Tabaksfabrikant sluit dubieuze sponsordeals met studentenverenigingen

Tabaksfabrikant sluit dubieuze sponsordeals met studentenverenigingen
  • Sponsoring
  • 5 jul 2017 @ 00:00
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekSponsorshipSalesPromotie

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt exclusieve contracten die sigarettenfabrikant Japan Tobacco Industries sluit met studentenverenigingen. JTI betaalde ten minste tien corpsen voor de exclusieve verkoop van haar sigarettenmerken Camel en Winston in automaten, terwijl dit officieel niet is toegestaan.

Dit beleid van JTI is ontdekt door onderzoeksjournalisten die samenwerken met het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Ook Trouw publiceerde erover.

Aangezien horecagelegenheden, waaronder studentenverenigingen, geen geld mogen ontvangen voor exclusieve verkoop van sigaretten, stelt de NVWA een onderzoek in. Eerder kwam betaalde exclusiviteit sigarettenfabrikanten op enorme boetes te staan, onder meer op popfestival Pinkpop. 

De tien verenigingen, waaronder Unitas Amsterdam en het Rotterdamse Studentencorps, hebben bevestigd dat zij exclusieve contracten hebben voor automaten. Ze willen niet zeggen wat voor bedragen daar tegenover staan, omdat in de contracten een geheimhoudingsplicht staat. 

JTI zou de afgelopen jaren ook met zestien verenigingen exclusieve contracten hebben gesloten om op feesten, zoals lustra en gala’s, sigaretten te verkopen. Dat blijkt onder andere uit interne documenten van promotie­bedrijf Spirit, dat de verkoop regelt. 

Foto: Sthtodo (Flickr/CC)

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken