Met content creëer je een band - 5 tips voor succesvolle branded content

Met content creëer je een band - 5 tips voor succesvolle branded content
  • Algemeen
  • 18 nov 2014 @ 10:43
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Branded content

Zorgverzekeraars schreeuwen om het hardst om klanten te trekken. Dat je in plaats daarvan een band kunt opbouwen met (mogelijke) klanten en je je zó onderscheidt, bewezen Menzis en NU.nl.

Vanuit op maat gemaakte contentblokken en advertorials op NU.nl (tablet en mobiel) werd de content van Menzis gepresenteerd binnen het gezondheidskatern, het perfecte umfeld voor deze informatie. Het zwaartepunt lag bij de NU Special, bestaande uit 36 redactionele artikelen die gedurende 3 maanden werden gepubliceerd. Om de special aan te jagen werden bovendien contentblokken, online displays en advertorialboxen ingezet op NU.nl en NU.nl mobile. De samenwerking loopt ook dit najaar weer.

Maurice van Dijk, merkstrateeg van Menzis, vertelt over de samenwerking.
“Het advertentiemodel zoals we het kennen staat onder druk. Het zal niet verdwijnen, maar je ziet naast platte advertenties wel steeds meer verhalende manieren van advertising, zoals ook onze advertorials op NU.nl. De manier waarop informatie wordt geïntegreerd in een medium, maakt de boodschap toegankelijker voor consumenten. Veel meer dan bijvoorbeeld een losse banner dat kan doen. Wij willen klanten uitdagen over zorgverzekeringszaken te praten en ze relevante informatie bieden. Een band creëren in plaats van alleen zenden. Contentmarketing is dan een goede methode.”

Jasper van Meeuwen, Director Digital bij Mindshare over de inzet van branded content:
“Bij Mindshare geloven we in branded content, niet alleen vanwege de kracht om relevant te zijn voor de doelgroep met je merk of product, maar ook omdat het een uitstekende manier kan zijn om tegelijkertijd prospects in kaart te brengen op basis van hun gedragingen ten aanzien van de content. Dit kan verderop in de Consumer Journey erg van pas komen, om gerichter en op maat de boodschap te communiceren.”

“Op korte termijn kun je het effect van contentmarketing niet in sales terugzien, maar op lange termijn draagt het bij aan het merkimago. Het is belangrijke branding. Daarnaast heb je op deze manier meer ruimte om je boodschap onder de aandacht te brengen. De leestijd van onze artikelen was buitengewoon goed. We hebben de clicks gevolgd en er was sprake van meer landingen op onze site”, aldus van Dijk.

“Wij zijn er altijd al van overtuigd geweest dat de wens van de klant centraal moet staan. Al onze propositieontwikkelingen zijn erop gebaseerd, en ook op ons platform MedeMenz.nl gaan we de dialoog aan met klanten en geïnteresseerden. Daar zijn inmiddels ruim 13.000 deelnemers. NU.nl bood tijdens deze campagne het juiste journalistiek umfeld om ons verhaal goed te vertellen. Dat is zo goed bevallen dat we de campagne dit jaar ook weer inzetten.”


5 branded content tips

1 Weet waar je het over hebt
Het succesvol inzetten van branded content begint met weten wat het is – en wat het voor jouw merk kan zijn. Er zijn veel definities, maar bij Sanoma gebruiken we deze: branded content is een mengvorm tussen redactie en commercie. Een merk communiceert door middel van redactionele content, in de breedste zin van het woord. Branded content is dan ook niet aan één vorm gebonden.

2 Maak branded content relevant
Consumenten van nu zitten zelf aan het stuur: zij bepalen zelf welke informatie ze tot zich nemen. Dus alleen zenden van commerciële content is zinloos. Consumenten zijn op zoek naar content die iets toevoegt: relevantie, informatie, entertainment. Succesvolle branded content haakt in op die behoeftes, en spreekt de taal van de doelgroep.

3 Wees geloofwaardig
Goede branded content blijft dicht bij de afzender. Bij het domein waarin hij opereert en bij de waarden waar zijn merk voor staat. Dus zorg voor geloofwaardigheid, wees authentiek en eerlijk. Ook is het belangrijk dat de naamsbekendheid van een merk goed is. Consumenten ervaren branded content als nuttiger en betrouwbaarder als ze de afzender kennen en erkennen als autoriteit.

4 Creativiteit is een middel, geen doel
Natuurlijk: een originele boodschap in een creatief jasje valt extra op. Maar creativiteit is nooit een doel op zich. Denk na over wat je voor jóuw merk wilt bereiken met branded content. Alleen opvallen en aandacht krijgen? Of wil je je merkwaarden versterken, mensen activeren of de aankoopintentie verhogen? Bij elk doel is een passende (creatieve) vorm van branded content te bedenken.

5 Ga een huwelijk aan
Branded content zet je bij voorkeur niet incidenteel in. Het kost immers tijd om consumenten te overtuigen van je relevantie en authenticiteit, net zoals het tijd kost een relatie met hen op te bouwen én te onderhouden. Langdurige partnerships werken dus beter dan tijdelijke campagnes.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sanoma
tekst: Nathalie Krüger & Greetje van de Pol, Sanoma






 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken