Natuurmonumenten en Campina gaan samen natuur versterken

Natuurmonumenten en Campina gaan samen natuur versterken
  • Sponsoring
  • 28 feb 2019 @ 10:42
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PartnershipMaatschappijMVO

Natuurmonumenten en Campina starten een offensief in de melkveehouderij. In de komende jaren gaan de organisaties samen de Nederlandse natuur versterken, met name op boerenbedrijven die melk leveren voor Campina.

De gezamenlijke ambitie is een substantiële toename van het natuuroppervlak op het boerenland in 2025. Door de natuur op een groter deel van het boerenland meer aandacht te geven door bijvoorbeeld meer rekening te houden met weidevogels, kwetsbare planten en dieren. Denk daarbij aan het gras minder vaak omploegen (om zo de bodemgezondheid te verbeteren) of het gebruik van bestrijdingsmiddelen af te bouwen.

Samen verschil maken

'De natuur staat behoorlijk onder druk', zegt Marc van den Tweel, algemeen directeur van Natuurmonumenten. 'De Nederlandse landbouw hoort op het gebied van voedselkwaliteit, productie en efficiëntie tot de wereldtop. Daar zijn we trots op. Tegelijkertijd is duidelijk dat onze voedselproductie een hoge rekening neerlegt bij de Nederlandse natuur. Met deze samenwerking overbruggen we een kloof die lang heeft bestaan. Boeren en boswachters slaan de handen ineen en gaan samen werken aan gezonde natuur op gezonde boerenbedrijven. Heel veel boeren willen en kunnen met hun bedrijf bijdragen aan mooie landschappen en gezonde natuur.'

Natuurmonumenten wil bijdragen aan de transitie naar een duurzamere landbouw. Niet door aan de zijlijn te staan en te zeggen hoe het zou moeten, maar juist door volop met boeren samen te werken. Van den Tweel: 'Door deze afspraken met Campina te maken, stellen we deze boeren in staat om veel meer te doen voor de natuur. Maar liefst 30 procent van Nederland bestaat uit grasland voor de melkveehouderij dus dat heeft in potentie een gigantische impact. Dat biedt een keuze aan de consument; die kan nu kiezen voor een zuivelproduct dat helpt de natuur te versterken. Met de juiste keuzes in de supermarkt bepaalt de consument uiteindelijk zelf in welk landschap we leven.'

Beter voor natuur, dier, klimaat én boer

Bas Roelofs, directeur FrieslandCampina Nederland: 'Deze samenwerking is het startpunt van een nieuwe beweging waarin we samen stap voor stap de Nederlandse natuur versterken. Vanaf vandaag werken we met elkaar aan een betere toekomst voor de boer en natuur. Een boeren familiebedrijf wordt vaak van ouder op kind doorgegeven. Dag in dag uit spannen melkveehouders zich in en doen investeringen om hun bedrijfsvoering en land klaar te maken voor de toekomstige generatie.'

Een voorbeeld daarvan is de recent door Campina geïntroduceerde ‘On the way to PlanetProof’-zuivel. Hierbij worden hoge eisen gesteld aan natuur, dier én klimaat. Campina rekent retailers hiervoor een meerprijs. Deze komt ten goede aan de PlanetProof-boeren en aan duurzaamheidsinitiatieven door de coöperatie van melkveehouders.

PlanetProof-zuivel

'Met PlanetProof zijn we een beweging gestart die hopelijk wordt gesteund door iedereen die waarde hecht aan duurzaamheid', hoopt Roelofs. 'Daarom zijn we ontzettend trots dat Natuurmonumenten deze stappen omarmt en gezamenlijk met ons verder wil bouwen om Nederland nog mooier te maken. Met boeren en boswachters brengen we vakmensen bij elkaar die samen het verschil kunnen maken.'

Zuivelproducten die het PlanetProof-keurmerk dragen voldoen nu al aan zeer hoge eisen met betrekking tot natuur, dier en klimaat. Bovendien zullen die criteria in de komende jaren verder doorgroeien.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken