Jurgen Surstedt (Interpolis): “Interpolis kiest 100% voor maatschappelijke sponsoring”

Jurgen Surstedt (Interpolis): “Interpolis kiest 100% voor maatschappelijke sponsoring”
  • Sponsoring
  • 28 mei 2015 @ 08:19
  • Link
  • Marije Bouwknegt
    Marije Bouwknegt

    Projectmanager
    2Basics Breedtesport & Marketing
  • SponsoringSportmarketing

Interpolis wordt genoemd als één van de verzekeraars met de sterkste marketing. Sinds 2013 is Interpolis official partner van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB). De glasheldere verzekeraar richt zich binnen de samenwerking op veiligheid zowel op het hockeyveld als in het clubgebouw. In hoeverre blinkt Interpolis ook uit in haar sponsoring en welke maatschappelijke doelen streeft zij na? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Jurgen Surstedt, senior manager Merkmanagement van Interpolis.

Hoe denk jij over maatschappelijke sponsoring?
‘Er is slechts één waardevolle en effectieve sponsoring en dat is sponsoring waarin waarden worden toegevoegd aan de samenleving. Dit is de basis van maatschappelijke sponsoring en zie je bij ons terug in de partnerships met KNHB en Willem II. Binnen maatschappelijke sponsoring worden zowel waarden toegevoegd aan (doelgroepen in) de maatschappij als aan het merk zelf. Denk hierbij aan merkzichtbaarheid, merkimago en zelfs commercie, zo breed kan het gaan. Je kan als bedrijf echt waarde toevoegen aan de maatschappij met alle expertise die je in huis hebt. Binnen Interpolis richten we ons daarom alleen op maatschappelijke sponsoring.‘

Welke invulling geeft Interpolis aan maatschappelijke sponsoring?
‘Als partner van de KNHB werken we aan een veilige hockeyomgeving. Preventie op en rond het veld staat hierin centraal. Dit vertaalt zich naar diverse oplossingen en tegelijkertijd relevante merkervaringen, zoals een risicoscan voor clubs en het verzorgen van diverse activiteiten rondom blessurepreventie. Bijvoorbeeld het faciliteren van goede warming-ups en het dragen van een bitje voor de jeugd, op maat gemaakt tijdens de Interpolis Hapdagen. Zo hebben vorig hockey seizoen maar liefst 8.037 trainers de warming-up gedownload en zijn er tijdens de 120 Hapdagen 6.138 bitjes verkocht.’

Welke doelen streven jullie na met het partnership?
‘In ons 3,5 jarige partnership met de KNHB willen we stapsgewijs toegroeien naar drie resultaten. Allereerst streven we naar merkzichtbaarheid rondom het partnership. Na driekwart jaar wist 9 procent van de hockeycommunity van ons partnership, binnenkort gaan we weer meten. Ten tweede creëren we relevante merkervaringen om tot maatschappelijke impact en merkvoorkeur te komen. Uiteindelijk willen we hiervan de vruchten plukken en zaken doen met de hockeywereld. Maar zover zijn we nu nog niet, het is een kwestie van een lange adem.’

Penningmeester van het Jaar is een initiatief waarin we jaarlijks de 27.000 sportpenningmeesters in Nederland in het zonnetje zetten en ondersteunen met als doel de breedtesport te professionaliseren. In hoeverre vind je deze case een mooi voorbeeld van maatschappelijke sponsoring? ‘Penningmeesters vertegenwoordigen veelal de materiele waarde van een club, die belangrijk is voor het voortbestaan van de club. Nu de samenleving steeds meer kenmerken van een deeleconomie krijgt, zou het goed zijn als penningmeesters voor het verdienmodel van hun club ook bezig zijn met de maatschappelijke verankering en waarde van hun club in de samenleving. Maatschappelijke sponsoring gaat wat mij betreft ook echt om de immateriële waarde. De immateriële kant zouden jullie moeten toevoegen aan de Penningmeester case om tot optimale maatschappelijke sponsoring te komen.’

Denk je dat vanuit retailers en fast movers op dezelfde manier als jij naar maatschappelijke sponsoring wordt gekeken en invulling wordt gegeven?
‘Dat vind ik moeilijk om te beoordelen. Maatschappelijke sponsoring is wel in opkomst, maar er zijn veel verschillende redenen om sponsoring toe te passen. Ook afhankelijk van de doelstellingen. Als je merkbekendheid wil, levert dat een heel andere sponsoringactie op dan als je maatschappelijke waarde wil toevoegen. Je zou het eens moeten onderzoeken door in gesprek te gaan met retailers en fast movers.’
 

Marije Bouwknegt (30) is projectmanager bij 2Basics Breedtesport & Marketing. Gespecialiseerd in maatschappelijke sponsoring en breedtesportmarketing voor merken, sportbonden en overheden. Projectleider van Penningmeester van het Jaar campagne. Een mooi voorbeeld van maatschappelijke sportsponsoring. Daarnaast fanatiek (beach)volleybalster.

Marije Bouwknegt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken