Kim Kreber (Kia) over sponsoring WEURO 2017: 'Passie vrouwenvoetbal hoort bij ons merk'

Kim Kreber (Kia) over sponsoring WEURO 2017: 'Passie vrouwenvoetbal hoort bij ons merk'
  • Sponsoring
  • 7 aug 2017 @ 11:48
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingVoetbal

Kia is al sinds 2006 sponsor van de FIFA en dit jaar dus automatisch ook van het EK Vrouwenvoetbal. Met de eindzege zorgde het Nederlandse vrouwenelftal voor een historische en ongekende sensatie. Kia heeft tijdens het EK dankzij de steeds groeiende publieke belangstelling goede zaken gedaan in termen van awareness en merkbeleving. In gesprek met director marketing Kim Kreber: ‘Door het ongekende succes van Oranje heeft het toernooi ook in ons land de aandacht gekregen die het verdient.’

Kia is al sinds 2006 sponsor van de FIFA. Is kort uit te leggen wat de reden daarvan is? Wat zijn de doelstellingen? Waarom voetbal?

‘Kia en sport vormen al jaren een sterke combinatie. Al jarenlang – en overal ter wereld – verbindt Kia zich aan de grootste talenten, de spannendste competities en de mooiste evenementen. Zo is Kia niet alleen sponsor van FIFA en UEFA, maar ook van de Australian Open, schaatssport en in de Verenigde Staten van de NBA: de grootste professionele basketbalcompetitie ter wereld. Het hoofddoel van deze wereldwijde sponsoractiviteiten is om de brand awareness van Kia te vergroten en te onderstrepen dat Kia Motors een betrokken en sportief merk is.’ 

 Kim Kreber

EK Vrouwen is een ongekend succes. Hoe straalt dat op Kia af?

‘Het succes van dit toernooi hangt volgens ons samen met het gegeven dat vrouwenvoetbal een genot is om naar te kijken: het is gedreven, gepassioneerd, aanvallend en ambitieus, en dat past goed bij ons als merk. Door het ongekende succes van Oranje heeft het toernooi ook in ons land de aandacht gekregen die het verdient. Dat is voor ons als sponsor natuurlijk positief. De wedstrijden hebben honderdduizenden toeschouwers en miljoenen kijkers getrokken, daar zijn wij uiteraard heel blij mee.’

Hadden jullie dit succes verwacht? Zijn er nog activaties te verwachten?

‘Op de fantastische resultaten van de Oranje Leeuwinnen hadden we natuurlijk wel gehoopt, maar altijd in de wetenschap dat er in het voetbal weinig zekerheden bestaan. Daarom zijn we erg trots op de Oranje Leeuwinnen. Rondom de UEFA Women’s EURO 2017 heeft Kia de afgelopen maanden allerlei verrassende activiteiten ontwikkeld zoals bijvoorbeeld de selectie van de Official Match Ball Carriers van de WEURO 2017. Esra was de Official Match Ball Carrier, die als eerste in actie kwam. In aanloop naar het toernooi hebben wij de prachtige mini-documentaire “Ode to Evolution”  gemaakt waarin Johnny de Mol vrouwenvoetbal-pionier Hettie Olde Loohuis en haar dochter ontmoet en de evolutie van het vrouwenvoetbal centraal stelt. In en rond de stadia was Kia prominent aanwezig. Geïnspireerd op de Kia “Tiger Nose Grille” deelden wij Kia-Tijgeroren uit die met enorm enthousiasme zijn ontvangen en we nu overal tegen komen en bij onze dealers konden voetballiefhebbers terecht voor een Kia-voetbal. Verder loopt op dit moment nog de winactie voor een gepersonaliseerde voetbaltafel. En als hoofdsponsor stelde Kia uiteraard auto’s ter beschikking, 133 in totaal.’

Kun je iets zeggen over meer naamsbekendheid, meer verkoop dankzij deze sponsoring?

‘Naamsbekendheid en verkoopaantallen zijn het resultaat van een combinatie van verschillende inspanningen – een direct, korte termijn verband is bij een product als auto’s natuurlijk moeilijk te leggen. Wel ontvangen we dagelijks veel enthousiaste feedback van geïnteresseerden en fans waaruit we afleiden dat veel toeschouwers zich bewust zijn dat Kia dit voetbalspektakel mede mogelijk heeft gemaakt.’

Gaat Kia voorlopig door met de sponsoring van de FIFA?

‘Ja, Kia is de officiële automobielpartner van de FIFA en zal in ieder geval acte de présence geven tijdens het WK 2018, het EK 2020 en het WK 2022.’ 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken