Olympische sporters krijgen meer commerciële ruimte

Olympische sporters krijgen meer commerciële ruimte
  • Sponsoring
  • 14 dec 2019 @ 00:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Olympische SpelenRechtenSportmarketingSponsoring

Sporters van TeamNL krijgen meer ruimte om hun eigen sponsors te promoten in de aanloop naar de komende Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo. Ook mogen deze sponsors tijdens de Spelen voortaan campagne voeren met de beeltenis van Olympische sporters.

NOC*NSF, de Atletencommissie, sportersvakbond NL Sporter en een aantal zaakwaarnemers van sporters van TeamNL hebben gezamenlijk de zogeheten Rule 40 voor Nederland werkbaar gemaakt. De sportkoepel heeft hier met IOC en IPC overleg over gevoerd.

De nieuwe invulling van Rule 40 is belangrijk voor de Nederlandse topsport. Zowel nationaal als internationaal is al langer discussie gaande over de mogelijkheden voor sporters en sportbonden om hun privésponsors tijdens de Olympische en Paralympische periode recht op activatie te geven. Deze regels zijn nu verruimd voor de Nederlandse sporters van TeamNL.

Gezamenlijk belang

'We hebben een goed evenwicht gevonden tussen het gezamenlijke belang van de gehele Nederlandse en internationale topsport en de individuele wensen van onze sporters en sportbonden', zegt Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF. 'Dit is een voorbeeld van het combineren van het individuele belang van een sporter met de solidariteit die onze sporters ook hoog in het vaandel hebben staan. Dat is een groot compliment aan alle betrokkenen.'

Adam Bakker, directeur van NL Sporter, prijst de goede samenwerking tussen de betrokken partijen. 'Dat is bijzonder, ik ken geen ander land waar deze partijen zo met elkaar samenwerken. Dat heeft echt tot meer mogelijkheden geleid voor de sporters en hun privésponsors tijdens de Spelen.'

Meer rechten

Dille Rikkert van sportmarketingbureau House of Sports is namens de zaakwaarnemers ook enthousiast: 'De vernieuwde Rule 40 gaat sporters en sponsoren aanzienlijk meer marketing-mogelijkheden bieden tijdens de Spelen. Het geeft sporters meer rechten om commerciële kansen te kunnen benutten. Dit is een positieve stap die past bij deze tijd.'

Daar sluit Olympisch baanwielrenner Jeffrey Hoogland zich bij aan. In een persverklaring van de sportkoepel zegt hij: 'De aanpassing van Rule 40 geeft ons als sporters de mogelijkheid om ook tijdens de Olympische Spelen van waarde te zijn voor alle partijen die bijdragen aan de financiering van onze Olympische ambities.'

Namens de Atletencommissie laat Hinkelien Schreuder weten dat zij bij het tot stand komen van de nieuwe invulling van Rule 40 de belangen van alle topsporters heeft meegenomen. 'Dat was niet altijd makkelijk. Maar voorop staat dat de rechten van de sporters altijd gerespecteerd worden.'

Omdat de 'Rule 40'-regelgeving complex is, blijven betrokken partijen tot en met de Spelen de sporters informeren. Ook zal vanuit NOC*NSF een online aanmeldtool beschikbaar komen, waarmee sporters en privésponsors campagnes ter beoordeling kunnen voorleggen.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken