[update] Notre-Dame herbouwd: intussen 700 mln aan sponsoring binnen

[update] Notre-Dame herbouwd: intussen 700 mln aan sponsoring binnen
  • Sponsoring
  • 16 apr 2019 @ 17:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • SponsoringMVOMarketing

Terwijl de rook boven de Notre-Dame nog optrekt en net bekend werd dat het beroemde orgel de vuurzee overleefde, wordt de restauratie aangekondigd. De eerste twee grote private sponsors hebben zich gemeld.

Maandagavond 15 april 2019 ging een groot deel van de Notre-Dame in vlammen op. Beelden van het brandende icoon, symbool van de stad Parijs, reisden pijlsnel de wereld over via live tv en social media. Nu is het vuur onder controle en kan de schade worden overzien. President Macron heeft aangekondigd de kathedraal te herbouwen, daarvoor is sinds vanochtend 300 miljoen euro binnen van private sponsors.

Sponsormiljoenen stromen binnen
Twee Franse miljardairs stelden als eerste miljoenen euro’s beschikbaar voor de wederopbouw. Het luxe goederenconcern LVMH en de familie van LVMH-oprichter Bernard Arnault stellen als sponsors 200 miljoen euro beschikbaar voor het herstel van de kerk. De gift volgt op de mededeling van François-Henri Pinault van het ook in luxe artikelen actieve bedrijf Kering. Pinault heeft laten weten 100 miljoen beschikbaar te stellen. Kering heeft onder meer de modemerken Gucci en Yves Saint Laurent in beheer. In een verklaring laat de grossier in luxe merken weten dat het geld bestemd is voor 'de inspanning die nodig is om de Notre-Dame volledig te herbouwen.' 
Naast deze eerste twee sponsors worden ook bijdragen van particulieren, momumentenfondsen en (internationale) overheden verwacht.

[update] Het concern L’Oréal, de vermogende familie Bettencourt Meyers en de Bettencourt Schueller Stichting maakten dinsdag bekend samen 200 miljoen euro beschikbaar te stellen. Daarmee staat de sponsor-teller vandaag op een half miljard.

[update 2] Ook de stad Parijs zei toe 50 miljoen euro te betalen aan de wederopbouw van de Notre-Dame. Oliemerk Total heeft net 100 miljoen toegezegd, waarmee het bedrag met enkele andere donaties richting miljard oploopt in 1 dag.

Nederlandse klokken
Opmerkelijk: in de Notre-Dame hangen negen luidklokken die zijn gemaakt door de Nederlandse klokkenmaker Koninklijke Eijsbouts. In 2013 werden ze geplaatst, gieter Joost Eijsbouts luidde toen zelf de klok meldt de NOS. 'De klokkenmaker heeft wel goede hoop dat zijn klokken het vuur hebben overleefd.'
(PvWK)




Persoonlijk en veel gedeeld verslag op Facebook over de brand, door Paul Watson, oprichter en voorzitter van de Sea Shepherd Conservation Society

 

foto boven: vintagebeeld van ornament Notre-Dame

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken