Slimme sponsorlessen van Samsung

- Sponsoring
- 17 aug 2017 @ 11:03
- 22205 x gelezen
- Link
- Jeroen Mirck
- ContentSponsorRingInnovatieRio2016
- 17 aug 2017 @ 11:03
- 22205 x gelezen
- Jeroen Mirck
De successen van prijswinnaars zijn leerzaam, maar dat geldt ook voor de fouten die zij maken - en vakkundig hebben gerepareerd. Succes én fouten stonden onlangs centraal bij een inspiratiesessie van Stichting SponsorRingen. MarketingTribune behandelt ze deze zomer in de serie Sponsorlessen. Vandaag deel 3: de uitdaging van Samsung bij de Olympische sponsoring van Dorian van Rijsselberghe. Hoe riskant was Rio?
Samsung won met de Olympische VR-campagne rond surfkampioen Dorian van Rijsselberghe een SponsorRing in de categorie Sport. De virtuele content was innovatief. Ontroerend was de huldiging: de kampioen dacht met zijn VR-bril op afstand contact te leggen met zijn beste vriend, maar die bleek ineens oog in oog met hem te staan.
De vakjury was lovend: 'Mooie activatie en exercitie met eigen producten van Samsung waardoor het merk in de kernwaarden naar voren komt. Goede doorvertaling van het mondiale IOC-sponsorship naar het lokale Nederland. Een snelle commerciële actie die efficiënt en authentiek is uitgevoerd.'
Te vroege Olympische campagne?
De Olympische sponsoring van windsurfer Dorian van Rijsselberghe pakte perfect uit voor Samsung. Niet alleen verdedigde de surfer zijn Olympische titel met succes, maar ook sprak de sympathieke vent de beoogde millennial-doelgroep aan die op zich niet zo heel veel geeft om de Spelen.
Toch waren er ook drie verbeterpunten: less is more (zeg niet overal 'ja' tegen), begin niet te vroeg met een Olympische campagne (in het prille voorjaar is het pubiek nog totaal niet met Rio bezig) en tot slot: zorg dat alle betrokken partijen goed zijn aangelijnd.
Kansen spreiden
Tijdens de komende Winterspelen in Pyeongchang kiest het telecombedrijf opnieuw voor een relatief kleine sport (shorttrack), maar verdeelt het zijn aandacht voor de zekerheid over twee troeven: Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting. Kansen spreiden dus. Voor het geval dat er eentje valt - wat bij shorttrack nog wel eens gebeurt.
De Heineken Experience in Amsterdam was eind juni de thuisbasis voor een fraai gezelschap SponsorRing-winnaars dat zichzelf aan een gezelschap vakgenoten presenteerde. De opdracht was helder: vertel niet alleen je bekroonde succesverhaal, maar laat ook zien wat er toch nog beter had gekund. De SponsorRingen krijgen eind dit jaar trouwens een nieuwe prijscategorie, Lang Lopende Sponsorships, voor cases met een langere adem van minstens vijf jaar.
Lees ook:
- De sponsorlessen van Amsterdam City Swim
- De sponsorlessen van The Voice Kids
- windsurfen
- campagne
- Samsung
- content
- Dorian
- sponsoring
- video
- Olympische Spelen
- technologie
- sport
- VR
- Dorian van Rijsselberghe
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsVODW verbindt zich aan...18645x
- NieuwsBuro22 richt zich op branding...17084x
- NieuwsIEG 2018 duikt diep in...15500x
- NieuwsEnergiedirect geeft PSV-stadion...15489x
- NieuwsOpel presenteert onderzoek naar...15185x
- NieuwsSimon Lévelt sponsor Van Gogh...13868x
Vacatures
- Head of SEA (Amsterdam)
- Senior Marketing Analyst...
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
- Manager Channelmanagement FBTO...
- Online Marketeer (Den Haag, Nederland)
Laatste Nieuws
- Verstappen, Ricciardo en Coulthard... 19-04-2018
- Roompot blijft hoofdsponsor... 19-04-2018
- Peugeot steunt nieuwe tennisgeneratie19-04-2018
- Zlatan Ibrahimovic WK-boegbeeld Visa18-04-2018
- Viktor&Rolf ontwerpen betaalpas voor... 17-04-2018
- Simon Lévelt sponsor Van Gogh Museum13-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event