Eindhoven zet slim in op Formule-E

Eindhoven zet slim in op Formule-E
  • Sponsoring
  • 27 jun 2019 @ 09:48
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportSportmarketingEvenementInnovatie

Eindhoven maakt echt werk van het naar de stad halen van de Formule-E. De gemeente heeft zelfs al een Letter of Interest ondertekend, waarmee de ambities zijn geformaliseerd richting Formula E Holdings, de internationale organisatie achter dit duurzame autokampioenschap.

Het initiatief om de Formule-E naar Eindhoven te halen, is genomen door een samenwerking van drie personen. Peter-Paul Laumans (Marketing Pioneers), Berry van Nes (Gr8 Agency) en Ed Winters hebben zich verenigd in Stichting Formula-Eindhoven. Met het ondertekenen van de Letter of Interest geeft gemeente Eindhoven de exclusieve toestemming aan deze stichting om de haalbaarheid van een 'E-race' in Eindhoven verder te onderzoeken. 

Het trio ondernemers ziet in het naar Eindhoven halen van 'deze revolutionaire sport' een mooie kans om Metropoolregio Eindhoven internationaal op de kaart te zetten als dé hotspot voor technologie, design, kennis en mobiliteit. Laumans: 'Formule-E is de raceklasse van de toekomst. De sport is nog relatief jong (op dit moment het vijfde seizoen), maar de populariteit groeit ontzettend hard. Formule-E is de belichaming van technologie, vernieuwing en duurzaamheid. Waarden die 100 procent overeenkomen met Brainport Eindhoven, dat zich afficheert als "Europe’s leading innovative top technology region". Ook de aansluiting met Helmond als regio voor smart mobility is uniek te noemen. Kortom, er is nergens in Europa zo’n perfecte fit.'

Wereldwijd profileren

Het initiatief heeft een uitgebreide voorbereiding gehad. Gesprekken met bedrijfsleven, overheden en onderwijs hebben duidelijk gemaakt dat de belangstelling ontzettend groot is. Berry van Nes: 'Met name op het gebied van het aantrekken van technologisch talent (medewerkers) zien we dat het bedrijfsleven in de regio een uitdaging heeft. Dat wordt steeds lastiger. Met het naar Eindhoven halen van een E-Prix (de officiële benaming voor een Formule-E race) zien wij ontzettend veel mogelijkheden om de Metropoolregio Brainport Eindhoven nadrukkelijk en aantrekkelijk wereldwijd te profileren. Rondom de race zullen we een breed scala aan activiteiten gaan organiseren om de wereld te laten weten dat je híer moet zijn voor de top in technologie en mobiliteit.'

Veel belangrijke organisaties hebben zich inmiddels achter het initiatief geschaard. Van Nes noemt de namen van VDL Groep, High Tech Campus, Holmatro, Jumbo, TU/e, Marks Wachters Notarissen, Rabobank regio Eindhoven en Provincie Brabant. 

Onconventionele citymarketing

Stijn Steenbakkers, wethouder economie, Brainport, innovatie, onderwijs en sport: 'Als college van burgemeester en wethouders hebben we al eerder aangegeven dat we heel veel aanknopingspunten zien met de Formule-E race en onze stad en regio. Op het gebied van economie, mobiliteit, duurzaamheid en bovenal innovatie. Wij zijn als Metropoolregio Eindhoven altijd bezig met oplossingen voor morgen, ook op het gebied van mobiliteit. Een aansprekend evenement met elektrische auto’s, zoals de Formule-E, kan mensen meenemen op de weg naar vernieuwing en verduurzaming. Dat vinden we belangrijk.'

Peter Kentie, directeur citymarketing Eindhoven365, vanaf het begin betrokken bij het initiatief: 'Eindhoven is de centrumstad van een ambitieuze regio en bouwt een merk waar onconventioneel denken en samenwerken tot unieke resultaten leidt. Eindhoven is ook een stad met een sterk automotive ecosysteem. De opkomende raceklasse Formule-E volgen we al jaren met grote interesse en doordat de grote automotive merken instappen is het extra aantrekkelijk om dit event aan onze stad te binden. En wat citymarketing Eindhoven zeer aanspreekt is de totale beleving die Formule-E creëert in de stad en regio, indrukwekkende interactie met het publiek dat een regulier race-event ver overstijgt. Dus als we Eindhoven op de race-kalender kunnen krijgen in een lijst met wereldsteden als Parijs en New York vervult ons dat met enorme trots en zullen we deze uitdaging omarmen.'

Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep: 'Met de focus op innovatie en technologiepast een evenement als Formule-E natuurlijk uitstekend bij Eindhoven én bij VDL Groep. Als Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaarder vervoer (bussen, trucks en automatisch geleide voertuigen) zijn wij een warm pleitbezorger om deze geluidsarme en schone autorace naar Eindhoven te halen. Daarnaast houden wij als de enige Nederlandse seriematige autoproducent natuurlijk van auto’s.'

Innovatieve partnerships

Jan-Willem Neggers, managing director van High Tech Campus Eindhoven: 'Om de aantrekkelijkheid van de regio voor bedrijven en talent te vergroten, zijn wij als Campus continu op zoek naar slimme en innovatieve partnerships met organisaties die hetzelfde doel nastreven. Dit initiatief pas perfect bij onze ambitie om te blijven vernieuwen en verrassen en een samenwerking met onze startups en bedrijven zoals TomTom, Holst Centre, NXP, ABB en Philips is nu een logische volgende stap.'

Harm Hermans, CEO van Holmatro Group: 'Als official FIA-partner zouden wij het fantastisch vinden als de Formule-E race naar Eindhoven komt. Voor Nederlandse/Brabantse hightech ondernemingen zoals Holmatro alsmede de Brainport hightech regio Eindhoven zou dit de perfecte match zijn.'

Het baanbrekende shirtsponsorschap van PSV (verschillende bedrijven sponsoren gezamenlijk onder de titel ‘Metropoolregio Brainport Eindhoven’) toont aan dat samenwerken in het DNA van de bedrijven in de regio zit. Met Formule-E wil de stichting nog een stap verder gaan. Ed Winters: 'Wij gaan hier een zogenaamd ‘triple helix’ initiatief van maken. Dit betekent dat we het bedrijfsleven, onderwijs en de overheid nauw gaan betrekken bij ons initiatief. Natuurlijk, het blijft sport dus één van de deelnemende coureurs zal de race gaan winnen. Maar over het geheel gezien, gaat vooral de regio winnen. In onze ogen betekent dit dat we een geweldig podium voor Metropoolregio Brainport Eindhoven creëren waar we voor de ogen van de hele wereld kunnen laten zien wat we hier in huis hebben en welke mogelijkheden zich hier openbaren. Onze gesprekken met de triple helix partijen de afgelopen maanden hebben geresulteerd in een breed gedragen interesse en enthousiasme. We mikken overigens op een race in 2021 en scharen ons daarmee in een mooi rijtje: New York, Rome, Parijs, Berlijn, Hong Kong, London, Eindhoven...'

Economische impact

Na de ondertekening van de verklaring door wethouder Steenbakkers zal de stichting de voorbereidingen treffen om het technisch en economisch onderzoek te kunnen doen. De hiervoor benodigde financiële middelen zullen door het bedrijfsleven worden ingebracht. Het technisch onderzoek naar een race in de stad en de studie naar de economische impact voor de regio wordt in samenwerking met de Formula-E organisatie uitgevoerd. Als deze onderzoeken zijn gedaan, zal de stichting vervolgens een compleet plan maken voor de invulling, organisatie en financiering van het event en alle bijkomende activiteiten. Uiteraard spelen de wensen en behoeften van het bedrijfsleven, overheden en onderwijs hier een centrale rol. Dit zal uiteindelijk uitmonden in een bidbook dat moet resulteren in het toekennen van een Formule-E race aan Eindhoven. 

Formule-E is ontstaan in 2010, het eerste kampioenschap werd gereden in 2014. De races met elektrisch aangedreven raceauto’s worden in steden over de hele wereld gereden op met name straatcircuits. Op dit moment zijn er elf deelnemende teams. Steeds meer bekende merken stappen in deze sport. Niet alleen automerken (oa Audi, BMW, Porsche, Mercedes, Jaguar, Nissan), ook Heineken heeft zich bijvoorbeeld naast Formule 1 inmiddels verbonden aan deze elektrische equivalent. Technologische ontwikkeling en duurzaamheid zijn de pijlers van sport. Formule-E zoekt constant naar nieuwe oplossingen en verbeteringen op het gebied van elektrische mobiliteit. Ook op het gebied van communicatie en interactie met fans zoekt Formule-E constant naar vernieuwing. Dat maakt de sport wereldwijd steeds aantrekkelijker voor een groot publiek met interesse in technologie, autosport en duurzaamheid.

Formule-E in cijfers

  • Totaal aantal tv kijkers laatste seizoen: 330 miljoen (groei 73% t.o.v. vorig jaar)
  • Totaal aantal online kijkers laatste seizoen: 581 miljoen (groei 1.316% t.o.v. vorig jaar)
  • Totaal bereik laatste seizoen: 1,3 miljard (groei 714% t.o.v. vorig jaar)
  • Uitgezonden in meer dan 200 landen

Bron: Formula-E, Londen

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken