Outdoormagazine Op Pad en reisorganisatie SNP Natuurreizen slaan handen ineen

Outdoormagazine Op Pad en reisorganisatie SNP Natuurreizen slaan handen ineen
  • Algemeen
  • 12 nov 2015 @ 10:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 12 nov 2015 @ 10:00
  • Sales

Outdoormagazine Op Pad van de ANWB en SNP, de grootste reisorganisator in actieve vakanties, gaan per december 2015 intensiever samenwerken. Voor Matthijs de Winter, hoofdredacteur van Op Pad, sluit deze stap goed aan bij de strategie van ANWB Media. ‘Content staat centraal. We hebben als redactie zoveel kennis op het gebied van reizen in huis. Ook andere partijen kunnen profiteren van die expertise.’

De aanleiding voor de intensievere samenwerking is tweeledig. In een tijd waarin een groeiend aantal abonnees niet meer vanzelfsprekend is, moet Op Pad op zoek naar nieuwe verdienmodellen. SNP zoekt mogelijkheden om haar contentgedreven marketingstrategie verder te ontwikkelen. De reisorganisatie nam al eerder afscheid van de traditionele reisbrochure en koos een paar jaar terug voor een inspiratiemagazine, waarmee ze haar klanten vier keer per jaar trakteert op prachtige reisreportages. De Winter: ‘Door middel van dit magazine wil SNP lezers naar het productaanbod op de website leiden. De redactie van Op Pad hielp SNP al bij de journalistieke uitvoering, maar nu gaan we de realisatie volledig overnemen.’ De redactie van Op Pad krijgt hiermee de productie van een extra magazine op haar bordje, dat niet vier maar zes keer per jaar zal uitkomen. ‘SNP wil graag de awareness bij haar klanten vergroten. Straks ligt er elke twee maanden een mooi, gratis blad voor klanten op de mat. Bij Op Pad hebben we alle expertise op het gebied van actieve vakanties in huis om voor iedere editie weer interessante inhoud te produceren. Eerder schakelde SNP voor dit magazine freelancers in, nu houden we het onder het dak van de ANWB, als een interne vorm van custom publishing. Voordeel is dat wij voor hetzelfde marketingbudget twee extra nummers per jaar kunnen maken.’

Content krijgt groter podium
In het inspiratiemagazine legt SNP de focus op bestemmingen. In welke gebieden maak je de mooiste wandeltochten en in welke streek is het heerlijk fietsen? Op Pad richt zich zowel in het magazine als online meer op de technische uitrusting die bij een actieve vakantie komt kijken. ‘Wij zijn autoriteit op het gebied van onafhankelijke tests van bijvoorbeeld wandelschoenen, fietsen en rugzakken. Onze content vormt daarmee een logische aanvulling op de content van SNP. Zij bieden lezers inspiratie rond reisbestemmingen, wij geven informatie over wat je meeneemt en hoe je je voorbereidt.’ De samenwerking met een commerciële partij betekent voor de Op Pad-redactie een verschuiving richting branded content. ‘We gaan reportages maken die journalistieke kwaliteit uitstralen en tegelijkertijd aansluiten bij de reisproducten van SNP.’ Op Pad en SNP blijven twee aparte magazines met een eigen look and feel en overwegend unieke content. Wel krijgen beide tijdschriften een identieke kern van 32 pagina’s. ‘Ik ben een groot voorstander van rendementsverhoging van content. Wij publiceren een reportage nu in Op Pad en SNP, en berichten erover op beide websites. Op Pad krijgt er op deze manier een inspiratielaag bij, en het magazine van SNP wordt informatiever. De reikwijdte van de content neemt zo alleen maar toe. ANWB-leden en andere consumenten zijn altijd op zoek naar relevante content, terwijl zakelijk partners bereik zoeken. Dit partnership brengt die behoeften samen.’

Sterkere domeinen door te verwijzen
Ook Manon van Dilgt, manager Marketing & Sales bij SNP Natuurreizen, is positief over de nieuwe plannen. ‘Wij willen onze lezers graag boeien met inspirerende verhalen en ze op mooie ideeën brengen. Nu Op Pad zich bij ons voegt, kunnen we ze nog meer verdieping bieden. Ons blad is een mooie tool om contact te houden met potentiële boekers. Naast dat de totale oplage met deze stap enorm omhoog gaat, wordt onze online positie veel sterker. Door naar elkaar te verwijzen, zullen bezoekersaantallen toenemen, wat sterkere domeinen oplevert voor zowel consumenten als adverteerders. Oppad.nl verzorgt leads naar SNP vanuit haar technische content, wij verwijzen naar oppad.nl voor bijvoorbeeld paklijsten.’ Oppad.nl maakt een grote groei door, zegt De Winter. ‘We bieden content aan in verschillende vormen, bestemmings- en productpagina’s maar vooral video slaat aan, zien we aan de bezoekcijfers. Inmiddels trekt oppad.nl 80.000 unieke bezoekers per maand.’ De vernieuwde samenwerking brengt de totale oplage in print voor SNP en Op Pad op 60.000. De Winter: ‘Deze uitgangspositie maakt ons nog aantrekkelijker voor adverteerders die in contact willen komen met outdoorliefhebbers. Er zijn talloze crossmediale mogelijkheden voor partnerships. Branded content neemt het over van plain advertising, en Op Pad is hét startpunt voor zowel oudere als jongere actieve reizigers. Voorheen was Op Pad meer gericht op mensen die hun reis graag zelf organiseren, de hardcore bergsporters bijvoorbeeld. Nu maken oudere lezers van Op Pad de beweging naar meer comfort en luxe. Jongeren gaan steeds minder voorbereid op reis. De nieuwe generatie neemt een creditcard mee en stapt in de auto. Oppad.nl vormt ook voor hen een ideaal vertrekpunt. Want als je een huttentocht wilt maken, zul je toch moeten weten welke materialen je meeneemt.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken