Volvo Ocean Race: Nederland kan tevreden zijn

Volvo Ocean Race: Nederland kan tevreden zijn
  • Sponsoring
  • 28 jun 2018 @ 15:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringSportmarketingSport

Bijna won een Nederlandse boot met Nederlandse schipper de eerste Volvo Ocean Race die finishte in Nederland. Het blijf bij bijna, maar Nederland kan evengoed terugkijken op een geweldige editie van de grootste zeilrace ter wereld.

Hoe anders begon het in 2017, toen sponsor AkzoNobel in de clinch lag met schipper Simeon Tienpont en hem vlak voor de start van de race zelfs ontsloeg. Na een kort geding werd dit ontslag teruggedraaid en ging Tienkamp toch van start.

Beide Nederlandse boten streden prima mee met de concurrenten Mapfre en uiteindelijke winnaar Dongfeng. Brunel (met schipper Bouwe Bekking) deed tot het eind mee om de eindzege. Pas op de slotdag viel de beslissing langs de Noord-Europese kust, onderweg naar de finish in Scheveningen.

Goedbezocht sponsordorp

Tienpont sprak direct na afloop over een 'ongelooflijk zware reis'. 'We have been through some ups and downs around the world, so we are very proud to finish on the podium as the first Dutch boat in our home port at The Hague. This is our sixth podium result of the campaign and I think that says something about the quality of this team.'

Uiteindelijk was er toch nog Nederlands succes te melden, want zeilster Carolijn Brouwer maakte deel uit van het winnende Chinese team van Dongfeng. Bovendien was het sponsordorp bij de finish een succes. Vorige keer werd Scheveningen ook aangedaan en ook toen was er een VOR-locatie, maar ditmaal konden sponsors en organisatie nog veel groter uitpakken. Uiteindelijk viel er donderdag wel een 'donkere schaduw' over de evenementenlocatie door een dodelijk ongeval met een boot. Organisator TIG Sports besloot daarop in overleg met de Gemeente Den Haag om het programma op vrijdag te versoberen. Het bezoek van koning Willem-Alexander ging wel door, maar werd eveneens aangepast. Zo bezocht hij enkele hulpverleners.

Nederlandse matchrace

Drie dagen na de finish zeilden de teams van Brunel en AkzoNobel onder belangstelling van het opnieuw in groten getale toegestroomde publiek een vriendschappelijke matchrace. De Nederlandse boten zeilden voor de kust van Den Haag met een gemixte bemanning, bestaande uit professionals en een aantal zakelijke gasten. Na vier wedstrijden trok Team Brunel uiteindelijk aan het langste eind en won de Nederlandse tweestrijd met 3-1. Zaterdag staat de Brunel In Port Race nog op het programma voor de zeven deelnemende Volvo Ocean Race boten.

Bouwe Bekking, schipper bij Team Brunel: 'De omstandigheden waren ideaal. Voor de gasten moet het onvoorstelbaar mooi zijn geweest. Het zal ze niet vaak gebeuren dat ze met 18 zeemijl over de Noordzee varen. Het draaide vandaag voor ons niet om het resultaat. Maar het is wel een zeilwedstrijd, dus als je wint is dat leuk.'

Nicolai Sehested, stuurman bij Team AkzoNobel: 'We moeten ons hoofd wel hoog houden, gelukkig is het geen 4-0 geworden. Maar zaterdag zinnen we wel op revanche. Dan, met ook de andere boten op het water, gaat het er echt om. Dit ging, wat ons betreft, toch vooral om de fun.'

Bekking: 'De Nederlandse watersport laat zich deze week denk ik van zijn beste kant zien. De publieke belangstelling voor alles wat we doen is groot, dat is mooi om te ervaren. Ik denk dat zowel de gasten aan boord als het publiek op de kant een mooie middag gehad hebben. Het zeilen leeft deze dagen echt hier in Den Haag. Wat zou het mooi zijn als we in de volgende editie opnieuw twee of misschien wel drie boten onder Nederlandse vlag aan de start kunnen krijgen.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken