalisten die samenwerken met het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Ook Trouw publiceerde erover.
Aangezien horecagelegenheden, waaronder studentenverenigingen, geen geld mogen ontvangen voor exclusieve verkoop van sigaretten, stelt de NVWA een onderzoek in. Eerder kwam betaalde exclusiviteit sigarettenfabrikanten op enorme boetes te staan, onder meer op popfestival Pinkpop.
De tien verenigingen, waaronder Unitas Amsterdam en het Rotterdamse Studentencorps, hebben bevestigd dat zij exclusieve contracten hebben voor automaten. Ze willen niet zeggen wat voor bedragen daar tegenover staan, omdat in de contracten een geheimhoudingsplicht staat.
JTI zou de afgelopen jaren ook met zestien verenigingen exclusieve contracten hebben gesloten om op feesten, zoals lustra en gala’s, sigaretten te verkopen. Dat blijkt onder andere uit interne documenten van promotiebedrijf Spirit, dat de verkoop regelt.
Foto: Sthtodo (Flickr/CC)
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- Trouw
- studenten
- Camel
- studentenverenigingen
- Winston
- sponsordeal
- Unitas
- Pinkpop
- sigaretten
- tabak
- JTI
- verkoop
- roken
- fabrikant
- dubieus
- NVWA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing