Nissan’s dansende auto’s en Bolt-snelle tweets

Nissan’s dansende auto’s en Bolt-snelle tweets
  • Sponsoring
  • 22 aug 2016 @ 06:37
  • Link
  • Steffie Bossink
    Steffie Bossink

    Projectmanager
    2Basics
  • SponsoringOlympische SpelenRio2016

Wie de Olympische Spelen in Rio de Janeiro bezoekt kan niet om Nissan heen. Zij zijn als één van de hoofdsponsors van het LOC zeer goed zichtbaar. Dat mag ook wel want die zichtbaarheid kost het Japanse automerk ruim 200 miljoen euro. Met de achterliggende gedachte dat de investering het bedrijf naamsbekendheid en heel veel engagement oplevert, waarmee zij de helft meer marktaandeel hopen te veroveren in Latijns-Amerika.

Nissan raakte het hart van menig autoliefhebber door in Rio het elektrische prototype van de Nissan Bladeglider te lanceren. In het Olympic Park staan mensen nog altijd in de rij om een glimp van het gloednieuwe model op te vangen. Het Nissan Kicks House op het park is sowieso een blikvanger. Een groep jonge enthousiaste dansers zwepen de bezoekers op om samen de beroemde Braziliaanse samba te dansen. De auto’s in het park dansen gezellig mee met openslaande deuren, wapperende ruitenwissers en knipperende lichten. 

Buiten het Olympic Park kan je Nissan ook niet missen. Zij zijn prominent aanwezig op de hotspot van Rio, de Copacabana. En gedurende Spelen rijden er ruim 5000 gebrande auto’s in de stad rond, die onder andere worden ingezet voor vervoer van sporters en hun managementteams. 

Verschillende social activaties zorgen ervoor dat het niet alleen bij zichtbaarheid blijft. Zo vergelijkt Nissan verschillende sporten en sportprestaties op Facebook op creatieve wijze met de Bladeglider. En word je uitgedaagd voor een proefrit #WhoDares. Het merk heeft een relatie met de onverslaanbare Usain Bolt. Via verschillende (gesponsorde) social media kanalen wordt er opgeroepen Bolt succes te wensen en 21 augustus #HappyBoltDay te vieren door de iconische Bolt pose vast te leggen en te delen. Daarnaast kun je Bolt via een andere activatie ook een persoonlijke tweet sturen. Leuk creatief detail; dit moet je binnen Bolt’s wereldrecord op de 100 meter doen. Gezien dit op 9.58 seconden staat is het aan te raden goed na te denken over wat je wilt tweeten voordat de klok start.

Dat Nissan hun sponsorhip niet onbenut laat is in Rio goed te merken. 

In Nederland is Volkswagen #Elkedagsupporter van de Spelen. Nissan is als lokale sponsor van het LOC, behalve met enkele social posts, in Nederland niet echt zichtbaar. Volkswagen is hét automerk dat als Partner in Sport van het NOC*NSF de Spelen aangrijpt om veel van zich te laten horen. 

VW sponsort in de basis vier sporters; Dafne Schippers, Epke Zonderland, Dorian van Rijsselberghe en Femke Heemskerk. Voor de Spelen werd, met onder andere veel videocontent, in beeld gebracht hoe deze sporters naar hun Games toeleefden. Met #Elkedagsupporter en een gelijknamige landingspagina biedt VW merkfans (want die hebben ze met 27.344.612 Facebook paginalikes op het moment van schrijven) de mogelijkheid om hun atleten aan te moedigen, te feliciteren en te volgen. Hier weten zij veel interactie mee te genereren. Absolute top post; de speciale auto voor Epke scoorde meer dan 7K aan likes en werd 969 keer gedeeld. Echter is niet iedere content succesvol; een bericht over een zogenaamde exclusieve clinic kreeg slechts 23 likes. 

Het platform en de Facebookpagina wordt regelmatig aangevuld met posts en verschillende winacties met onder andere een reis naar Rio. Verreweg de creatiefste en meest uitgewerkte winactie is naar mijn mening het ‘pas jij op mijn auto als ik in Rio zit?’ Waarbij je als winnaar op de auto mag passen van één van de vier eerder genoemde atleten, een Volkswagen Up! kunt winnen, en waarbij je direct een kijkje neemt in het leven van de atleten. Zo bezoek je, als je op Dafne’s Golf GTE mag passen, een dancefestival waar haar vriend en top DJ Nicky Romero draait. VW genereert vanuit Rio content vanuit de door hen beschikbaar gestelde Volkswagen medailletaxi. En volgt de atleten voor, gedurende en na hun optreden op de Olympische Spelen. Dit zorgt voor gevarieerde content welke zij goed weten te verspreiden. 

Zowel Nissan als Volkswagen lijken met verschillende activaties bij sportliefhebbers op een passende manier merkvoorkeur te creëren. Dat maakt echter niet dat ik direct mijn Citroën ga inruilen voor een Golf of een Nissan Kicks. Ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar de ROI. Welke specifieke doelen zijn er gesteld en zullen deze gerealiseerd worden? Ongeacht de mogelijke positieve uitkomsten hiervan lijkt het voor zowel Nissan en Volkswagen niet logisch dat zij over vier jaar verbonden zijn aan de Spelen. Aangezien Toyota begin dit jaar instapte als IOC partner en daarmee de lokale sponsoren lijkt weg te drukken.  

In aanloop naar de Spelen is er veel bericht over ‘minder bedrijven die inhaken op Rio’. Uiteraard zijn er genoeg merken die wél met hun content, campagnes en activaties inspringen op hét sportevent van 2016. Vanuit Rio de Janeiro, maar ook vanaf de Olympic Experience in Den Haag, brengt breedtesport- en marketingbureau 2Basics deze 'Olympische' twee weken opvallende merkactivaties in beeld.

Lees ook:

Claro valt als eerste op met relevante sales-actie.

Dopper activeert missie vanaf Copacabana

Steffie Bossink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken