Remco Barbier (NN Group) over sponsoring North Sea Jazz: 'Na sport en kunst kiezen we nu voor muziek'

Remco Barbier (NN Group) over sponsoring North Sea Jazz: 'Na sport en kunst kiezen we nu voor muziek'
  • Sponsoring
  • 24 nov 2017 @ 11:28
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MuziekInterviewEntertainmentSponsorship

NN Group heeft zich voor drie jaar verbonden aan het North Sea Jazz Festival. Vanaf de komende editie is de verzekeraar titelsponsor van dit befaamde muziekfestijn in Rotterdam. MarketingTribune spreekt met Remco Barbier, hoofd Branding van NN Group: 'Na hardlopen en kunst storten we ons nu ook wereldwijd op muziek.'

Het NN North Sea Jazz Festival (even wennen voor stotteraars) wordt komend jaar gehouden op 13, 14 en 15 juli in Rotterdam Ahoy, met dus een nieuwe naamgevende sponsor. NN Group, vooral bekend van dochter Nationale-Nederlanden, deed al van zich spreken als sponsor van sport en kunst, maar muziek is een nieuw domein voor de verzekeraar.

'Bij sponsoring zoeken wij thema's die dichtbij mensen staan', zegt Remco Barbier, hoofd Branding van NN Group. 'Muziek is voor veel mensen belangrijk. Bijna iedereen luistert er dagelijks naar, en muziek speelt vaak een belangrijke rol bij de grote gebeurtenissen in het leven. Denk bijvoorbeeld aan de openingsdans op je eigen bruiloft.'

Deze focus om dichtbij de consument te gaan staan, komt voort uit NN's merkbelofte 'You matter'. Barbier: 'Daarmee willen we uitdragen dat wat belangrijk is voor onze klanten, belangrijk is voor NN. Met onze partnerships willen wij mensen de mogelijkheid bieden deel uit te maken van iets bijzonders. We zijn ervan overtuigd dat we samen met North Sea Jazz deze ambitie op inspirerende wijze verder kunnen vormgeven.'

Nieuwe doelgroepen

NN Group is als sponsor momenteel actief in sport en kunst, waar nu dus muziek aan wordt toegevoegd. NN zoekt in deze partnerships naar gezamenlijke doelstellingen, zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de beleving van een evenement of het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Zo heeft NN samen met het Mauritshuis het concept ‘Maurits&’ ontwikkeld: een ‘after-work-event’ waar je de collectie van het Mauritshuis op een andere manier leert kennen. Op het gebied van kunst ligt de focus in Nederland op partnerships in steden waar NN is gevestigd. Naast het Mauritshuis is de verzekeraar tentoonstellingspartner van het Gemeentemuseum Den Haag. In Rotterdam is NN collectiepartner van het Nederlands Fotomuseum, ambassadeur van de Kunsthal en partner van kunstbeurs Art Rotterdam.

Wat sport betreft richt NN zich op hardlopen. De sponsor wil hardlopers helpen bij het behalen van hun sportieve doelen. NN Group sponsort tientallen hardloop-evenementen in Europa en Japan. Bovendien is de verzekeraar sinds begin dit jaar mede-initiator van het NN Running Team, het eerste professionele loopteam ter wereld met een aantal wereldtoppers. 'Hiermee willen we bijdragen aan de ontwikkeling van de hardloopsport', zegt Barbier.

Wereldtop en talent

Waarom nu ook North Sea Jazz? Het evenement heeft in de eerste plaats een grote staat van dienst. Naast een stevige basis van jazz komen veel genres voorbij zoals blues, soul, funk, hiphop, pop en wereldmuziek. Jaarlijks verwelkomt North Sea Jazz zo’n 75.000 muziekfans, bij 150 concerten op vijftien verschillende podia.

'Toen we bedachten dat we wilden uitbreiden naar muziek, hebben we een aantal grote festivals naast elkaar gezet', zegt Barbier. 'Onze voorkeur ging toen direct uit naar North Sea Jazz. Een kwalitatief festival waar zowel de wereldtop als aanstormend talent te zien is. Leuk aan North Sea Jazz is dat er altijd iets valt te ontdekken. Bovendien vindt het evenement plaats in Rotterdam, de stad waar wij zelf een rijke historie hebben. Het publiek is heel divers en past heel goed bij de klanten die wij willen bedienen.'

Geen hardcore

De keuze voor muziek is ook echt een internationale beslissing voor NN Group. 'De groep is sturend voor de richting van het sponsorbeleid', zegt Barbier. 'Qua sport kiezen we voor hardlopen. dat betekent dus ook dat bijvoorbeeld ons kantoor in Tsjechië geen ijshockey gaat sponsoren. Nu we voor muziek kiezen, krijgen alle landen waar we actief zijn hier de ruimte voor. Uiteraard wel binnen de kaders van de groep. Daar zit wel wat ruimte in, maar laat ik het zo zeggen: de kans dat wij ergens een hardcore-festival sponsoren is niet zo heel groot.'

De samenwerking met North Sea Jazz is volgens Barbier geslaagd als het festival bijdraagt aan de herkenbaarheid van het merk NN en bij een succesvolle benutting van de hospitality-mogelijkheden. 'Dit zijn twee doelstellingen die je prima kunt kwantificeren. Bij een andere belangrijke ambitie is dat lastiger: wij gaan op zoek hoe wij waarde kunnen toevoegen aan het evenement. We willen dat onze samenwerking ertoe bijdraagt dat bezoekers de komende editie iets extra bijzonders gaan meemaken. Wat precies, daar gaan we nu samen aan werken.'

Qua activatie weet Barbier dat die zich niet zal beperken tot de drie dagen van het festival zelf. 'We gaan daar veel meer mee doen, ook in de aanloop en na het evenement. Om onze medewerkers alvast enthousiast te maken, komt in de hal van ons hoofdkantoor net als op treinstations een piano te staan.' Daarna heeft NN Group nog veel meer noten op zijn zang.

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Remco Barbier (NN Group): 'Sturend sponsorbeleid, dus géén ijshockey.'

North Sea Jazz over NN Group

De komst van NN Group als naamgevende partner vervult North Sea Jazz met 'trots'. Jan Willem Luyken, directeur van North Sea Jazz: 'Ik kijk enorm uit naar de samenwerking met NN, een prachtig internationaal merk, met stevige wortels in Rotterdam. Samen delen we de overtuiging dat muziek een zeer belangrijke rol speelt in de samenleving. Deze gemeenschappelijke visie vormt een solide basis voor een hecht partnership, waarin we elkaar op meerdere fronten zullen inspireren en versterken.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken