Investeren in F1 levert meer op dan reclame

Investeren in F1 levert meer op dan reclame
  • Sponsoring
  • 20 nov 2019 @ 12:17
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkInnovatieSportmarketingSponsoring

De Formule 1 is het paradepaardje voor autofabrikanten, maar levert het hen ook echt iets op? Rotterdam School of Management (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE) zochten het uit en zien meer voordeel dan investeren in autoreclame.

Autofabrikanten doen hoge investeringen om met hun producten deel te nemen aan sportwedstrijden. Autofabrikant Daimler investeert ongeveer € 180 miljoen per jaar in deelname aan de F1 met zijn Mercedes-AMG Petronas Motorsport-team. De effecten van dit soort hoge investeringen waren nog nauwelijks wetenschappelijk onderzocht.

Een onderzoeksteam van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE) onderzocht of deze investeringen leiden tot meer innovatie en verkoop; welk effect hebben deze investeringen op innovatie- en merkkracht? De onderzoekers concludeerden dat autofabrikanten die veel in R&D investeren méér voordeel halen uit deelname aan de F1 dan autofabrikanten die veel in reclame investeren.

Meer dan alleen sponsoring

Het onderzoeksteam, Yvonne van Everdingen (RSM), Vijay Hariharan en Stefan Stremersch (ESE), focuste op fabrikanten die naast sponsoring met een eigen team deelnemen aan sportcompetities, zoals Daimler met het Mercedes-AMG Formule 1-team. Ook in andere sportcompetities gaan fabrikanten verder dan sponsoring alleen en doen ze mee om hun innovatie en merkkracht te versterken. Zo investeren fietsfabrikant Trek en ski-fabrikant Atomic respectievelijk €12,6 miljoen en €8 miljoen per jaar in eigen sportteams. Al deze bedrijven doen niet alleen mee vanwege de unieke branding- en reclamemogelijkheden, het zogenaamde merkpotentieel, maar juist ook om nieuwe technologieën te ontwikkelen en te testen teneinde deze uiteindelijk op de commerciële markt te kunnen gebruiken, oftewel het innovatiepotentieel.

Mercedes-AMG past de F1-technologie bijvoorbeeld toe in personenauto’s. 'Met de tweezitter Mercedes-AMG Project ONE wordt de nieuwste, efficiëntste hybride Formule 1-technologie voor het eerst nagenoeg één op één van het racecircuit naar de openbare weg overgebracht', aldus Mercedes.

Bedrijven die meedoen aan sportcompetities investeren veel en met wisselende resultaten én met effect op zowel innovatie- als merkkracht. Het budget dat wordt toebedeeld aan sportcompetities hangt vaak samen met investeringen in R&D en reclame, juiste vanwege het innovatie- en merkeffect van de deelname. Yvonne Van Everdingen, verantwoordelijk voor het onderzoek: 'Daarom wilden we onderzoeken in hoeverre fabrikanten die deelnemen aan sportcompetities positieve resultaten behalen voor hun innovatie- of merkkracht, voor beide, en of deze resultaten afhankelijk zijn van de uitgaven aan R&D en reclame.'

Het onderzoeksteam heeft data van uitgaven aan en resultaten in de F1 van negen deelnemende autofabrikanten uit de jaren 2000-2015 verzameld. 'Om het effect van deelname te kunnen onderzoeken hebben we ook data meegenomen van zeven autofabrikanten die niet aan de F1 deelnamen', vertelt Van Everdingen. 'Om het effect op innovatie te onderzoeken hebben we data toegevoegd van R&D-uitgaven en innovatieresultaten; deze zijn gemeten op basis van het aantal keer dat een octrooi van de fabrikant geciteerd is. Om het merk-effect te onderzoeken hebben we gegevens van reclame-uitgaven en verkoopresultaten van de autofabrikanten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk toegevoegd.'

R&D en innovatie

Het onderzoek laat zien dat deelname aan de F1 een significant positief effect heeft op innovatie, maar alleen voor autofabrikanten die minimaal € 3,8 miljard per jaar in R&D investeren, zoals bijvoorbeeld Daimler en Honda. Er was geen positief effect voor fabrikanten als Fiat of Renault, die minder € 3,8 miljard per jaar uitgaven aan R&D. Als fabrikanten in de F1 investeren met de bedoeling hun innovatiekracht te versterken, zullen ze hun deelname aan de F1 dus minimaal aan moeten vullen met een jaarlijks R&D-budget van € 3,8 miljard.

Reclame- en merkrendement

Autofabrikanten die aan F1 deelnemen en een klein reclamebudget hebben, blijken een hoger merkrendement te behalen, in de vorm van verkoopresultaten, dan fabrikanten met een hoger reclamebudget. Alle merken generen een hoger merkrendement door hogere uitgaven aan F1; deze is echter het hoogst voor de merken met de laagste reclame-uitgaven (bijv. Ferrari, Jaguar en Lotus). Het bleek dat alleen merken die minder dan € 10,6 miljoen per maand aan reclame uitgeven, een positief effect halen uit het behalen van een hogere positie in de F1 ranglijst.

Sponsormanagers die overwegen om met een eigen team deel te nemen aan sportcompetities kunnen op basis van dit onderzoek beter inschatten wat voor rendement het hen oplevert, aldus de onderzoekers. Ook kunnen de resultaten van dit onderzoek helpen bij de budgetverdeling tussen deelname aan sportcompetities, R&D en reclame. Bekijk hier de video over dit onderzoek.

Lees het hele onderzoek, door Yvonne van Everdingen, Vijay Ganesh Hariharanen en Stefan Stremersch, 'Gear Manufacturers as Contestants in Sport Competitions: Breeding and Branding Returns', Journal of Marketing, 83 (3), 1-19.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken