Scapino partner van Jacks Racing Day
Schoenen- en kledingketen Scapino en event-marketingbureau LDP International slaan deze zomer de handen inéén. In juli trakteert Scapino in de winkels op kaarten voor Jack’s Racing Day, dat plaatsvindt van 11 tot en met 13 augustus op het TT Circuit Assen.
Youvia ook komend seizoen op shirt van vrouwenvoetbalclub uit Rwanda
Het Nederlandse Youvia (voorheen DTG en bekend van de Gouden Gids en De Telefoongids) en de Rwandese vrouwenvoetbalclub Young Victory Athletics (Youvia WFC) verlengen hun sponsorship deal met een jaar.
Anouk Hoogendijk, Marco van Basten en Bitvavo laten oranjesupporters brullen
Nu het Nederlands mannenelftal zich heeft geplaatst voor de halve finale van de Uefa Nations League, wil Bitvavo de ‘innerlijke leeuw van alle voetballiefhebbers in Nederland laten brullen’. Daartoe is een video gemaakt waarin Anouk Hoogendijk en Marco van Basten oog in oog staan met hologrammen van zichzelf.
500 jaar oude 'oertomaat' pakt het podium in popzalen
Speciaal voor het diner, kunst- en muziekbelevings project ‘Kitchen Concert’ serveert Creative Chef Studio in samenwerking met professor Koos Biesmeijer 'de smaak van een 500 jaar oude oertomaat'.
Jeugdeducatiefonds en Bol.com doneren boeken tegen zomer-leesdip
Om een eventuele leesdip bij kinderen in de zomervakantie tegen te gaan, delen het Jeugdeducatiefonds en bol.com bollebozen Boekiebags uit. Bol.com bollebozen heeft deze rugzakken gemaakt en gevuld met onder meer een leesboek en een doeboek.
Ikea Foundation doneert €11 miljoen Soedan
De Ikea Foundation heeft €5 miljoen gedoneerd aan Médecins Sans Frontières - Artsen zonder Grenzen (AZG) om dringende medische zorg en hulpmiddelen te bieden aan slachtoffers van het recente geweld in Soedan.
Ajax en Sandals vieren één jaar samenwerking in Future Goals
Future Goals, het partnerschapsprogramma tussen Sandals Resorts International en Ajax, waarbij visnetten uit de oceaan en gerecycled plastic afval worden omgezet in voetbaldoelen voor kinderen op Curaçao, bestaat één jaar. Sinds de lancering zijn 40 voetbaldoelen gecreëerd.
KNVB en Revolt werken samen aan verduurzaming voetbal
De KNVB en producent van laadpalen Revolt zijn per 1 juni 2023 een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen. Met het oog op de snelle toename van elektrische auto’s willen beide partijen de laadinfrastructuur bij sportcomplexen in het amateurvoetbal verbeteren.
50+ Mobiel tot medio 2025 partner en rugsponsor van Vitesse
Telecomprovider 50+ Mobiel heeft een tweejarige overeenkomst (tot medio 2025) als partner en rugsponsor getekend met voetbalclub Vitesse. De samenwerking met de Nederlandse Sim Only-aanbieder volgt op de recente bekendmakingen over Robey Sportswear, BetCity en Clean Mat Trucks.
Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen
Jumbo gaat aan het einde van het raceseizoen stoppen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Dat bevestigt het supermarktconcern na berichtgeving door het AD. Daarmee trekt de keten zich verder terug uit het sponsoren van topsport.
Moederbedrijf Nivea gaat 5-jarig partnership aan met COC Nederland
Beiersdorf, het bedrijf achter merken als Nivea, Eucerin en Labello, en COC Nederland gaan een 5-jarig partnerschap aan om de LHBTI+ gemeenschap te ondersteunen en te versterken. Om de samenwerking kracht bij te zetten, doneert Beiersdorf 50.000 euro aan ’s werelds oudste LHBTI+ belangenorganisatie.
Vodafone toont digitaal kunstwerk met gezichten Canal Pride Utrecht
Als hoofdsponsor van de Utrecht Canal Pride op 3 juni onthult Vodafone tijdens Pride het digitale ‘Role Real Models' collage-kunstwerk. Het digitale werk verandert in real-time en is opgebouwd uit verschillende portretten die de queer community symboliseren. Pride-bezoekers kunnen meedoen door zich op het Stationsplein te laten portretteren.
Publiekscampagne om goed doel in testament op te nemen
Nederlanders staan steeds positiever tegenover nalaten aan een goed doel, volgens onderzoek in opdracht van Toegift.nl. Toegift.nl wil met een doorlopende publiekscampagne de bewustwording rond het opnemen van een goed doel in testamenten vergroten.
Heineken verlengt sponsorcontract met Formule 1 met 5 jaar
Heineken verlengt het sponsorcontract als wereldwijde Formule 1 partner met vijf jaar. Het hernieuwde partnership volgt op het in 2016 getekende contract en richt zich op de groeiende groep fans van de sport. Het aantal volgers van de F1 op social media is sinds 2021 met 23% gestegen tot in totaal 60,6 miljoen volgers op.
DOSSIER CONTENTMARKETING 7 vragen aan Rick van Dorst van Canon
Rick van Dorst is al ruim 25 jaar vanuit verschillende marketing- en communicatierollen betrokken bij het maken van content, die varieert van multimediale internationale merkcampagnes tot YouTube-tutorialproducties, zowel aan bureau- als opdrachtgeverzijde.
SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
Na de jureringen in maart en april 2023 zijn de winnaars van de SAN Accenten 2022 op donderdagavond 25 mei tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 bekroond. In de twaalf reguliere categorieën werden 38 SAN Accenten 2022 uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd Next Merkenbouwer en Unmuted NKOTB.
Greenpeace noemt Rabobank 'trotse sponsor van natuurverwoesting'
Vandaag lanceert Greenpeace de campagne: ‘Rabobank, trotse sponsor van natuurverwoesting’. Samen met social first creatief bureau Hammerfest gaat Greenpeace Nederland de strijd aan tegen het nogal smetteloze imago van Rabobank.
TP Vision hoofdsponsor FC Barcelona
TP Vision, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het ontwerp, de productie, verkoop en marketing van Philips TV & Sound- en AOC Sound-producten, gaat als hoofdpartner met voetbalclub FC Barcelona samenwerken voor tv-, display- en audioapparaten.
Herbalife verlengt samenwerking met Cristiano Ronaldo
Herbalife heeft haar sponsorschap met voetballer Cristiano Ronaldo verlengd. De relatie, die in 2013 begon, wordt voortgezet waarbij Herbalife Ronaldo's exclusieve partner is op het gebied van voeding, wellness en sportprestatieproducten.
200-jarige KNRM nodigt merken uit aan boord
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), een van de hoogst gewaardeerde goede doelen in Nederland, viert in 2024 haar 200e verjaardag. Om dit bijzondere jubileum te vieren, nodigt de KNRM merken uit om samen te werken en elkaars waarde te versterken.
Fruitz vergroot zichtbaarheid met OOH-campagne en sponsoring zomerfestivals
Datingapp Fruitz vergroot hun zichtbaarheid onder de jongvolwassen doelgroep met een grote out-of-home campagne in Amsterdam en Rotterdam. In de campagne staat één van de kernfunctionaliteiten van de app centraal: open en eerlijk vertellen naar welk soort relatie je zoekt.
Holla legal & tax Official Supplier van European Para Championships
De European Para Championships (EPC) gaat samenwerken met Holla legal & tax. Het advocatenkantoor, met expertise in sportrecht, wordt Official Supplier van het multisportevenement dat komende zomer plaatsvindt van 8-20 augustus in Rotterdam.
[CMO] Bas Brand van KWF: 'Ik verkoop een missie, geen hagelslag'
In gesprek met Brand over onder meer de Gouden Loeki, reclame, ‘concurrentie’ van andere goede doelen, het vak en de toekomst, de opkomst van ChatGPT en non-profitmarketing. ‘Het is keihard werken om de grootste maatschappelijke winst te realiseren.’
Ziggo Sport komend seizoen op rug Ajax-shirt
Ziggo Sport staat vanaf seizoen 2023-2024 op de achterzijde van het Ajax-shirt. Hiermee vervangt hoofdsponsor Ziggo het GigaNet-logo door het logo van Nederlands’ grootste sportzender. Ziggo Sport komt onder het rugnummer te staan en is zichtbaar tijdens Eredivisie- en bekerwedstrijden.
Afdracht Nederlandse Loterij groeit naar 195 miljoen
Nederlandse Loterij draagt van haar resultaat een groot deel af aan de samenleving, de sport en 18 goede doelen die zich inzetten voor gezondheid, beweging en welzijn. Ook in 2022 steeg de afdracht naar 195 miljoen euro.
DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.
Daikin wordt official partner van golfer Joost Luiten
Daikin heeft zich als official partner verbonden aan Joost Luiten. Het Daikin logo wordt daarmee zichtbaar op de golfcap (visor) van Joost Luiten bij alle officiële toernooien en media optredens. Met een videocommercial maakt Daikin het partnership bekend.
Onderzoek: Feyenoord populairder dan Ajax bij Nederlands publiek
Uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat de populariteit van Ajax tanende is. Niet alleen door de tegenvallende resultaten van het eerste mannenelftal, maar ook qua reputatie. Niet alleen Feyenoord is nu populairder, maar ook PSV. Gelukkig kunnen de Ajax Vrouwen het imago van de club opkrikken.
DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.
BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.
BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.
GoodFellows zoekt echte verbinding
TIG Sports, Kumpany, BetterMatter, Crewfood en Eventmakers bundelen hun krachten in GoodFellows. Niels Markensteijn, Norbert Chevalier en Jan Paul de Wildt zijn de initiatiefnemers achter het gelanceerde collectief.
VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.
Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’
Douglas Voeten: 'Je verlaat de zaal met tenminste één manier waarop je morgen AI gaat toepassen'
Douglas Voeten is founder en Head of Global Marketing & Ecommerce bij Perfect Dubs. Met zijn sessie ‘AI en Marketing: a match made in heaven’ sluit hij het Branded Content Event editie 2023 aanstaande dinsdag 16 mei af.
Van Lanschot Kempen hoofdpartner van StukjeNatuur
Van Lanschot Kempen wordt de eerste hoofdpartner van Stichting StukjeNatuur. StukjeNatuur heeft als doel om tien miljoen inheemse klimaatrobuuste bomen te planten. De partners dragen samen bij aan de transitie naar klimaatbestendige bossen in Nederland.
Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!
DOSSIER AI Marketing uit de machine: fast food of haute cuisine?
‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that’. Deze beroemde quote uit de film '2001: A Space Odyssey' was meer dan vijftig jaar geleden voor het grote publiek misschien wel de eerste kennismaking met kunstmatige intelligentie.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Creatie kan 20 procent marketingbudget opeisen'
‘De balans tussen mediabestedingen en productiekosten voor creatie is het eeuwige dilemma voor elke marketeer. Een hoog mediabudget met slechte creatie levert weinig resultaat op, anderzijds kan de mooiste creatie zonder dat er voldoende mediabudget achter zit ook geen potjes breken.’ Aan het woord is Jos van den Bergh, marketing strategy director bij bureau CRC en onder meer voormalig manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland.
Esprix 2023: Kruidvat en Staatsloterij met goud bekroond
Na langdurig en zorgvuldig delibreren heeft de Esprix-jury 32 bekroningen uitgedeeld voor 26 verschillende cases. Tijdens de uitreiking in De Duif in Amsterdam kregen Kruidvat en Staatsloterij elk een felbegeerde gouden award. De marketeers, strategen, creatieven en producers kozen deze twee cases als campagnes met de meest jaloersmakende resultaten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing