Sponsorjaar 2018 in beeld

Sponsorjaar 2018 in beeld

Het sponsorjaar 2018 zit er weer op. Een mooi jaar, maar ook een bewogen jaar. Robeco stopte met de SummerNights en Lotto met wielrennen. Nike omarmde Colin Kaepernick. En er waren veel nieuwe sponsorships en activaties. Hier het jaaroverzicht.

JANUARI 2018

ING hoofdsponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018

ING heeft zich goed kunnen profileren als hoofdsponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018, het jaar dat de Friese stad even de Europese Culturele Hoofdstad is. Tijdens en in aanloop naar dit jaar barstte het in de provincie van de evenementen. Als grote werkgever in Friesland is Leeuwarden voor ING zeer belangrijk, aldus de bank. Via deze samenwerking wil ING mensen laten genieten van alle mooie culturele projecten die de Culturele Hoofdstad van Europa te bieden heeft, zoals de Escher-tentoonstelling in het Fries Museum. Doelstelling van ING: kunst en cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek. ING is ook hoofdsponsor van Club2018, het sponsornetwerk van voornamelijk Friese mkb-bedrijven.

Houthoff hoofdsponsor Nationale Opera & Ballet

Advocatenkantoor Houthoff is per 1 januari 2018 hoofdsponsor van Nationale Opera & Ballet. Houthoff is de eerste hoofdsponsor van een nieuwe culturele drie-eenheid: het theater Nationale Opera & Ballet en de gezelschappen De Nationale Opera en Het Nationale Ballet. De advocatenfirma en de culturele instelling verbinden zich voor een periode van minimaal drie jaar aan elkaar.

Van Lanschot Kempen hoofdsponsor Concertgebouw

Van Lanschot Kempen is de nieuwe hoofdsponsor van Het Koninklijk Concertgebouw. De oudste onafhankelijke financiële instelling van Nederland wil met deze vijfjarige samenwerking de verbinding met kunst en cultuur nog meer versterken. Van Lanschot Kempen draagt al sinds 1737 bij aan het behoud en de opbouw van het culturele erfgoed in Nederland. Zo is het bedrijf partner van het Van Gogh Museum. Ook krijgen talentvolle Nederlandse kunstenaars via de jaarlijkse Van Lanschot Kunstprijs de kans onderdeel te worden van de oudste bedrijfskunstcollectie van Nederland.

FEBRUARI 2018

Albert Heijn start schaatsactie met NOC*NSF

NOC*NSF, Albert Heijn, KNSB en IJshockey Nederland organiseren gezamenlijk de AH Schaatsactie. Met deze landelijke actie kan heel Nederland kennismaken met verschillende schaatssporten en moedigen de partners een actievere levensstijl aan. Klanten van Albert Heijn krijgen van 29 januari tot en met 18 februari bij aankoop van verschillende stamppotgroenten- en aardappelen een actiecode voor een gratis schaatsles of andere ijsbaanactiviteit. Zo kan heel Nederland de leukste sporten op het ijs ontdekken. De actie gaat dus ook om ijshockey, shorttrack of kunstschaatsen. Mensen met een beperking kunnen kennismaken met verschillende ijsbaansporten als g-schaatsen, para-ijshockey, zitcurling en ijssleeën.

MAART 2018

Lotto stopt als sponsor van wielrennen en schaatsen

Sponsor Lotto stapt uit het schaatsen én wielrennen. Daarmee komt er een einde aan de sponsornaam LottoNL-Jumbo in zowel de schaats- als wielersport. Lotto is trots dat er een nieuw organisatiemodel is neergezet voor de Nederlandse sport door twee disciplines te combineren. Toch stopt het loterijbedrijf met de succesvolle sponsoring: per 1 april met de schaatsploeg, per 1 januari 2019 met de wielerploeg. Collega-sponsor Jumbo Supermarkten neemt het hoofdsponsorship van Lotto over bij Team LottoNL-Jumbo. De retailer tekent een deal voor maar liefst vijf jaar.

Rabobank is nieuwe sponsor van Nevobo

Rabobank is de nieuwe sponsor van volleybalbond Nevobo. Samen lanceerden beide partijen een driejarig foodprogramma dat gezonde, duurzame voeding moet stimuleren. Eyecatcher is een 'Volley Bowl' gevuld met seizoensgroenten, die werd verkocht tijdens het EK Beachvolleybal. Deze 'healthy pleasure' voor sportliefhebbers is genomineerd voor de SponsorRingen 2018.

APRIL 2018

Arena heet eindelijk Johan Cruijff Arena

Er ging veel getouwtrek aan vooral, maar in april was het eindelijk rond: de Amsterdam Arena heet vanaf het begin van voetbalseizoen 2018-2019 officieel de Johan Cruijff. Daar ging twee jaar discussie over (sponsor)rechten aan vooraf. Zo werden er strenge eisen gesteld aan toekomstige co-naamsponsors. Het nieuwe logo van de Johan Cruijff Arena werd onthuld rond 25 april, de geboortedag van de legendarische voetballer.

Succes voor Olympische campagnes Samsung, KPN en Gazelle

De beleving van de Winterspelen in Zuid-Korea lag in Nederland op een wat lager niveau dan rond de drie vorige Olympische Spelen. Het aantal grootschalige (activatie)campagnes was relatief beperkt. De campagnes van Samsung, KPN en Gazelle werden het meest gewaardeerd. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Trendbox in samenwerking met Activate&co onder 826 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De peiling werd uitgevoerd na afloop van de Winterspelen in PyeongChang. Overall is de SmartSuit-campagne van Samsung de duidelijke winnaar, gevolgd door KPN (High Tech-schaatsstoel) en Gazelle als ‘partner van de vrije tijd’ van TeamNL.

Picnic moet Max Verstappen 1,5 ton betalen

Online supermarkt Picnic heeft het portretrecht van Max Verstappen geschonden met een parodie-filmpje met een look-a-like van de autocoureur. Deze reactie op concurrent Jumbo, dat sponsor is van Verstappen, kost het bedrijf nu een boete van 150.000 euro. De rechter oordeelde dat de verzilverbare populariteit niet stopt waar humor aanvangt. Voor Nederlandse begrippen is dit een aanzienlijk bedrag, maar het moge duidelijk zijn dat alle persaandacht voor deze zaak een veelvoud aan exposure heeft opgeleverd voor Picnic.

MEI 2018

Sunweb blijft voor onbepaalde tijd wielersponsor

Vakantie-aanbieder Sunweb heeft zijn contract met de wielerploeg van Tom Dumoulin verlengd. Opmerkelijk: het in 2019 aflopende contract wordt voor onbepaalde tijd voortgezet. Dat is uitzonderlijk in het wielrennen. De overeenkomst geldt voor zowel de mannen, de vrouwen als de beloften. Een contract voor onbepaalde tijd is een enorm blijk van vertrouwen is, zeker in een sport die vaak wordt opgeschrikt door dopingschandalen.

Robeco stopt als sponsor SummerNights

Na 30 jaar is er een einde gekomen aan de succesvolle samenwerking tussen Robeco en het zomerprogramma van Het Koninklijk Concertgebouw. De jubileumeditie van 2018 was de laatste die de naam Robeco SummerNights droeg. Robeco gaat, in lijn met zijn huidige duurzaamheidsbeleid, de aandacht verleggen naar het investeren in talentontwikkeling van kinderen door educatie. Met het vertrek van Robeco als sponsor eindigt een van de langstlopende culturele partnerships van Nederland. Twee keer won de zomerse concertreeks een SponsorRing: in 2003 met de Robeco Zomerconcerten (categorie Kunst) en in 2014 met de Robeco SummerNights (Oeuvreprijs).

BankGiro Loterij sponsort ook publieksprijs IFFR

International Film Festival Rotterdam (IFFR) en BankGiro Loterij breiden hun samenwerking uit. Het loterijbedrijf verbindt zich vanaf komend jaar ook aan de publieksprijs van het festival. De BankGiro Loterij is sinds 2013 hoofdpartner van International Film Festival Rotterdam (IFFR). Met ingang van de 48ste editie in 2019 heet de publieksprijs voor de komende drie jaar de BankGiro Loterij Publieksprijs.

Defensie hoofdpartner van Nemo

Nemo Science Museum en het ministerie van Defensie gaan vanaf juli een meerjarig partnerschap aan. Beide partners zijn overtuigd van het belang om de interesse van jongeren voor wetenschap en technologie al vroeg te stimuleren. Het partnership bouwt voort op de eerdere geslaagde samenwerking tussen Nemo en Defensie. Zo was het ministerie logistiek partner bij de testdag en het lanceerevenement van de CanSat-competitie, waarbij havo- en vwo-scholieren zelf een satelliet maakten ter grootte van een frisdrankblikje.

JUNI 2018

Nederlandse bedrijven omarmen Volvo Ocean Race Finish

De Volvo Ocean Race had ditmaal een sterk Nederlands tintje. Niet alleen deden eerder Nederlandse boten en zeilers mee, maar bovendien was Den Haag de finishplaats van de langste en zwaarste zeilrace ter wereld. Mede dankzij de inzet van een groot aantal Nederlandse bedrijven werden tussen 24 juni en 1 juli allerlei festiviteiten georganiseerd in de haven van Scheveningen. Zo konden bezoekers in het Race Village het avontuur van de legendarische zeilrace zelf virtueel beleven.

JULI 2018

Jupiler League heet voortaan Keuken Kampioen Divisie

De Eerste Divisie heet de komende drie seizoenen Keuken Kampioen Divisie. Hiermee heeft de Eerste Divisie zijn opvolger voor Jupiler binnen. De nieuwe naam is voor menigeen nog even wennen, maar dat is vaak bij de wisseling van naamgevende sponsorships. De grappen over de nieuwe naam hebben de naamswissel in ieder geval wel op de kaart gezet.

Jumbo neemt 1200 wielerfans mee naar Tour

Jumbo laat 1.200 Nederlandse wielerfanaten live aanwezig zijn bij de finish van de Ronde van Frankrijk. Als sponsor van het team geeft de supermarktketen fans zo de kans om vanaf een mooie plek de Tour-helden toe te juichen. De actie is in samenwerking met Lotto en Vivit, eveneens sponsors van Team LottoNL-Jumbo. In totaal vertrokken 25 bussen vanaf verschillende opstapplekken in Nederland richting de finish van de Tour de France. Om kans te maken op een VIP-plek langs de Champs-Elysées konden klanten een wincode activeren. Deze kregen ze bij 15 euro aan boodschappen of bij aankoop van een Lotto-lot of twee Vifit-producten.

Grolsch verlengt deal met Zwarte Cross

Bezoekers van de Zwarte Cross blijven de komende jaren proosten met Grolsch. De bierbrouwer heeft de samenwerking met organisator De Feestfabriek verlengd met vijf jaar. Grolsch blijft daarmee de exclusieve bier- en drankenleverancier van de Zwarte Cross, maar ook van het ‘meest relaxte festival van Nederland’ Mañana Mañana. Ook blijven De Feestfabriek en de bierbrouwer samen Stichting Pak An ondersteunen, de organisatie die maatschappelijk betrokken en vernieuwende Achterhoekse initiatieven helpt te realiseren.

Yakult verlengt sponsoring Philharmonisch Orkest

Yakult heeft zijn hoofdsponsorschap met het Nederlands Philharmonisch Orkest en Nederlands Kamerorkest afgelopen zomer verlengd met vijf jaar. Het probiotische zuiveldrankje is inmiddels 25 jaar verbonden aan dit orkest. Door de verlenging blijft Yakult een belangrijke ambassadeur van klassieke muziek in Nederland.

Oranje Leeuwinnen steeds populairder, ook bij sponsors

De Nederlandse voetbalvrouwen hebben na hun EK-zege in 2017 de aandacht kunnen vasthouden. Zo werd Lieke Martens niet alleen verkozen tot beste voetbalster ter wereld, maar kreeg ze bovendien de hoofdrol in een tv-commercial van Calvé. Daarmee trad ze in de voetsporen van Pieter van den Hoogenband en Robin van Persie.

Heineken en Bavaria drukken stempel op voetbalshows Veronica

Bij tv-zender Veronica hebben de biermerken Bavaria en Heineken een stevige vinger in de pap over wie de door hen gesponsorde voetbal-programma's presenteren. Hierdoor is afgesproken dat het vaste Voetbal Inside-trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen nooit gedrieën komt opdraven om wedstrijden te analyseren. Heineken sponsort de Champions League, terwijl Bavaria sponsor is van het nieuwe VI, dat overstapte van RTL naar Veronica.

Rabobank opent ‘Restaurant van de Toekomst’ op Lowlands

Op het Lowlands Festival gaf Rabobank met 'Brasserie 2050' een voorproef van wat er in 2050 op ons bord komt te liggen. Het restaurant-project is onderdeel van de maatschappelijke sponsorstrategie van Rabobank. Verrassende gerechten met toekomstbestendige ingrediënten, waaronder zeewierkaviaar, planktonboter en onkruid, moeten niet alleen de smaakpapillen van festivalgangers prikkelen, maar ook aanzetten tot denken. Het restaurant staat dan ook in het teken van het wereldvoedselvraagstuk. Hoe gaan we in 2050 bijna 10 miljard mensen van voldoende gezond en duurzaam geproduceerd voedsel voorzien?

AUGUSTUS 2018

Infestos sponsort schaatsen en talentontwikkeling

Zeven Nederlandse topschaatsers, waaronder Ireen Wüst, Esmee Visser en Marcel Bosker, hebben in de zomer een contract getekend met een nieuw initiatief van investeringsmaatschappij Infestos, gericht op duurzame talentontwikkeling in de sport en het bedrijfsleven. Deze nieuwe schaatsploeg gaat TalentNed heten. Infestos wil zich niet alleen voor schaatsen inzetten, maar voor duurzame talentontwikkeling in meerdere sporten en het bedrijfsleven. Voormalig schaatscoach Gerard Kemkers is de coördinator van dit talentenprogramma.

Bedrijven omarmen Pride Amsterdam massaal

Pride Amsterdam, voorheen Gay Pride, trekt steeds meer sponsors en inhakers. Soms zonder overleg met de organisatie, zoals Smullers (met zijn roze mayonaise) en Primark, maar steeds vaker in nauwe samenwerking. Goed voorbeeld is ING, dit jaar voor het eerst partner van het event met de campagne 'Kleur het leven'. Op Schiphol, Amsterdam Centraal en de metrostations in de hoofdstad werden reizigers verwelkomd met de boodschap 'Freedom, here I come', ondersteund door de regenboogvlag. Zelfs een bagage-belt op de luchthaven werd uitgevoerd in regenboogkleuren en klanten konden een veelkleurige betaalpas aanvragen.

EasyJet hoofdsponsor schaatsteam coach Anema

De schaatsploeg van coach Jillert Anema heeft een nieuwe hoofdsponsor: EasyJet. Deze nieuwkomer in schaatssponsoring ondersteunt daarmee onder meer de kampioenen Jorrit Bergsma en Irene Schouten. De ploeg luistert naar de naam Team EasyJet.

Thematische partnerships geven KNVB nieuwe impuls

Het Nederlandse mannenvoetbal zat even in een dip, maar krabbelt daar inmiddels weer uit. Sponsors steunen de KNVB met thematische partnerships, zoals Gillette als scout van Oranje en Arag met de video-scheidsrechter. ING startte het nieuwe voetbalseizoen met een motivatiespeech voor het hele Nederlandse voetbal, bedoeld om een positief signaal af te geven voor de toekomst. De boodschap: ‘Hup, samen naar buiten nu. Niet opgeven. Lekker voetballen.’ Duurzame partnerships bieden een stabiele basis om het (amateur)voetbal in Nederland verder te ontwikkelen.

SEPTEMBER 2018

Nike omarmt Colin Kaepernick

Sportmerk Nike maakte wereldwijd veel los met de nieuwe campagne ‘Dream Crazy’, met name vanwege de endorsement van NFL-rebel Colin Kaepernick, die fungeert als een van de boegbeelden. De uitgesproken campagne, waarin ook tenniskampioen Serena Williams een prominente rol heeft, maakte veel los, van lof tot kritiek. Leerzaam voor het vak: purpose-marketing wordt steeds belangrijker, maar betekent ook je nek uitsteken en soms zelfs weerstand oproepen.

BankGiro Loterij stapt in zomerconcerten

BankGiro Loterij is de nieuwe partner van de zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Robeco maakte eerder dit jaar zijn vertrek als sponsor bekend, na een succesvolle sponsorcase van bijna dertig jaar. Met de BankGiro Loterij ZomerConcerten zet de cultuurloterij van Nederland de traditie voort die Robeco in 1989 begon. De succesformule van de zomerprogrammering blijft intact: twee maanden lang een grote variëteit aan laagdrempelige concerten van hoge kwaliteit voor een divers publiek, met een gezamenlijke ambitie om de toegankelijkheid nog verder uit te bouwen.

Sanquin strikt duizend gamers als bloeddonor

Een campagne van bloedbank Sanquin onder gamers heeft in enkele weken tijd duizend nieuwe donoren opgeleverd. Het zijn vooral jonge mannen tussen 18 en 35 jaar oud, precies de doelgroep waar Sanquin op mikt. Aanleiding van de campagne #MyFirstBlood is het feit dat zich onder de huidige bloeddonoren veel te weinig jongeren bevinden. Daardoor kan op termijn de continuïteit van de bloedvoorziening in gevaar komen. De campagne triggert spelers van League of Legends om bloed te geven in ruil voor een felbegeerde 'skin', een nieuw uiterlijk van het karakter Thresh. League of Legends is een van de populairste games ter wereld, met dagelijks tientallen miljoenen spelers en nog veel meer kijkers.

OKTOBER 2018

'Rape-gate' Ronaldo verontrust sponsors

De keerzijde van sponsoring: stervoetballer Cristiano Ronaldo, eerder nog bejubeld als ‘sponsor-magneet’ na zijn overstap van Real Madrid naar Juventus, hangt een rechtszaak boven het hoofd vanwege een oude verkrachtingszaak in Las Vegas. Ook op sponsorgebied heeft dit impact: zijn sponsors Nike en EA Sports tonen zich bezorgd. Ze hebben de samenwerking met Ronaldo niet opgezegd, maar wachten de rechtszaak af.

Plus steunt Schooldag van de Duurzaamheid

De jeugd spelenderwijs iets leren over duurzaamheid. Dat is wat Plus Supermarkten beoogt als hoofdpartner van Schooldag van de Duurzaamheid. Deze speciale schooldag laat basisscholieren in één dag ervaren wat duurzaamheid is en wat de Sustainable Developments Goals betekenen. De zeventien doelen zijn vertaald naar zeven 'Kinder Global Goals' die staan voor ‘Samen sterk voor een leuker, eerlijker en schoner leven’. Plus is founding partner op de Kinder Global Goal ‘Gezond & Happy’.

Deloitte eerste zakelijke dienstverlener in eSports

Deloitte slaat de handen ineen met eSports-specialist ESL Benelux en is hiermee de eerste zakelijke dienstverlener binnen de wereld van eSports. De accountant is partner van het ESL Dutch Championship. Het partnership is onderdeel van Deloitte’s strategie, gericht op innovatie en technologie, en ondersteunt de zoektocht naar nieuw technisch talent. De ontwikkelingen en groei van deze sport bieden Deloitte de mogelijkheid om een jongere, zeer relevante doelgroep te bereiken en cybersecurity op de kaart te zetten.

Veel nieuwe partners voor KNSB-schaatsfeest IJstijd

De KNSB pakt dit jaar groter uit met het publieksevenement IJstijd. Naast hoofdsponsor KPN en de Vereniging Kunstijsbanen Nederland (VKN) zijn extra veel partijen aangehaakt: Croky, Daikin, Tonzon en Trachitol, plus de mediapartners De Telegraaf en radiozender 100%NL. IJstijd is een brede samenwerking, waarbij kunstijsbanen, tijdelijke ijsbanen, schaatsscholen, basisscholen en schaatsverenigingen een belangrijke rol spelen. Het project is gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Doel is om jeugd meer te laten bewegen.

NOVEMBER 2018

KPN stopt als sponsor van TeamNL

KPN beëindigt het aflopende TeamNL-partnership met NOC*NSF. Reden is dat de sponsor onvoldoende mogelijkheid ziet om de samenwerking goed te activeren in de komende drie jaar zonder Olympische Winterspelen. Sponsordirecteur Mark Versteegen zegt in een interview met MarketingTribune: ‘We evalueren alle partnerships.’ 

Alipay en Uefa sluiten miljoenendeal 

Alipay, het betaalplatform van Alibaba-oprichter Jack Ma, heeft een sponsordeal gesloten met de Europese voetbalbond Uefa. Het Chinese bedrijf betaalt 200 miljoen dollar om zijn naam te verbinden aan de komende twee EK's en de landencompetities.

Respons Festival Monitor: betere spreiding over heel Nederland

Festivalbezoekers verspreiden zich steeds meer over heel Nederland. Dit concludeert Respons in de jaarlijkse Festival Monitor. Muziekfestivals domineren nog altijd de festivalmarkt met een totaal bereik van 17,6 miljoen, verdeeld over 688 festivals. In de provincies Noord- en Zuid-Holland vinden de meeste festivals plaats. Beide provincies laten in 2017 nog wel een lichte stijging zien in aantallen festivals, maar noteerden voor het eerst in jaren lagere bezoekaantallen. Het bezoek in provincies zoals Limburg, Noord-Brabant en Utrecht nam daarentegen toe. De grootste sponsors zijn vertrouwde namen: Heineken, Rabobank, Grolsch, Jupiler en Coca-Cola.

SponsorRingen 2018 uitgereikt

Op maandag 26 november 2018 zijn in Amsterdam voor de 19e keer de jaarlijkse SponsorRingen uitgereikt. Het goud in de categorie Lang Lopende Sponsorships ging naar ING Bank en de KNVB. Directeur Sponsoring van KPN, Mark Versteegen, is verkozen tot Sponsorpersonality van het Jaar. Bekijk hier alle winnaars.

DECEMBER 2018

Sky stopt als sponsor van Team Sky

Tv-station Sky heeft bekendgemaakt dat het na 2019 niet langer sponsor is van de wielerploeg Team Sky. Ook subsponsor 21st Century Fox stopt ermee. De ploeg moet dus op zoek naar nieuwe geldschieters. Team Jumbo heeft intussen wel een co-sponsor gevonden: Visma.

Nike omarmt racisme-statement Raheem Sterling

Een week nadat de Britse voetballer Raheem Sterling zijn verhaal deed over hoe hij racistisch wordt bejegend, maakte Nike bekend dat hij het nieuwe gezicht is van een reclame-campagne. Dat is in lijn met de veelbesproken endorsement van Colin Kaepernick.

Samenstelling: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken