
Amsterdam start campagne om (sommige) toeristen te weren
De deze week begonnen online ontmoedigingscampagne Stay Away richt zich op toeristen die naar Amsterdam willen komen om los te gaan en daarbij overlast veroorzaken. De campagne richt zich in eerste instantie op Britse mannen van 18 tot 35 jaar.

Huismerk-walhalla World of Private Label terug in in Amsterdam
Op PLMA's 2023 'World of Private Label' trade show, 's werelds grootste private label-evenement, worden dit jaar meer dan 2.500 exposerende fabrikanten uit 70 landen verwacht. Huismerken en eigen labels hebben het tij mee.
![[column] Televisie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Televisie
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
![[onderzoek] Luxemerken profiteren van kooplustige en welvarende consument](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Luxemerken profiteren van kooplustige en welvarende consument
In 2022 herstelde de branche in luxemerken zich wereldwijd sterk. Ook in Nederland veert de markt op. De inflatie lijkt de meer welvarende consument niet of nauwelijks te raken en daarmee ook niet de verkoop van luxeproducten en -diensten.
![[column] Traditionele A-merken worden steeds minder relevant door gebrek aan betekenisvolle innovaties](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Traditionele A-merken worden steeds minder relevant door gebrek aan betekenisvolle innovaties
Langzamerhand worden traditionele A-merken steeds minder relevant door gebrek aan innovaties die goed zijn voor consumenten, planeet en maatschappij. Nou ja niet helemaal natuurlijk, want ze leveren de retailer een hoop centen.
![[branded content] In Nederland is een maaltijd niet voor iedereen vanzelfsprekend](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] In Nederland is een maaltijd niet voor iedereen vanzelfsprekend
Een lege koelkast. Weer zonder een warme maaltijd naar bed. Voor ruim 400.000 mensen in Nederland is dit de dagelijkse realiteit. Door de inflatie en stijgende vaste lasten blijft er bij veel mensen te weinig geld over voor een behoorlijke maaltijd. Het Rode Kruis ziet dan ook de vraag om voedselhulp verder stijgen.

Onderzoek Consumentenbond: touroperators misleiden op grote schaal
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat reisaanbieders op grote schaal consumenten misleiden met lokkertjes. Dit meldt de NOS vandaag.

Mediahuis Nederland breidt team online platforms uit
Media-exploitant Mediahuis breidt het team van haar online platforms uit. Sandya Ghogli, Coen Grutters en Renée Klumper gaan werken voor o.a. de merken Metro, NSMBL, Autovisie, Culy, Manners en J/M Ouders.

'30 procent Nederlanders vindt overheidsteksten te moeilijk'
Zeker 30 procent van de Nederlandse bevolking heeft moeite met teksten van de overheid. De teksten zijn moeilijk te begrijpen door abstracte of onbekende woorden en lange zinnen. Veel lezers weten niet goed wat ze moeten doen na het lezen van de tekst. Dit blijkt uit de Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten.

Nieuwe winkelformule KPN
In Eindhoven is de eerste winkel met de nieuwste KPN winkelformule geopend. Alles in deze winkel draait volgens het bedrijf ‘om beleving, consumenten en ondernemers kunnen de laatste technologieën en innovaties zien en ervaren.’
![[column] De pindakaas-index](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De pindakaas-index
We hebben weer gestemd. De kaart van ons land kleurt in alle provincies lichtgroen. Nederland lijkt zich onder de BBB-paraplu te hebben verenigd. Althans: lijkt. Want Nederland individualiseert en wordt steeds diverser. En dat in álle opzichten. Hoe? Neem eens een kijkje in de supermarkt.
![[column] Tomo: één duurzaam schaap over de dam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tomo: één duurzaam schaap over de dam
Het is altijd spannend als een nieuwe winkel zijn deuren opent. Zeker als het gaat om een concept dat zich richt op duurzaamheid en inclusiviteit, zoals 'Tomo'. Het eerste circulaire warenhuis van Nederland. Voor RetailRadar en MarketingTribune is Esmée van Venrooij op bezoek geweest om de eerste reacties van klanten te peilen.

Agu lanceert internationale voorjaarscampagne
Het Nederlandse fietsmerk Agu lanceert vandaag haar nieuwe internationale campagne. Met het succes van de ‘Masterpiece’ en de laatste Tour de France nog vers in het geheugen, moedigt Agu iedereen aan om de fiets te pakken.

Afas Foundation en Edukans bundelen krachten tegen werkloosheid
Afas Foundation en Edukans gaan een driejarige samenwerking aan om werkloze jongeren in Kenia aan werk te helpen. Het doel van de samenwerking is om 9.000 jongeren te trainen in relevante vaardigheden om daarmee zelf een baan te vinden of een eigen bedrijf te starten.

LG Benelux kiest na pitch voor ACT.agency
Elektronicaconcern LG heeft na een pitch ACT.agency aangesteld als lead agency voor de Benelux. Het bureau bestond tijdens de pitch nog niet officieel: reclamebureau Epidemie en contentbureau Qontent matters zijn 1 januari 2023 gefuseerd.

Fietsplatform Upway start eerste merkcampagne
Online platform Upway, dat zich richt op aan- en verkoop van gebruikte e-bikes, start in april 2023 de eerste merkcampagne. Daarmee wil het platform laten zien dat ze goed zijn in het refurbishen van fietsen.

Vernieuwde merkidentiteit voor De Nederlandse Kluis
De Nederlandse Kluis, aanbieder van kluizen, heeft een nieuwe look en feel. Met een opgefrist logo, nieuwe website, andere beeldtaal en een nieuwe always on strategie wil het merk persoonlijker worden en klantverhalen een gezicht gaan geven
![[onderzoek] Nederlander is zuinig - ook met versturen Tikkie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlander is zuinig - ook met versturen Tikkie
Een alom bekend vooroordeel is nu definitief bevestigd: Nederlanders letten op de centen. Dat blijkt uit het Waarom-duur-doen onderzoek van Simyo. Maar grossieren in Tikkies? Dat niet.

Scotch & Soda overgenomen door Amerikaanse Bluestar
Het van oorsprong Nederlandse modemerk Scotch & Soda maakt een doorstart. De vorige week failliet verklaarde keten wordt overgenomen door Bluestar Alliance.

Huisdieren roepen dierenartsen op in campagne
Ranzijn Dierenarts heeft met Filmmacht een wervingscampagne gelanceerd waarin huisdieren dierenartsen en paraveterinairen oproepen om bij Ranzijn Dierenarts te komen werken.

Goboony introduceert camperreis in nieuwe campagne
Goboony heeft een nieuwe campagne gelanceerd om Nederland verliefd te laten worden op camperreizen. Er zijn 2,5 miljoen campers in Europa, en die worden gemiddeld maar 4 weken per jaar gebruikt. Op het deelplatform van Goboony delen inmiddels 10.000 particuliere eigenaren hun camper.
![[column] Hema durft keuzes te maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hema durft keuzes te maken
Recent kreeg ik een rondleiding vlak voor de opening van de eerste van vier Hema pilot winkels. De nieuwe koers ‘Hema wordt weer écht Hema’ komt hier eindelijk tot leven. Het was het wachten meer dan waard. Het filiaal op de Kerkstraat in Hilversum is een lust voor het oog en bewijst dat het Hollandse icoon van 97 jaar eigentijds kan zijn en de klok rond compleet.

Nieuwe voorjaarscampagne Hornbach toont verwildering tuin
Maaien, snoeien, wieden. In de tuin is er altijd iets te doen. Wellicht verrassend roept Hornbach met haar nieuwe voorjaarscampagne mensen juist op om de natuur haar gang te laten.
![[column] Recap Barbera Wolfensberger van SXSW 2023: 'teruggekomen vol ideeën'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Recap Barbera Wolfensberger van SXSW 2023: 'teruggekomen vol ideeën'
Missieleider van Nederland tijdens het jongst leden SXSW festival in Austin Barbera Wolfensberger (directeur-generaal Cultuur en Media, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap & lid Topteam Creatieve Industrie) deelt een exclusieve terugblik met haar learnings ter plaatse.

Fairtrade Original lanceert verantwoorde Indonesische kruidenpasta's
in het schap bij Jumbo zijn vier nieuwe Indonesische kruidenpasta’s van Fairtrade Original te vinden voor Bami Goreng, Nasi Goreng, Rendang en Sajoer. Deze bumbu's (Indonesisch voor kruidenpasta's) zijn volledig plantaardig en bevatten geen kunstmatige toevoegingen en geen palmolie.
![[onderzoek] Consumenten kiezen bewuster voor duurzame winkels en producten](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Consumenten kiezen bewuster voor duurzame winkels en producten
Uit een recente studie blijkt dat investeren in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) niet alleen vanwege regelgeving belangrijk is, maar ook vanwege de wensen van de consument.

Jenevermuseum herintroduceert drankmerk Rynbende
Vandaag zal in samenwerking met het Jenevermuseum tijdens het Jenever Festival te Schiedam de officiële herintroductie van het eeuwenoude drankmerk Rynbende en lancering van haar eerste oude jenever plaatsvinden.

Albert Heijn verrast met uitgebreid assortiment voor Pasen
Albert Heijn verstopt de komende twee weken paaseieren in de televisiereclame, de Bonusfolder en op de website ah.nl. Klanten kunnen via de social mediakanalen van Albert Heijn laten weten hoeveel eieren ze hebben gevonden en maken kans op een boodschappencadeaubon van 50 euro.

Nieuwe klanten Zandbeek
Na een bureau-oriëntatie koos huizensite Funda voor Zandbeek. Ook Waterschap Limburg kwam na een Europese aanbesteding uit bij het Eindhovense bureau.

Spin for Life haalt half miljoen op
Donderdag 23 maart vond de grootste spinningmarathon van Nederland plaats, Spin for Life. Fight cancer, SportCity, SLAM! en Global Media & Entertainment sloegen de handen ineen voor deze actie.

Jasper Kessels nieuwe directeur Horeca Bierbrouwerij AB InBev
Jasper Kessels (36) is per 1 april de nieuwe Directeur Horeca van Bierbrouwerij AB InBev. Hij volgt Michele van Spilbeeck op, die na ruim 4 jaar in het Nederlandse horecateam in een andere rol zal starten bij de internationale brouwer.

Voetbalinternational Nathan Aké in Nike campagne
Manchester City en Nederlands Elftalspeler Nathan Aké is het gezicht van de nieuwe Nike Underwear Spring/Summer 2023-campagne.

Eerste NIO house in Rotterdam
Het Chinese automerk NIO heeft in Rotterdam het eerste NIO House van Nederland geopend. Een plek waar je de auto’s kunt bekijken, maar waar men ook kan ontspannen, inspiratie opdoen, werken, vergaderen en anderen ontmoeten.

Mijn Melk is transparant en traceerbaar met online data
Binnen de zuivelindustrie leeft al langer de wens om de productieketen korter en inzichtelijker te maken, maar zo ver zijn de grotere coöperaties nog niet. Zuivelmerk Mijn Melk biedt vanaf deze maand de mogelijkheid om hun melk te traceren.

Heineken lanceert eerste campagne gericht op gamers
‘Not all nights out are out’ is de eerste campagne van Heineken in samenwerking met Le Pub Brazilië gericht op gamers. Met deze campagne wil Heineken laten zien dat online gaming gewoon een andere manier van socializen is (en bier verkopen natuurlijk).

Action groeit verder in 2022
Discountretailer Action meldt een netto-omzetstijging van 30% tot €8,9 miljard en een brutobedrijfsresultaat dat groeit naar €1,2 miljard. Het aantal winkels nam toe met 280 tot 2.263 in 10 landen.

Only for Men rebrandt naar OFM.
Na twintig jaar gaat moderetailer Only for Men om naar OFM. Behalve de naam verandert ook de huisstijl: fris kleurgebruik, opvallende fotografie met focus op de ‘punt’ en een compleet nieuw logo.
![[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl staakt huismerk Delicieux en prolongeert Deluxe
- Column Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes,...
- Koko van Kruidvat houdt van vaste klanten
- Top 100 Adverteerders 2023 van Nielsen en MarketingTribune...
- SAN nominaties: Bavaria, TBWA, Fama Volat en Fitzroy grote...
- Sanquin en Kinepolis vragen horrorfans om hun bloed
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day