Coca-Cola blijft Olympische sponsor
- Sponsoring
- 25 jun 2019 @ 13:22
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - FoodOlympische SpelenMerkenSponsorship
- 25 jun 2019 @ 13:22
- Jeroen Mirck
Coca-Cola blijft tot 2032 sponsor van de Olympische Spelen. Het Amerikaanse bedrijf verlengde het contract met IOC dat nog tot 2020 liep, maar krijgt er wel een concurrent bij.
Over langlopende sponsorships gesproken: Coca-Cola is al sinds 1928 onafgebroken sponsor van de Olympics. Door de nieuwe deal is de fmcg'er trouwens niet meer de enige drankensponsor. Het Chinese zuivelbedrijf China Mengniu Dairy wordt van 2021 tot en met 2032 de officiële zuivelsponsor van de Spelen.
Financiële details zijn niet naar buiten gebracht, maar volgens bronnen zouden de twee bedrijven 3 miljard dollar betalen in de komende twaalf jaar. Coca-Cola-topman James Quincey wilde alleen kwijt dat het om een ‘groot contract’ gaat.
Kritiek van Foodwatch
De verlenging zal door IOC en de honderden nationale bonden juichend zijn ontvangen, maar er klinkt ook kritiek. Lobbyclub Foodwatch noemt de contractverlenging met Coca-Cola teleurstellend omdat de Olympische Spelen ‘op deze manier een uithangbord blijven voor junkfood’.
De belangenorganisatie had gehoopt dat Coca-Cola navolging zou geven aan het besluit van McDonald’s om te stoppen met de sponsoring van de Spelen - naar verluidt mede onder druk van de breed gehoorde kritiek om fastfood en sport van elkaar los te koppelen. Volgens Foodwatch zouden de Olympische Spelen in het licht van de ‘obesitas-epidemie’ niet moeten worden gebruikt ‘om junkfood een sportief imago te geven’.
Groeiend bereik in Azië
Coca-Cola geeft dus geen gehoor aan deze anti-lobby. Wel deelt het voortaan het dranksponsorship met Mengniu Dairy, de grootste zuivelproducent van China. Mengniu wil de sponsordeal gebruiken om wereldwijd te groeien, in navolging van Coca-Cola.
De entree van de Chinese melkreus klinkt logisch: de laatste jaren neemt de belangstelling voor de Olympische Spelen in het westen af (in kijkcijfers en animo om het evenement te organiseren), maar in het oosten is die belangstelling juist booming. Van de dertien TOP-sponsors van het IOC komen er inmiddels vijf uit Azië. Naast Mengniu hebben ook Alibaba, Samsung, Toyota en Panasonic langjarige sponsorcontracten met de Olympische koepel.
Foto: Jeepers Media (Flickr/CC)
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing