Mobiele campagne innovaties eenvoudig in te zetten

Mobiele campagne innovaties eenvoudig in te zetten
  • Algemeen
  • 8 dec 2014 @ 11:42
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Branded content

Mobiele campagnes – juist door hun specifieke mogelijkheden – zijn bewezen effectief. MeMo², Sanoma en GroupM sloegen vorig jaar de handen ineen om een uniek mobiel campagne-onderzoek te starten. Inmiddels is het onderzoek een vast onderdeel van de mobile full service die Sanoma levert. Waarbij het bedrijf veel verder gaat dan alleen de advertentieruimte en het juiste umfeld leveren.

“Er is ontzettend veel vraag in de markt naar mobiele kennis en kunde. Door een team van specialisten te vormen en daarmee het complete pakket aan te bieden aan adverteerders, maken we het zo makkelijk mogelijk om mobiele campagnes in te zetten.” Aan het woord is Victor Beerthuis, Head of Mobile sales bij Sanoma. Zijn team kan ingezet worden om van het begin tot het einde mobiele campagnes te begeleiden. Beerthuis: “We denken mee over het mobiele campagneconcept of bedenken het concept zelfs volledig. Ook ontwikkelen we de mobiele advertisingstrategie, zorgen voor de creatie van de campagne of helpen met de optimalisatie, verzorgen de hosting en de inkoop van de media. Door die samenwerking komen we tot een veel effectievere campagne. Door ook nog eens de mogelijkheid te bieden de campagne te onderzoeken op effectiviteit, kijken we meteen verder dan alleen de lopende campagne en kunnen we de learnings meenemen in het vervolgtraject.”

Targeten op mooi weer
Een mooi voorbeeld van zo’n campagne is de OLA campagne in de NU.nl app. Unilever wilde de ijsjes van OLA al vroeg in het seizoen onder de aandacht van haar doelgroep brengen. Mindshare koos voor OLA specifiek voor de inzet van mobiel, juist om de consument on the go te bereiken en zo de consumptie buitenshuis te stimuleren. Op mobiel bestond de campagne uit de inzet van mobile halfpage ads tijdens vijf zonnige dagen in april, er werd getarget op mooi weer. De campagne van OLA bleek aan de hand van een sterke herkenning (65%) en waardering (boven de MeMoBenchmark) effectief voor de awareness ten aanzien van ijs. Daarnaast leek de campagne ook het consumptiegedrag van ijs in het algemeen te bevorderen. Daarmee heeft de mobiele campagne positief bijgedragen aan de algemene campagnedoelstellingen van OLA en toont mobiele advertising zijn waarde wanneer goed uitgevoerd. Atva van Zanten, Digital Director Unilever team Mindshare: “De campagne en het onderzoek hebben ons inzicht gegeven in de waarde van mobiel. Met name de conclusie op herkenning - zeer hoog binnen digital media - maakt duidelijk dat mobiel, naast tv en video, als awareness kanaal ingezet kan worden. Dit in combinatie met de mogelijkheden tot in-uiting interactie, en momenten en locatie targeting maakt mobiel het mediumvan de toekomst!”

Uit het buitenland
Omdat er in het buitenland - denk aan Scandinavië maar ook Azië en de UK - veel gebeurt op mobiel, haalt Sanoma daar vaak de inspiratie en kennis vandaan als het gaat om mobiele campagnes. Voor de ontwikkeling van nieuwe interactieve formaten is er een samenwerking aangegaan met een Scandinavische partij die zich al heeft bewezen. Beerthuis: “Mobiel is een heel specifiek medium en biedt door de touchscreen ervaring heel veel interactiemogelijkheden. We proberen daarover zoveel mogelijk kennis te vergaren, zo hebben we ook heel intensief contact met onze collega’s in Finland, waar de markt zeker overeenkomsten vertoont met de Nederlandse.”

Interactieve formaten
Mediabureaus waarderen het full service pakket zeer, omdat de campagnes op zo veel verschillende onderdelen geoptimaliseerd kunnen worden. “De targeting en interactieve mogelijkheden zijn bij mobiel uniek. Alleen al als het om de creatie gaat,” vertelt Beerthuis. “Het touchscreen heeft display als advertentiemedium enorm veranderd. Wij hebben met onze partners formaten ontwikkeld die bewezen hebben een hogere interactie met de consument te bewerkstelligen. De consument is actief met de content in de banner bezig doordat hij bijvoorbeeld door verschillende producten heen kan swipen. We zien daar veel actiever gedrag dan bij desktop banner waar men op moet klikken. Iedereen die nieuwsgierig is, kan de formaten op zijn mobiele telefoon bekijken via deze link: campagne.mobi/cases/mobiel.html. Daar zie je ook meteen mooie campagnevoorbeelden.”

Kennis delen met de Nederlandse markt
“Sanoma heeft het consumentgedrag enorm zien veranderen met de komst van mobiel. Dit heeft een gigantische impact voor merken, veel verder dan marketing alleen”, aldus Beerthuis. “Maar het biedt juist ook veel kansen. Om onze kennis te delen en in te zoomen op welke impact dit heeft op de mobiele marketingstrategie, organiseren we het hele jaar door masterclasseses waarbij we onze klanten bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen. In het voorjaar organiseren we bovendien weer een groots mobiel kennisevent, met internationale sprekers en praktische cases. Maar daarover binnenkort meer.”

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 6 Learnings Mobile Advertising Effectiveness
De MobileTracker™ studie levert ‘hands on’ inzichten, richtlijnen en voorwaarden voor mobile advertising die door bureaus en adverteerders kunnen worden gebruikt om de strategie voor mobiel adverteren vorm te geven en te optimaliseren. Het uiteindelijke belang van dit onderzoekstraject is om duidelijkheid te geven over de accountability van mobiel adverteren.
1 Mobile ads hebben een hoge impact onder de bereikte groep iv tot desktop
2 Mobile ads worden positieve gewaardeerd waardoor merk- en conversie-effecten toenemen
3 Mobile ads zijn effectief voor branding doelstellingen
4 Om de aandacht te vergroten, merkeffecten te versterken en tevens een beter resultaat te boeken zijn interactie en relevantie essentieel
5 Branded content op mobile is effectief onder voorwaarde van visibility, likeability en credibility van de content
6 Mobile is het meest effectief wanneer je de campagne op maat maakt voor het medium


Bekijk de unieke mobiele advertentievormen en voorbeeldcampagnes op je mobiel met deze link: campagne.mobi/cases/mobiel.html


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sanoma
tekst Nathalie Krüger, Sanoma





    

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken