Rwanda wint WK Voetbal

Rwanda wint WK Voetbal
  • Sponsoring
  • 22 jun 2018 @ 13:30
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingVoetbalSponsorshipWK Voetbal

Internationale sportevenementen zoals het WK Voetbal brengen de wereld dichter bij elkaar. Toch vond de meest opmerkelijke voetbal-actie afgelopen maand plaats in het clubvoetbal: Rwanda als sponsor van Arsenal.

Volgens de krant The East African gaat het om een deal in de buurt van de 30 miljoen euro, al wordt deze schatting betwist door direct betrokkenen. Hoe dan ook is het een miljoenenendeal. In ruil helpt Arsenal bij de promotie van de natuurparken in Rwanda, waar ook de berggorilla leeft (dat leer je dan weer van dit soort nieuws). Volgens de krant is de Rwandese president Paul Kagame een fervent Arsenal-fan. Wat dat betreft is opportunisme in sponsoring overal hetzelfde.

Ontwikkelingshulp onder vuur

Maar goed, de crux van alle ophef is een politieke: zeker in Nederland gaat alle aandacht uit naar Kamerleden die schande spreken van de deal. Joël Voordewind (ChristenUnie): 'Ik ben verontwaardigd dat een land waar wij stevig financieel hulp aan verlenen, nu voor maar liefst 30 miljoen euro shirtsponsor is geworden van een grote Engelse voetbalclub.' De partij vindt het een reden om de hulp aan Rwanda te heroverwegen, evenals de VVD.

Isabelle Diks (GroenLinks): 'Onze ontwikkelingshulp gaat natuurlijk niet naar de regering van Rwanda en het is goed dat Rwanda probeert de economie een impuls te geven. Maar het is ontmoedigend dat dit soort uitgaven wordt gedaan, terwijl de internationale gemeenschap juist probeert iets aan de verschrikkelijke armoede in het land te doen.'

Neo-kolonialisme

Het komt de Nederlandse politici op hun beurt op veel kritiek te staan. Zelfs rechtse platforms als Elsevier spreken over neo-kolonialisme. Volgens marketingblog Franknews verslaat de guerrillamarketing van Rwanda de politieke correctheid.

En Rwanda zelf? Dat lacht het laatst. 'In een week tijd hebben we meer Google-zoekopdrachten gehad dan ooit in een jaar', zegt Emmanuel Hategeka van het Rwanda Ontwikkelingsbureau. Visit Rwanda staat komend seizoen pas op de shirts van Arsenal, maar het nieuwe contract als mouwsponsor werpt nu al zijn vruchten af. 'Het werkt!'

Rwanda-promotie werkt

Ook voetbalfans in Rwanda zijn blij dat het land nu eens positief in het daglicht komt. Een citaat op NOS.nl: 'Het is goed voor Rwanda. We promoten ons land, mensen leren meer over ons land dan alleen de genocide en de film Hotel Rwanda en dat soort dingen.'

Kortom: voetbal brengt de wereld dichter bij elkaar, soms op een manier die we vooraf niet hadden kunnen bevroeden. En Rwanda is zonder mee te doen nu al een van de winnaars tijdens het WK Voetbal.

Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken