Sponsoring wordt bewijslast voor positionering

Sponsoring wordt bewijslast voor positionering
  • Sponsoring
  • 13 jan 2017 @ 10:44
  • Link
  • Tom van Kuyk
    Tom van Kuyk

    Sponsorstrateeg
    Rabobank
  • MVOMarketingBrandingSponsoring

Sponsoring wordt meer en meer de bewijsvoering onder de positionering van merken. Dit kan alleen als het een integraal onderdeel is van communicatie. Verder komt er een verschuiving van geld naar immateriële zaken als kennis en menskracht.

Dagelijks komen mensen in aanraking met ruim 5.000 boodschappen, waarvan slechts 3% enige indruk maakt. Dit geeft nog maar eens aan hoe relevant en inspirerend je boodschap moet zijn. Met sponsoring is Rabobank in staat mensen emotioneel te raken, en daarmee inspirerend en relevant te zijn.

Wil sponsoring als bewijsvoering worden ingezet, dan moet het absoluut geloofwaardig, inspirerend en relevant zijn. Geloofwaardig in passendheid bij de kernwaarden van het merk. De tijd van rechten kopen, claimen en hopen op waardentransfer naar je merk ligt ver achter ons - ondanks dat het nog steeds voorkomt.

Maatschappelijke sponsoring

De consument verwacht dat grote bedrijven doen aan maatschappelijke sponsoring. Dat gaat verder dan partner/sponsor worden van een goed doel. Het gaat om geloofwaardige partnerships die dichtbij de waarden van het bedrijf liggen en tegelijk een maatschappelijk doel dienen dat ook als zodanig wordt herkend.

De vraag die je jezelf moet stellen is wanneer iets wordt gezien als maatschappelijk. Het partnership moet een oplossing bieden voor een maatschappelijk vraagstuk dat iedereen als zodanig herkent.

Sponsoring zal, in ieder geval bij de Rabobank, in de toekomst een minder grote financiële component kennen. Er komt een steeds belangrijkere rol voor sponsoring in vormen als menskracht, kennis, kunde, procesbegeleiding en netwerk. Ook die rollen hebben als doel om de gesponsorde structureel 'gezonder' te maken. Die ontwikkeling neemt de komende jaren een hoge vlucht.

Lees ook: MarketingTribune's Trends voor Sponsorjaar 2017

Tom van Kuyk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken