Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin geslaagd om een merk te bouwen, vooral door het maken van steengoede content'
Marketeer en marathonloper in hart in nieren Imo Muller is eigenaar van sportmarketingbureau 165 Beats. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Als humor precies uitlegt wat je aan een merk of product hebt, dan komt de boodschap goed over.’
Puma werkt aan online winkelervaring met AI-oplossingen van Google Cloud
Sportmerk Puma gaat data-, analyse- en AI-oplossingen van Google Cloud inzetten om zijn online winkelervaring efficiënter, flexibeler en persoonlijker te maken voor klanten over de hele wereld, melden de partners.
Lebara zet in nieuwe campagne in op prijs
Na een nieuwe merkpositionering in 2023 zetten telecomprovider Lebara en Natwerk de lijn van ‘Logisch’ voort en lanceren een nieuwe campagne: Data is data en bellen is bellen. Het doel van deze campagne is om Nederland dit keer wakker te schudden met de vraag: waarom zou je als consument de hoofdprijs betalen voor een identieke dienst?
DOSSIER ESG Marketeers op stelling
Wat nou duurzaamheid. ESG it is! ESG (Environmental, Social, Governance) kan onder meer duurzaamheid meetbaar maken door middel van rapportagestandaarden. Maar in welke verhouding staat ESG tot MVO en Corporate Social Responsibility en bereidt het B Corp-certificaat bedrijven voldoende voor op aanstaande wetgeving. Wat doet ESG voor je merk en de relatie met je consument?
Nvidia houdt digitale Zeepkistenrace in 4D
Techreus Nvidia en creatief bureau Rosh Studios hebben samen de campagne en minigame ‘Nvidia Zeepkisten live’ in Cinema 4D ontwikkeld.
Dole daagt Nederlanders in campagne uit ‘wow’ toe te voegen aan stamppot
Voor de introductie van haar vernieuwde assortiment lanceert de Dole Sunshine Company een campagne waarin Nederlanders worden uitgedaagd ‘wow’ (lees: ananas) toe te voegen aan traditionele Nederlandse gerechten.
Aldi lanceert plantaardig assortiment My Vay in Week Zonder Vlees en Zuivel
Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die tot en met 10 maart loopt, introduceert Aldi Nederland het nieuwe huismerk My Vay voor plantaardige vlees- en zuivelvervangers. De hele folder van de discounter is deze week zelfs vrij van vlees-, vis- en zuivelaanbiedingen.
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert campagne uit winkels
Blue Band heeft de ‘Skip the Cow’-campagne gelanceerd die consumenten met een knipoog moet laten nadenken over de logica van boter. Volgens de website van Distrifood schrapt Albert Heijn de campagne per direct uit de winkels.
'Een op drie marketingbureaus heeft dataveiligheid niet op orde'
Vanaf vandaag is Google Consent Mode v2 van kracht. Dat betekent meer aandacht voor de privacy van webgebruikers. Dit wordt veelal afgevangen door zogenaamde 'cookiebanners', maar veel marketingbureaus zijn nog onveilig bezig waarschuwt Travyk.
Bureau Smarts wint account autofabrikant Lynk & Co
Pr- en creatief bureau Smarts wint het pr- en influencer marketing account van autofabrikant Lynk &Co voor Nederland en België na een competitieve pitch onder meerdere bureaus.
Go Ahead-speler Kuipers en zijn moeder schrijven kinderboek om leesvaardigheid te bevorderen
Go Ahead Eagles-aanvoerder Bas Kuipers heeft samen met zijn moeder, schrijfster Isa Maron, een kinderboek geschreven: Het Magische Stadion. Met het boek willen Go Ahead Eagles, Isa en Bas de leesvaardigheid van kinderen bevorderen. Een deel van de opbrengst gaat naar de Hersenstichting.
Nieuw bureau SunnySideUp per klus in te schakelen
Martin Boomkens en Joost Rademaker zijn het bureau SunnySideUp gestart. Het in Amsterdam gevestigde bureau is per 1 maart actief.
Kaasmerk Zijerveld wijzigt naam in Velder
Zijerveld wijzigt zijn naam in Velder. Deze wijziging markeert een nieuw hoofdstuk in de ontwikkeling van het bedrijf, dat van traditionele kaashandel is uitgegroeid tot een leverancier met kwalitatieve kaasconcepten, met een eigen rijpings- en verpakkingslocatie, meldt FrieslandCampina.
Longlist SAN New Kids on the Block 2023 bekend
Na drie publiekspolls zijn, uit de eerder gepubliceerde consideration list, 15 bureaus doorgedrongen tot de Longlist SAN New Kids On The Block.
Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
Pets Place gaat samenwerken met Floris Göbel. De dierenspeciaalzaak en Göbel laten onder meer sociale media zien wat voor positieve korte- en langetermijneffecten het hebben van een huisdier oplevert.
Vleesvervangermerk This gebruikt zelfportret Van Gogh in ‘stunt’
Vleesvervangermerk This uit Groot-Brittannië is partner van de Week Zonder Vlees & Zuivel. Het merk in het kader van de week een zelfportret van Van Gogh aangepast en in het Van Gogh Museum gehangen.
Maggi belooft meer groenten en minder vlees op het bord in 2026
Maggi streeft ernaar om in 2026 op al haar maaltijdverpakkingen een plantaardig recept variant aan te bieden, maakt men in de Week zonder Vlees (& Zuivel) bekend. 'Zo inspireert Maggi mensen om meer groentemaaltijden te bereiden, die minder vlees en vis bevatten.'
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
Campagne Belastingdienst: hulp waar dat nodig is
De tijd van de belastingaangifte is weer aangebroken. Vaak is het zo geregeld, maar er zijn ook mensen die hulp nodig hebben bij het invullen van de aangifte. Daarom ligt de nadruk in de jaarlijkse aangiftecampagne dit jaar op ‘hulp’.
Tweede Kamer verwerpt algeheel verbod op alcoholreclames
In een plenaire stemming heeft de Tweede Kamer besloten dat het Kabinet onderzoek moet doen om reclame voor alcohol voor kwetsbare groepen te beperken. Een motie voor een algeheel verbod op alcoholreclames werd verworpen.
Cognito rondt overname Westend Medien af
Het internationale communicatiebureau Cognito heeft het Duitse Westend Medien overgenomen. De bureaugroep had sinds januari 2023 een minderheidsbelang in het in Düsseldorf gevestigde bureau.
HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on Media
De twee bedrijven HDV Signmakers en Eyes on Media gaan verder onder één nieuwe naam: HDV visual branding. Eyes on Media is in 2020 al overgenomen door HDV Signmakers.
Bonduelle promoot nieuwe peulvruchten met oud samplingteam
Groentemerk Bonduelle komt met vier nieuwe peulvruchten naar Nederland: de Zwarte kikkererwt, de Adzuki boon, de Mung boon en de Pinto boon. De peulvruchten liggen vanaf nu in de Nederlandse supermarkten en worden door het oudste samplingteam van Nederland, bestaande uit bijna 100-jarigen, uitgedeeld.
[rondvraag marktonderzoek] 'Validators is een innovator'
Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Met in deel 3: Validators.
Odido: Unlimited, maar soms even niet
Odido lanceert haar eerste campagne na de merklancering van afgelopen september. In deze campagne staat het Unlimited-aanbod centraal. De provider presenteert data niet als product voor data-junkies en grootverbruikers, maar voor iedereen die nooit zonder data wil komen te zitten.
René van Geer van Secrid: 'Gewoon "goed" verkoopt zichzelf ook'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen wel vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering co-founder René van Geer van het Nederlandse, internationaal toonzettende Secrid.
Coulisse trakteert beursbezoekers op immersive 360° experience
Na een korte oriëntatiefase heeft Coulisse gekozen voor een samenwerking met bureau Cheil Benelux. Het bureau ontwikkelde een immersive experience voor het merk op de R+T beurs voor raamdecoratie in Stuttgart.
Campagne ING licht verhalen achter inspirerende vrouwen Rijks uit
Het Rijksmuseum zit vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, al worden deze maar weinig gehoord. Met de campagne ‘Reframing women: turning history into her story’, wil ING de verhalen achter deze vrouwen uitlichten. De campagne start op woensdag 6 maart 2024.
Kumpany wint aanbesteding NS
NS heeft voor Kumpany gekozen als bureau voor merkactivaties. Het bureau kwam als winnaar uit de bus na een intensief aanbestedingstraject.
Bradford maakt campagne over effect jeugdtrauma's
Create Strength Group in England was op zoek naar een bureau om een awareness campaign te maken over de langetermijneffecten van jeugdtrauma's in Bradford. Bijzonder is dat men hiervoor het Nederlandse Ideapreneurs opmerkte, dat intussen heeft geleverd.
Heiko Schipper benoemd als Unilevers global president Nutrition Business Group
Unilever heeft vandaag de benoeming van Heiko Schipper tot president, Nutrition Business Group aangekondigd. Hij bekleedde eerder verkoop- en marketingfuncties bij o.a. Nestlé en Bayer.
Ook Jeunes Restaurateurs haken in op Week Zonder Vlees en Zuivel
Met dertien restaurants neemt de organisatie JRE (Heunes Restaurateurs) deel aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel die deze week in Nederland loopt.
Dirk van den Broek verstevigt doelstellingen in eiwittransitie
Dirk van den Broek verscherpt de verhoudingen van plantaardige en dierlijke eiwitten in de winkels. Hiermee verstevigt de discountformule zijn doelstellingen in de eiwittransitie.
DOSSIER ESG - Retailketens derven 6 procent omzet door afscheid tabak
Als je het hebt over tabaksbeleid in supermarkten, heb je het over de G van 'governance' uit de afko ESG. Maar liefst 55 procent van de totale tabaksomzet in Nederland is in handen van supermarkten, maar hoelang nog? 'Waar rook is, is vuur.'
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
Nieuwe merkbelofte ABN Amro: 'Wij zijn er voor ieder begin'
Na jaren van voorbereiding presenteert ABN Amro vandaag zijn nieuwe merkpositionering, pay-off, huisstijl en de eerste bijbehorende campagne. Met dit nieuwe gezicht naar de buitenwereld, belooft de bank klaar te staan om mensen te helpen met beginnen, of het nu een groot of een klein begin is.
[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen op gebied van GenAI'
Cook deed de uitspraak tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Apple deze week, die plaatsvond in dezelfde periode dat het bedrijf zijn miljarden euro's kostende, decennia lang gekoesterde plan om een EV te bouwen heeft stopgezet.
De marketingtransfers van week 9, 2024
Ondanks de voorjaarsvakantie zijn ook deze week weer diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen een nieuwe uitdaging aangegaan en hebben een transfer naar hun volgende levenslange werkgever of functie gemaakt. MarketingTribune merkt het op.
Harper's Bazaar Business Club haakt in op Internationale Vrouwendag
Op Internationale Vrouwendag a.s. 8 maart lanceert Harper's Bazaar Business Club een exclusief community platform met mobiele app. Deze club, begonnen vanuit de missie om ambitieuze vrouwen in Nederland en daarbuiten te verbinden, telt inmiddels 500 'members'.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing