Energieleveranciers scoren gemiddeld NPS van +39
De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse energieleveranciers is +39. ANWB Energie krijgt de hoogste NPS (+90) en Coolblue Energie de laagste (+3). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders.
Gelatomerk Amorino start in Nederland
Vandaag opent het Italiaanse ijsmerk Amorino zijn deuren in Amsterdam. Het merk is al in zes landen actief. De USP van Amorino is ambachtelijk ijs dat met een spatel tot een roos wordt gevormd, geheid een hit op Insta.
Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’
MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor Feyenoord
MediaMarkt Nederland heeft een drie-jarig contract gesloten als hoofdsponsor van Feyenoord. Het partnership gaat in op 1 juli 2024 en is afgesloten tot en met 30 juni 2027.
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
Nieuwe campagne Toegift brengt gesprek over nalaten tot leven
Steeds vaker kiezen mensen ervoor om ná hun dood aan een goed doel te (blijven) schenken. Deze mogelijkheid is echter bij veel Nederlanders nog niet bekend. Toegift, een samenwerkingsverband van meer dan 60 goede doelen, wil daar met een campagne verandering in brengen.
Rapper Donnie gaat voor Statiemonnie
Statiegeld Nederland, de stichting die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, start een grootschalige campagne met rapper Donnie om consumenten meer plastic flessen en blikjes in te laten leveren.
PingPrice is nieuwe retailprijsvergelijk-app
PingPrice, een app waarmee je de prijzen van meerdere retailers tegelijk kunt vergelijken, start in Nederland. Founder Christophe Echement: 'Prijsvergelijkingssites zijn populair in Nederland, maar een "scan en go"-app voor alledaagse boodschappen is er nog niet.'
KLM zet AI in voor 'reisinspiratie' op platform Ask Atlas
KLM lanceert op 3 april 2024 het platform Ask Atlas, dat (potentiële) reizigers op basis van AI moet helpen met reisinspiratie. Het nieuwe platform van de luchtvaartmaatschappij gaat gefaseerd live in 40 landen en in 12 talen.
Wouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Ceo Europa en oud-marketeer Wouter Kolk stapt per 2025 op bij Ahold Delhaize, het bedrijf waar hij dan ruim 30 jaar zal gewerkt hebben. 'Ik wil mijn horizon verder verbreden'.
ProActiv gebruikt stuntvrouw om over cholesterol te praten
Europeanen hebben geen idee hoe het met hun cholesterolgehalte is gesteld. De nieuwe campagne van ProActiv zet een stuntvrouw in om dit onderwerp op de agenda te zetten met als motto ‘Live Fearlessly ‘.
Marktplaats: steeds meer Nederlanders kijken anders naar mobiliteit
Marktplaats heeft een nieuwe campagne waarin het de verschuiving in het gebruik van vervoermiddelen aanstipt.
Samsung speelt met werkelijkheid in augmented reality tramhalte
Samsung lanceert een nieuwe Digital Out Of Home-campagne in Brussel, waarbij de AI-features van de nieuwe Galaxy S24 gebruikt worden om de realiteit van een tramhalte beïnvloeden.
Cannes Lions brengt jaarlijkse State of Creativity uit
Deze jaarlijkse analyse - op basis van 3000 wereldwijde reacties -brengt spanningen binnen de branche aan het licht. De relatie tussen klant en bureau staat aanzienlijk onder druk en gefrustreerde marketeers wijzen met de vinger naar ‘play-it-safe’-leiderschap.
Achmea wil in campagne minder bla bla, meer ga ga
Volgens verzekeringsmaatschappij Achmea praten we allemaal over wat anders moet, maar wat we zeggen betekent niets als we het niet doen. Om hier aandacht voor te vragen en mensen te prikkelen ergens voor te gaan, start Achmea op 2 april de campagne ‘Ga ergens voor‘.
Campagne VWS om gebruik Nutri-Score te promoten
Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Het ministerie van VWS start een campagne om shoppers attent te maken op het logo en waar het voor staat.
Talpa en Viaplay sluiten contentpartnership, SBS9 wordt Viaplay TV
Talpa Network en Viaplay Group sluiten een strategisch contentpartnership met Viaplay Group. Talpa gaat een selectie van het sportaanbod van Viaplay uitzenden op het huidige SBS9, dat per 5 april a.s. verdergaat onder de naam Viaplay TV.
Rafael van der Vaart in nieuwe tvc van Plus
In een nieuwe tv-commercial brengt Plus een ode aan ondernemen in een kleine gemeenschap. Lokale voetbalhelden inclusief ‘geheel toevallige dorpsgenoot’ Rafael van der Vaart strijden voor de overwinning. De commercial wil het voordeel van samenwerken vertalen naar het voordeel van Plus.
Scheltema en Athenaeum gaan samen verder
Twee Amsterdamse boekhandels met een grote literaire geschiedenis, elk met een eigen iconische uitstraling tot ver buiten Amsterdam en Nederland, gaan samen verder, maar blijven naast elkaar bestaan: Scheltema (anno 1853) en Athenaeum (1966).
De marketingtransfers van week 13, 2024
Niet iedereen was in de week voor Pasen druk bezig met het voorbereiden van The Passion. Een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen zochten en vonden paaseieren, excuses, een nieuwe werkgever. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Jumbo presenteert bijzondere AI paaseitjes
Komend weekend is het Pasen en dus vliegen de paaseitjes de winkels uit. Jumbo-chef Ton dook voor de Paasdagen de keuken in om een aantal smaken te ontwikkelen met artificial intelligence.
Boekenweek 2024: stijging verkoop Nederlandstalige fictie
Tijdens de in maart gehouden Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023.
[marketeer 198] Valerie Vos - country business lead The Vegetarian Butcher
In deel 198 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Valerie Vos, country business lead van The Vegetarian Butcher NL & BE bij Unilever, aka de Vegetarische Slager. 'Er is één trend die we vrijwel overal terugzien: jongere generaties lijken deze plantbased categorie meer te omarmen dan de babyboomers. Dat is een mooi toekomstsignaal en belooft verdere groei.'
Kabinet wil concessie NPO met twee in plaats van vijf jaar verlengen
Het demissionaire kabinet wil de concessie van de NPO met twee jaar verlengen in plaats van met de gebruikelijke vijf jaar. Dat idee werd besproken tijdens de ministerraad op 28 maart.
Welkoop opnieuw winnaar Shopping Awards
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Op donderdagavond 28 maart werden voor de 23ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop won voor het tweede jaar op rij de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’.
Landelijke preventiecampagne moet diefstal e-bikes terugdringen
Met een nieuwe landelijke preventiecampagne willen Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en een vijftal verzekeraars het aantal fietsdiefstallen terugdringen.
Hak bedankt voor choco-moes
Deze week kreeg Hak via deze site van MarketingTribune en via Insta een enthousiaste uitnodiging van Chocomel om samen te werken aan een nieuw product: choco-moes met 0% suiker.
Ambulance werft verpleegkundigen via storytelling-video
Acute zorgorganisatie Witte Kruis is deze week gestart met de inzet van een storytelling video met de zevenjarige Lise om nieuwe verpleegkundigen te werven. Bekijk 'm hier.
‘Hubo helpt’ beste slogan in woonbranche
‘Hubo helpt’ is door consumenten verkozen tot de beste slogan in de woonbranche. ‘Een wereld aan ideeën’ van Ikea en ‘Gegarandeerd de laagste prijs van Nederland’ van KeukenConcurrent complementeren de top drie. ‘Da’s leuk van Xenos’ van Xenos scoort het slechtst.
Retailers Plus en Coop in het rood
Retailers Plus en Coop schrijven rode cijfers: -€31,2 miljoen in 2023, tegen €18,4 miljoen in fusiejaar 2022. Dat kwam volgens analisten door de ombouw van 55 Coop-winkels naar Plus en de ingebruikname van een nieuw dc.
Swinkels start campagne voor alcoholvrije brewed craft soda
Swinkels Familiy Brewers brengt een brewed craft soda op de markt, een alcoholvrij alternatief voor bier. De lanceringscampagne is ontwikkeld door SuperRebel.
Top-100 Adverteerders 2023: Radio en (D)OOH groeien sterk; tv onder druk
Zoals elk jaar heeft MarketingTribune in samenwerking met mediabedrijf Nielsen in editie 04 het exclusieve overzicht van alle actuele mediabestedingen van de top-100 merken en bedrijven in Nederland.
Glasnost volgt NewsLab op als pr partner Kruidvat
Kruidvat heeft pr bureau Glasnost (onderdeel van Ace) na een pitch gekozen als partner voor corporate en brand pr. Glasnost volgt daarmee NewsLab op, dat vanaf 2007 pr partner was.
Shortlist SAN New Kids on the Block 2023: zes nominaties
Na een (in)spannend juryberaad zijn de 15 kandidaten van de Longlist voor de SAN New Kids on the Block gereduceerd tot een shortlist van zes kandidaten.
Nespresso gaat tot op de bodem met Mandy Woelkens
Nespresso en Mandy Woelkens, mediagezicht, lifestyle-icoon en hoofdredacteur van Linda.meiden, hebben een videoserie op YouTube gemaakt over maatschappelijke en actuele topics.
Partnership Herbalife met shorttrackster Xandra Velzeboer
Producent van voedingssupplementen Herbalife gaat een partnership aan met de Nederlandse shorttrackster Xandra Velzeboer. Zij maakte onder meer deel uit van het relay-team dat goud won op de Olympische Spelen van 2022.
Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen, kost tijd'
Judith Hoogendoorn is Head of Marketing a.i. bij Upfield en onder meer verantwoordelijk voor het merk Blue Band. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ beantwoordt zij een aantal vragen: ‘Het grootste misverstand over marketing is dat het gebakken lucht is.’
[onderzoek] Huismerkverpakking vaak voller dan a-merk
Huismerkenfabrikanten zijn vaak scheutiger met de inhoud van hun verpakkingen dan fabrikanten van a-merken, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
CMO Dennis van den Berg (Talpa): 'Onze marketingstrategie is bereik, bereik en bereik'
Nergens is de competitie zo bruut als in tv- en radioland. In gesprek met directeur Marketing Dennis van den Berg van Talpa Network over de concurrentie met RTL, zijn mediakeuze, de uitdagingen als marketeer, de toekomst van het vak en zijn mening over programma’s als VI.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing