PSV boekt nettowinst van ruim 2 miljoen euro

1okt 201720:37
  • Sponsoring
  • 10731 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • SponsoringZakelijkVoetbal

nieuws PSV heeft in het boekjaar 2016-2017 financieel een positief resultaat behaald. Uit het vrijdag gepubliceerde financieel jaarverslag blijkt dat het resultaat na belasting € 2,2 miljoen is. Belangrijk voor de club waren de komst van de nieuwe hoofdsponsor Energiedirect.nl en eSports-partner Ziggo.

PSV is afgelopen seizoen in staat geweest een positief operationeel resultaat te realiseren van € 11 miljoen. Dit is een daling van € 2 miljoen ten opzichte van 2015-2016, hoofdzakelijk veroorzaakt door mindere resultaten in de Champions League. De omzet is ten opzichte van 2015-2016 ook mede daardoor met € 9 miljoen gedaald. De kosten daalden echter ook met € 8 miljoen, met name door lagere premies voor de sportieve prestaties.

Het resultaat vergoedingssommen is dit jaar € 6,9 miljoen negatief. PSV heeft er bewust voor gekozen om de kampioensselectie van 2015-2016 bij elkaar te houden en contracten van belangrijke spelers (onder andere Davy Pröpper, Jürgen Locadia, Luuk de Jong en Jetro Willems) te verlengen in plaats van spelers te verkopen. Belangrijkste uitgaande transfers waren Luciano Narsingh in de winterstop en Héctor Moreno na afloop van het seizoen. Daniel Schwaab, Bart Ramselaar en Hidde Jurjus werden voor seizoen 2016-2017 als nieuwe A-selectie spelers aangetrokken.

Innovatie in sponsoring

Het seizoen stond bol van sponsor-activaties, aldus het jaarverslag. Energiedirect.nl nam daarin als hoofdsponsor duidelijk het voortouw. Zo ontwikkelden ze aan het begin van het seizoen een campagne waarbij PSV-fans gratis het nieuwe PSV-shirt ontvingen als ze overstapten naar energiedirect.nl. Een aantal maanden later lanceerden ze een tv-commercial waarin PSV en een aantal spelers de hoofdrol spelen.

Philips liet zien dat een sponsorship met PSV ook internationaal uitgerold kan worden. Voor Philips Mexico werd een campagne ontwikkeld voor de introductie van een nieuwe shaver waarin onze Latijns-Amerikaanse spelers de hoofdrol speelden.

Partner Ziggo activeerde het sponsorship met name rondom eSports. Met deze razendsnel groeiende tak van sport organiseerden ze de week voorafgaand aan Ajax-PSV een eBattle tussen eSporters van Ajax en PSV. 
 
Zorg over belastingheffing voetbalclubs

Net als in seizoen 2015-2016 heeft PSV fors afgelost op langlopende leningen. Waar vorig seizoen € 8 miljoen werd afgelost is in 2016-2017 maar liefst € 12 miljoen afgelost. In een periode van twee jaar is de schuldpositie dus met € 20 miljoen teruggebracht. Mede hierdoor en door de positieve netto resultaten is de solvabiliteit toegenomen van 22,8 vorig seizoen naar 29,0 in seizoen 2016-2017.

Een grote bron van zorg voor de directie is en blijft de belastingheffing rondom het betaalde voetbal. Na de crisisheffing en de nog steeds geldende belastingheffing “excessieve vertrekvergoedingen”, zal mogelijk op korte termijn het fiscale regiem rondom vergoedingen aan makelaars tot een lasten verzwaring bij de clubs lijden, hetgeen onze internationale concurrentie positie verder zal verslechteren. PSV heeft in de afgelopen drie seizoenen al bijna € 10 miljoen extra belasting betaald als gevolg van fiscale maatregelen, welke volledig ten laste van het resultaat zijn gegaan.

Geen Champions League

PSV verwacht voor het seizoen 2017-2018 dat het operationeel resultaat € 5 miljoen lager zal zijn wegens het missen van de Groepsfase UEL. Het is een grote uitdaging om dit goed te maken door transfers vóór 30 juni 2018 aangezien de kwaliteit van de selectie op peil dient te blijven.

Het visuele jaarverslag van PSV bekijkt u op www.psv.nl/jaarverslag


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners

  • Stichting SponsorRingen