Help, de sponsor is boos!
- Sponsoring
- 21 dec 2017 @ 14:30
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SponsoringPartnershipMerkenBranding
- 21 dec 2017 @ 14:30
- Jeroen Mirck
Het gaat goed met de economie, dus ook met het aantal afgesloten sponsorships. Dat is een belangrijke conclusie in de aanloop naar het jaar 2018. Tegelijk kunnen sponsors en gesponsorden ook kritischer zijn. Past een partner wel bij ons? Is deze deal wel maatschappelijk genoeg verantwoord? Goed dat er ruimte is voor discussie over een integere brand-fit.
Op zich is het van alle tijden dat adverteerders of sponsors zich uitspreken als hun sponsorobject in opspraak komt. Toch zegt iets me dat dit nog iets sterker speelt in deze tijden dat de maatschappelijke component van sponsoring belangrijker is dan ooit tevoren. Dus maken Heineken en Procter & Gamble zich deze maand hardop zorgen over het vermeende seksisme en racisme in tv-programma Voetbal Inside en speelde eerder dit jaar eenzelfde rel rond de schoffering van vrouwen door de TMG-platforms Dumpert en GeenStijl.
Dopingbreuk
Van een heel andere orde is het opzeggen van relaties met instituten die in opspraak zijn geraakt. Vorig jaar al brak Nestlé als sponsor met de atletiekfederatie IAAF, vanwege de wijdverbreide dopingproblemen. Ook individuele sporters raakten sponsors kwijt, zoals de tennissers Maria Sharapova (doping) en Bernard Tomic (wangedrag).
Tegelijk kan de breuk tussen McDonald's en het IOC bijna niet los worden gezien van de mismatch tussen fastfood en topsport, al heet dit in de praktijk een louter financiële afweging te zijn.
Van een heel andere orde is de sponsoring door gokbedrijven. Het brengt veel geld in het laadje, maar vraagt gesponsorden om zorgvuldig te opereren. Zo sloten Ajax en PSV deals met Aziatische gokbedrijven die van de wet niet in Nederland mogen worden uitgevent. Best lastig.
Gokken met Unibet
De meest schizofrene overeenkomst met een gokbedrijf liep deze maand op de klippen: Unibet stopte als hoofdsponsor van de KNWU. Beide partijen hadden in 2016 een meerjarige deal gesloten met als cruciale voorwaarde dat Unibet een licentie zou krijgen en online aanbieders de markt tegen een werkbaar belastingtarief konden betreden. Dat moest binnen een jaar geregeld zijn, maar politieke molens malen traag: een nieuwe gokwet kwam er niet in januari 2017, zoals gepland, maar naar verwachting pas ergens in 2018. Unibet had vastgelegd niet zo lang te zullen wachten en deed dat ook niet. Het lijkt me dat de KNWU dit had kunnen voorzien. De wielerbond waagde dus moedwillig een gok met dit gokbedrijf.
De vraag is of gokken een goed idee is - ik besef dat deze zin voor allerlei uitleg vatbaar is. Wat ik er primair mee bedoel, is dat het maatschappelijke imago van een sponsor (en gesponsorde) tegenwoordig dusdanig belangrijk is, dat je maar beter niet kunt speculeren met de sponsordeals die je sluit. De brand-fit moet direct goed zijn en het maatschappelijk afbreukrisico minimaal, want anders kom je in deze economisch voorspoedige tijden toch van een koude kermis thuis.
Merkschade repareren kost meer tijd dan het besluit om als merk ergens in te stappen. Het kan dus geen kwaad om kritisch te zijn en - zoals nu bij Voetbal Inside - soms eens stevig met de vuist op tafel te slaan.
Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing